Brasilien - Prisindex
Vi ska åka till Brasilien (Ponta Negra) 3 veckor den 18 februari
& undar lite vad allt kostar, vad man shoppa, äta, göra, hur det är att vara där med barn (11 mån & 3år).
Ja, vi undrar det mästa...
Någon som varit där?
Vi ska åka till Brasilien (Ponta Negra) 3 veckor den 18 februari
& undar lite vad allt kostar, vad man shoppa, äta, göra, hur det är att vara där med barn (11 mån & 3år).
Ja, vi undrar det mästa...
Någon som varit där?
Hej!
Jag har varit där.
Ang Bebben:
Solen är superstark och det blåser lite hela tiden så ni måste ha typ 50 i solskydd. Jag som är från sydamerika har aldrig tidigare behövt sylskydd men det behövde tom jag, så tänk på det och säskrilt på bebben, kanske bra att ha något på bebisen hela tiden.
(Mat och dryck) Deras nationaldryck är caipirinja (vet inte hur det stavas) men världens godaste limedrink, bör ni verkligen smaka! Annars äter man mycket grillad kött och potatis, man brukar säga att portionerna där alltid är för två, så tänk på det när ni beställer. Så dessa saker är okay billigt, kanske kostar en middag för två 140 kr.) Vissa drickor är mycket billiga men andra kostar som i sverige.
Man äter också mycket frukt där, som papaya, mango osv men tänk på att endel av dessa frukter är laxerande och de andra är stoppande så försök att ta reda på vilket eftersom det annars kan få oanade konsekvenser.
Resan: Vi älskade verkligen Brasilien MEN resan dit var nästan olidlig med två stopp och otroligt dåligt rustade plan vet inte vad man kan göra åt det riktigt, kanske försöka att bara stå ut och räkna med att det blir bättre när man kommer dit, men försök att vara utvilad när ni åker för bebben kommer kanske inte tycka det är lika roligt.
Shopping: Jag älskar att shoppa men tyvärr hade inte Brasilien nästan någonting alls att bjuda på när det gäller shopping. Det enda jag köpte var i Natal, (tror ni kanske flyger dit) där finns ett gammalt fängelse som nu är någon form av shoppingcenter med hantverk, och de hade fina brodyrhantverk och endel barnkläder som var ganska billiga´. Köpte självklart "äkta" Habanitos, flipflops alltså.
Glömde bort, om det är något du verkligen kan köpa där som är himla snyggt så är det deras bikinis!!! Supersmå men supersnygga och billiga, dessa köper du helst vid stranden!
Boende: Om ni verkligen vill uppleva något underbart så måste ni bara ta er till "Pipa" söder om Punta Negra. Dit åker ni med lokalbuss från Natals busscenter, det var superenkelt, kanske tog bussen 1.5 timme tror jag. Bussresan var superbillig. Detta är en utflykt ni åker på i några dagar. Efter att vi besökte Pipa så var vi tvungna att bara vara där, så vi åkte tillbaks och hämtade nästan all packning och även om vi hade ett hotell så struntade vi i det utan letade upp ett ganska billigt hotell (du måste pruta och fråga vad du får för pris om du stannar fler nätter) och där njöt vi. Det har tidigare varit någon form av surfingby men nu är det helt underbara stränder där vilka inte blåste lika mycket på heller.
Någon vik bort från Pipa (kanske tar ni lokalbussen ca 2 stationer tar ca 5 min) finns nämligen en underbar strand där helst livs levande fria delfiner håller till. De simmar där när tidvattnet rör sig som mest, typ på fm och eftermiddagen. Den stranden längar jag till än idag och måste tillbaks. Så TA ER DIT!!! Det var helt underbart att ligga på stranden och titta på dem när de lekte och fångade fisk. Många ger sig ut i vattnet och försöker simma där de är.
Vattnet: Tänk på att det är super strömt, att bebben förmodligen inte kan bada där, att vågorna är superstarka och kommer med en himla kraft. Delfinerna är inte så lugna som man kan se på film utan dessa är ute och simmar i vågströmmarna och letar mat och leker.
Ja det är allt jag vet, men jag kan bara nu i efterhand säga att jag längtar tillbaks och kommer åka. Men jag kommer inte boka något hotell utan åka direkt till Pipa och ta in på något billigare ställe och sedan ligga på delfinstranden hela dagen, dricka caiperinja, äta gott kött, titta på delfinerna och njuta av livet.
Ha det så bra!
Tack så jättemycket!
Vad jobbigt med flygplanen! Men, det är väl så när man flyger charter. Har bara flygigt reguljärt med barn (Thailand) förut och det gick hur bra som helst.
Som tur är flyger vi sent på kvällen, så vi får väl hoppas att de sover...
Havianas har jag redan tänkt shoppa till hela familjen. De är de ända flipflopparna jag tycker är sköna.