• mia1970

Hur får man tidigt ultraljud i Gbg?

Jag är gravid i sjunde veckan och har tidigare haft ett missfall. Därför vill jag få ett tidigt ultraljud nu så att jag kan lugna mig lite, alt få reda på tidigt om det inte gått bra. Barnmorskan konstaterade bara att v12 var första chansen, och att hon inte kunde hjälpa mig. När jag ringer privata alternativ så säger de att det också är i v12 och på Sahlgrenskas websida står det att man måste ha en remiss. Hur gör man, alla ni som fått göra tidigt ultraljud?

• Svar på tråden Hur får man tidigt ultraljud i Gbg?
  • blackangel

Ring och hör med någon privat gynekolog.

• auti

Det är svårt att se så bra med ett vanligt ultraljud så tidigt. Jag gjorde ett vaginalt ultraljud på sahlgrenska när jag var i vecka sju. Detta gjordes för att jag var orolig för missfall. Ring kvinnokliniken/gyn på sahlgrenska och berätta om din oro och fråga om du kan få tid för ett VUL. Jag fick tid bara på några få dagar.

• auti

du kan också försöka kontakta Mama Mia eller Barnmorskegruppen i Göteborg...

• blivande mamma 24

ring nån privat gynekolog o be om at få göra ett vul o så kan du säga att du har haft missfall o e orolig.
    jag gjorde ett vul i v 8 tror ja det var hos en privat gyn o det kostar typp 200

• Hannah74

Jag gjorde oxå ett tidigt hos privat gyn i v 6+ nåt.
    Har du ringt det som ligger vid vasaplatsen? (Jag gjorde det inte där, men det var för att de hade semesterstängt)
    Vasakliniken tror jag det heter.

Äntligen gravid!
  • mia1970

Tack för tipsen! Det med privat gynekolog hade jag inte ens tänkt på. Barnmorskegruppen gjorde inte ultraljud före v12.

• Tittija

Anders barth Kungsportsavenyn 27 där kan du få tid för vul samma dag äldre läkare lite disträ men mycket kompetent vad gäller vul graviditeter etc
    lycka till

• skrivmaskin

Bra att du redan fått massa tips. Måste bara säga att jag tycker din BM var dum :( Jag fick missfall och när jag blev gravid igen så fick jag komma på VUL vecka 8 och 12. Vecka 8 fick jag kämpa liiiite för, men jag sa att jag fått missfall och inte vill vara med om att gå lurad igen. Hoppas du får se det lilla livet snart!!! Lycka till!

• mia1970

Återigen, tack för alla tips! Efter enorma svårigheter att få tid för VUL så tidigt som jag ville så bokade jag en tid på Vasakliniken, det fanns gott om lediga där på webben. Vi var där igår och såg och hörde det lilla hjärtat slå! Den var 2 cm, är nu i v 8+2. Underbart! Det kostade 500:- men jag ville bara tipsa om att det är lätt att få tider där, och boka på nätet är ju det bästa, det är så jobbigt att hålla på och passa telefontider när man dessutom sitter på jobbet.
    Lyckades även få en tid på Carlanderska, men inte förrän längre fram så den har jag avbokat nu. Men där var de schyssta också och förstod mig. Nu blir nästa UL när jag träffar läkare 10 dec.
    /Lycklig

Svar på tråden Hur får man tidigt ultraljud i Gbg?