• Tildus

Mer i månaden för arbetplatsombud?

Hej!
    Jag har blivit arbetsplatsombud för den avdelning där jag jobbar. Jobbar på ett äldreboende.

Ni som är eller vet.. hur mycket kan jag begära mer i månaden just för detta ansvar jag tagit på mig?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Mer i månaden för arbetplatsombud?
  • Tildus

Du jobbar ju fackligt.. så man kommer att få gå på utbildningar som facket anordnar. Du ska föra hela avdelningens talan till din chef. Du ska sitta med på samverkansmöten. Även på att fördela ut penga potten till dina arbetskolleger ( tillsammans med din chef då ) Du ska var en förmedlare emellan arbetskamrater som kanske har stött på problem med varandra. Ja,, är inte så mkt mer insatt för tillfället. Hoppas ju på att lära mig mer på utbildningarna.

• Marvinna

Ok, vad jag vet så har inte hon som har den funktionen på mitt jobb något extra i betalning. Vet inte om det är brukligt att man får mer betalt för att man har tagit på sig en sån uppgift.

• Tildus

Jo, det ska man absolut ha! Den som har mer ansvar ska ju självklart ha mer i lön. Har en arbetskollega som är blöjombud på vår avdelning, klart hon ska mer för att hon har det ansvarsområdet.

• krammamma

Fackligt uppdrag är inget självklart för löneökning. Däremot ska du inte förlora eller få det sämre pga det.

• Marvinna

Men du får gå på fackliga utbildningar på arbetstid? Arbetsgivaren skall väl inte betala för att du är fackligt aktiv?

• sommartorpet
    Tildus skrev 2007-11-02 22:19:54 följande:
    Jo, det ska man absolut ha! Den som har mer ansvar ska ju självklart ha mer i lön. Har en arbetskollega som är blöjombud på vår avdelning, klart hon ska mer för att hon har det ansvarsområdet.
    Du kan väl inte på allvar mena att du tycker att din arbetsgivare ska betala högre lön till dig för att du har fått en facklig förtroendepost. Du har inget ökat ansvar i arbetsuppgifter du är anställd för, däremot har du frivilligt och ideelt (men utan att förlora lön) gått med på att ta på dig ett fackligt ansvar.
  • Tildus

Jaja.. diskuterar inte det nu... med er som inte verkar veta.. Så därför riktar jag frågan igen till de som vet!

• blomkruka

Jag skulle inte heller tippa på att du har rätt till mer, inte från din arbetsgivare i alla fall. men lycka till!

• Marvinna

Jag VET att på de platser där jag har varit anställd har fackombuden INTE fått betalt av arbetsgivaren.

Att hon som är blöjombud får mer betalt är en sak eftersom det tillhör hennes arbetsuppgifter hos arbetsgivaren. Att vara fackombud har inget med arbetsgivaren att göra. Vill du ha betalt för att vara detta skall du höra med facket.

• blomkruka

Ett tips kan ju vara att prata om ekonomisk ersättning innan man tar på sig det! Talar av egen erfarenhet! Har man skrivit på nån form av avtal dessutom så är det självklart svårt att förhandla om pengar i efterhand....man är inte i så bra förhandlingsposition!

• Tildus

Vill inte verka tjatig.. men! man tar ju på sig uppgifter som verkar inom verksamheten,, du sitter ju med på samverkansmöten, där bl.a framtiden över din arbetsplats bestäms, där du även kan få ge egna budget förslag som kan verka bättre. SÅ.. JO.. man verkar inom arbetsuppgifter för din arbetsplats!

Så igen... någon som är arbetsplatsombud som kan säga hur mycket man kan begära i lönepådrag?

• blomkruka

varför pratar du inte med din arbetsgivare om det?

• Velvet Ås

Man kan alltid begära vad man vill i löneökning eller tillägg, men du har inte rätt till det bara för att du engagerar dig fackligt. Sommartorpet har mer rätt än du tror. Du verkar snurra ihop begreppen...du borde snarare be facket om betalning eftersom du sitter för dem.

• krammamma

Fackliga uppdrag ger aldrig rätt till högre lön.
    Däremot står det i förtroendemannalagen att du inte ska förlora på ditt fackliga uppdrag vad gäller pengar, arbetsuppgifter osv.

• sommartorpet
    Tildus skrev 2007-11-05 21:23:48 följande:
    Vill inte verka tjatig.. men! man tar ju på sig uppgifter som verkar inom verksamheten,, du sitter ju med på samverkansmöten, där bl.a framtiden över din arbetsplats bestäms, där du även kan få ge egna budget förslag som kan verka bättre. SÅ.. JO.. man verkar inom arbetsuppgifter för din arbetsplats! Så igen... någon som är arbetsplatsombud som kan säga hur mycket man kan begära i lönepådrag?
    Ja men du är säkert inte anställd för att göra de uppgifterna. Din arbetsgivare betalar lön till dig för att du ska göra de arbetsuppgifter du är anställd för. Dessutom får du lön fast du inte utför dina ordinarie arbetsuppgifter utan sitter i fackliga möten så att du slipper göra det på din lediga tid. Vad du sedan engagerar dig i på din fritid (vilket det alltså egentligen är även om det sker på betald arbetstid) är inte arbetsgivarens sak och inte heller något du kan kräva någon lön för. Är det så att du vill ha betalt för ditt ideella arbete så får du vända dig till facket och söka arbete som ombudsman, de är de enda som är avlönade för denna typ av uppdrag
  • Micke
    Tildus skrev 2007-11-03 22:50:37 följande:
    Jaja.. diskuterar inte det nu... med er som inte verkar veta.. Så därför riktar jag frågan igen till de som vet!
    Du verkar tämligen ensam om att veta att man ska ha högre lön...

själv tycker jag sommartorpet redgjort rätt klart för vad som gäller.
  • Tildus

Hallå hallå igen.. ville bara säga att jag nu tagit reda på hur det här ligger till från sektionen... Jag kan begära en ökning på lönen för att jag blivit arbetsplatsombud

Svar på tråden Mer i månaden för arbetplatsombud?