• FruMansour

Vilken ras anser du INTE vara en familjehund? Varför?

Det är många som frågar efter hundraser som passar bra som familjehundar....

Anser du att det finns hundraser som är mindre eller INTE ALLS lämpliga som familjehundar?

Motivera gärna ditt svar!

Mvh Marie

• Svar på tråden Vilken ras anser du INTE vara en familjehund? Varför?
  • Yrla

Jag tycker alla hundar kan passa som familjehundar så länge det är en hundkunnig familj som ger hunden det den verkligen behöver. Dvs, draghundar ska verkligen få arbeta gärnet!
    Hundar med mkt vakt måste ha hundkunnig förare som sätter tydliga gränser osv osv.
    Sen handlar det mer om avel- många individer som avlats fram genom okunniga ägare är ju psykiskt instabila. Men det handlar inte om rasen i sig.

• fru06

Avel har stor verkan..Golden retriver har ju varit på tapeten ett tag angående hundar som attackerat barn..:(

• MER82

Jag anser att alla hundar som inte blir aktiverade kan bli opassande som familjehundar. Beroende på hur det ger utlopp för sin energi! Det är aldrig hunden som är problemet, utan ägaren...

• kristella1

oj, nu kommer säkert Pitbull/kamphund tjafset komma igång här..

Men jag har en Amstaffblandis som älskar barn och är lugn som en filbunke 24/7, han är en jättebra familjehund.

Annars hade jag röstat på Berner Senner kanske?

• snusmumrik531

Nu har jag inte själv hund -så jag kanske ska vara tyst men här kommer min åsikt, teori.

Visst är det skillnad på hund raser i humör, instinkter, osv osv och vissa kanske har "bättre egenskaper" om man nu kan säga så för att vara familje hund.

Men jag tror att uppfostran av hunden är A och O. Min kompis har en dobberman. Den goaste och finaste hunden -gör inte en fluga förnär men många är rädd bara för rasen.

• logg81

Jag tycker inte att minihundar (tex silkyterrier, chihuahua osv) lämpar sig i en barnfamilj. De går lätt sönder... Annars blir ju en hund vad man gör den till... Om den inte e sjuk vill säga...

• kristella1

haha självklart ja ska missuppfatta hela tråden =/

Tycker dom Pudlarna jag träffat på inte varit så trevliga..

• FruMansour
    kristella1 skrev 2007-11-02 18:36:47 följande:
    oj, nu kommer säkert Pitbull/kamphund tjafset komma igång här.. Men jag har en Amstaffblandis som älskar barn och är lugn som en filbunke 24/7, han är en jättebra familjehund. Annars hade jag röstat på Berner Senner kanske?
    Menar du raser som är bra eller "dåliga" i familj nu?
  • FruMansour
    kristella1 skrev 2007-11-02 18:37:43 följande:
    haha självklart ja ska missuppfatta hela tråden =/ Tycker dom Pudlarna jag träffat på inte varit så trevliga..
    :)
  • kristella1

haha jag e helt snurrig idag, skyller på BF imorgon..

Jag menade att Berner Senner är en bra familjehund, men sen läste jag rubriken igen och såg att du ville veta vilka raser man anser INTE vara bra familjehundar..

FruMansour skrev 2007-11-02 18:42:06 följande:
    Menar du raser som är bra eller "dåliga" i familj nu?
Svar på tråden Vilken ras anser du INTE vara en familjehund? Varför?