• teodorabergstedt

Kan inte sluta äta, hur gör ni?

Jag kan inte sluta äta, tänker på mat hela tiden och vill äta, äta, äta men vill inte galoppera upp i vikt. Är i vecka 18+1 och har gått upp 4 kilo (63 kg nu, 170 cm lång), vilket inte är så farligt kanske men det är nu först som ÄTBEGÄRET verkligen dragit igång på allvar. Hur gör ni, kan ni kontrollera ätandet? Tips?
    Går vissa upp mycket andra hälften av graviditeten och tvärtom?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-07 22:08:37:
    Stön, är själv hemma ikväll och det pågår som vanligt. Jag är uttråkad och börjar äta kex med smör, korv och ost...lite godis på det och lite (eller hallå, ljug inte, en vanlig portion) spagetti carbonara. Och jag är egentligen INTE hungrig.

Måste få stopp på dethär innan det går för långt, vet hur jobbigt det kommer bli att försöka gå ner sen när barnet kommit.

• Svar på tråden Kan inte sluta äta, hur gör ni?
  • Nyckelpigan80

Är du hungrig så ät. Bebisen växer en massa och behöver all energi. Se till att äta ordentligt och inte en massa skräp så blir det nog bra.
    Du har ju inte ökat så mycket i vikt ännu.

Hungern svänger liksom under graviditeten tycker jag. Jag antar att bebisen har tillväxtperioder som man känner av.

*Pigan med sagornas vackraste lillprins å en liten tomte i magen, v 33*
  • milli80

Jag tycker också att du ska äta!!
    Jag är nu i vecka 32 och det har varit till och från med hungern.
    Just nu kan jag knappt äta något men förra veckan var jag superhungrig hela tiden.
    Lyssna på kroppen men välj det du äter med omdöme!!
    Lycka till.

• liams mammsi

se till att ha mycket mat hemma, men bara nyttigt...typ frukt alltid hemma och framme då 'far man mer sällan och köper onyttigt...

• PetraD

under mina graviditeter så åt jag massor och mycket onyttigt. ändå var det bara under sista jag gick upp mycket (ca 30) under de andra gick jag upp
    8
    1
    8

• Julmust

Om du bara gått upp 4 kilo än tycker jag du ska äta som du vill. Ät nyttigt. Om du sedan märker att vikten galopperar iväg så får du dra ner då. Man går ju upp olika i perioder och är olika hungrig i perioder. Det blir likadant när man ammar också. När bebisen äter mer måste du äta mer.

• Papayia

Fast man behöver inte äta mycket mer pga bebisen...
    Säger som många andra att se till att äta nyttigt i vilket fall.
    Jag känner också att jag är extra sugen ibland men försöker att inte frossa eftersom jag är för lat för att träna bort det sen...
    Det är ju upp till var och en hur man vill mumsa...Huvudsaken är att du och barnet mår bra innan och efter.

• rungirl

Jag är åxå hungrig. Är i v19 och den stora hungern har tagit över. Jag vill ha bakelser och tårta. Jag tränar fortfarande 6 dgr i veckan, löpning och styrketräning. Är livrädd för att bli fet. Har gått upp fr 54-61kg., en hel del redan! Förra graviditeten gick jag upp 45kg och det var jobbigt att gå ner allt igen. Jag håller emot suget så långt det går.

Normalt har jag jättebra karaktär o kan stå emot hunger men graviditetshunger är ngt hel annat mkt jobbigare. Så jag äter mycket hemmalagad husmanskost, typ kalops o dyl, ganska nyttig och mager mat. När jag får mina sötsug och köpt onyttigheter åker de i soperna så fort det först suget tillfredsställts. Jag kastar alltså påsar m godis, hela tårtor och kakor rakt ner i sopnedkastet, på en kort impuls, ibland oöppnade. Sen händer det att jag ångrar mig men jag är för lat för att gå ut o handla igen. Min man vägrar, vilket jag beordrat honom att göra.

Du har inte gått upp så mkt o du är längre än mig jag är bara 1.67cm. Så du har mer att ta! Ät men frossa inte...fast det är svårt när man är graviditetshungrig.

• Höstäpplet

Ät så du är mätt, men man kan ju tänka lite på vad man äter så man får i sig mestadels nyttiga saker.
    Jag har själv gått upp mest i slutet.

• Bollen82

ÄT!!! Jag äter mest hela tiden, får dock inte i mig lika mycket som tidigare, men jag äter desto oftare..

Svar på tråden Kan inte sluta äta, hur gör ni?