• lillakatten

färga blont hår mörkbrunt? hjälp mej

jag har varit hos frisören i veckan o skulle lägga i lite mörkare i slingor i mitt blonda hår,det blev jättemisslyckat och nu ser det bara grått ut..

vågar man färga det mörkbrunt hemma när man har blonda/gråa slingor i? någon som har gått från blondin till brunett och har bild att visa?

• Svar på tråden färga blont hår mörkbrunt? hjälp mej
  • little mommy

javisst går det att färga själv, men då måste du nästan ha något med rött inslag (om du är riktigt blond innan alltså) annars blir det lätt grönt eller grått. vill du inte ha någon röd nyans så gå till frisören och be dom göra om det! man ska inte gå ut missnöjd!!

lillakatten skrev 2007-11-02 19:39:36 följande:
    jag har varit hos frisören i veckan o skulle lägga i lite mörkare i slingor i mitt blonda hår,det blev jättemisslyckat och nu ser det bara grått ut..vågar man färga det mörkbrunt hemma när man har blonda/gråa slingor i? någon som har gått från blondin till brunett och har bild att visa?
  • tiiiin

Frågan är ur blond du är?

Mitt förslag, i egenskap av föredetta frisör, är att du köper en toning som går att tvätta ur. Alltså ingenting som innehåller två komponenter som du skall blanda. Ta exempelvis wella nr 70, mellanblond. Den är den enda mellanblonda som fungerar i verkligheten och håret blir ganska så mörkt. Alla askblonda, mellanblonda, mörkblonda nyanser som skall blandas blir grön-grå-aktiga på blont hår. Att de alls säljs och används är ett stort mysterium...

Brunt kommer att nog snarare att bli svart på dig, så välj någonting i blondskalan- det räcker alltid. Om du ändå vill ha en färg och inte en toning kan du exempelvis välja Ljus(blond)kastanj. Kom ihåg att färgen måste ha guld, koppar eller rött i sig för att inte bli fel (grått/grönt) på det blonda.

• lillakatten

tack för svaren! vill egentligen ha det brunt,så kan jag köra i en rödaktig toning o sen brunt över det,så det inte blir grönt eller så? kan man köra två färger efter varandra utan att skada håret för mycket?

• tiiiin

Jag skulle i så fall rekomendera att du köper ett paket med färg + slingor. Så du inte kombinerar något som inte blir bra...

Det blir ju mycket behandlingar på kort tid. Köp en riktigt bra inpackning och "efterbehandla" håret några gånger den närmaste tiden: Om du ska tvätta håret på morgonen, kan du ha i inpackning över natten... Så det inte tappar i styrka och glans.

• motalatjej

Gå tillbaka, och ge frisören en chans att fixa till det! Som frisör vill man få möjligheten att fixa till om man gjort något fel.
    Annars är det enklast att förpiggmentera med en koppar eller röd färg i ljus ton, och sen ta en brun över det. Men tänk på att det som tiiiin skrev. Mörkbrun blir nästan svart!
    Toning är ingen fara att göra fler gånger efter varandra. Lycka till, men ge frisören en chans först!

• Elsans
    jävlar i helvetes skiiit!! jag skrev ett låångt inlägg nyss och sen försvann det bara så nu blir det en kortare version.

Jag gjorde detsamma i onsdags, gick från ljusblondt till mörkbrunt hår och det blev jättebra. Det min frisör sa var skitviktigt är att det är lite rött i färgen man lägger i eller att man färgar håret knallrött innan man lägger i det bruna annars blir det grön/grått så testa med det tycker jag, om du inte vill gå tillbaka till frisören dvs.
Svar på tråden färga blont hår mörkbrunt? hjälp mej