• Svarttusch

skulle ni rekomender att bli ung förälder?

Att det är en dans på rosor vet jag väl, det är det väl aldrig att bli förälder, men ni som är unga föräldrar borde ju ha någon åsikt. Skulle ni rekomendera någon ung (17-20 år gammal) att skaffa barn? Planerat alltså. Bara nyfiken, har inga egna åsikter och är inte ute efter att tracka någon eller trampa någon på tårna.

• Svar på tråden skulle ni rekomender att bli ung förälder?
  • waersta

Vi fick barn 03 och 05, själv är jag en 82a. Hade inte kunnat blivit bättre!! Jag hade fast jobb, körkort, lägenhet, rubbet!

Vi har bott i hus sen -04. Gifter oss nästa sommar..

Alla har olika förutsättningar, men för oss så var barn det vi verkligen ville ha!

• Ado

Fick våran första vid 18 års ålder.... inte riktigt planerad men defenitivt efterlängtad.

vet inte om ja skulle rekomendera att bli det.... då de är så otroligt individuellt om det passar eller inte...
    vi kände att vi var mogna nog, och kunde satsa allt på barnen o familjen...

• Svarttusch

hade ni fast jobb och sånna saker då?

Ado skrev 2007-11-02 22:51:16 följande:
    Fick våran första vid 18 års ålder.... inte riktigt planerad men defenitivt efterlängtad. vet inte om ja skulle rekomendera att bli det.... då de är så otroligt individuellt om det passar eller inte...vi kände att vi var mogna nog, och kunde satsa allt på barnen o familjen...
  • Sissis

Jag är båda. Fick mitt första när jag var 20, och nu mitt andra och är 35.
    När jag var 20 skulle jag vara lite präktig och visa(omedvetet) vad bra jag kunde ta hand om mitt barn. Och bra gick det, hade då inga tankar eller funderingar om det det var bra eller inte att vara ung mamma. Hade heller inga tankar på om jag gjorde nåt "fel" med barnet.
    Nu när jag är "gammal" mamma så tänker jag mycket på då för 15 år sen. Att jag då aldrig funderade på vad som var rätt och fel, och om det gick att göra si eller så osv. Utan allt bara rullade på. Nu funderar och tänker jag mer på allt jag gör för och med mitt barn.
    Är lite mer hönsig av mig nu. Känner nu att jag nog var lite ung och dum då, fattade inte allt som kunde hända. Nu tänker man på allt, allt från vad som är bra att äta till om alla eluttag är säkrade.
    På ett sätt var det skönt att vara ung och dum och bara köra på, men nu besitter man ändå ett annat lugn inom sig som gör att jag är mer mamma denna gång. Behöver inte bevisa nåt, utan bara njuter av tiden med mitt barn.

Men jag skulle aldrig rekomendera nån som inte har inkomst att skaffa barn, för det ger ett lugn för att kunna njuta. Och då menar jag att mamman ska ha egen inkomst!! Inte förlita sig på mannen. I alla fall om barnet är planerat.

• Modin

Vet inte om ja kan rekomendera kanske.. Men ja själv är 19 nu i nov och har en dotter som är född juni 06 och väntar en i maj 08... Men ja hade inget jobb med den första men började jobbade rätt snabbt efteråt för att kunna försörja henne och de slutade bra, nu bor vi i ett radhus på 100 kvm och trivs hur bra som helst, kärkort, fin bil m.m.

Men alla har ju olika drömmar... Ja hade drömmen att bli ung mamma.. Så ja kan rekomendera till en viss gräns kanske.. Alla har sina drömmer som sagt :)

• kajsalajsa

Tänkte dela med mig lite av mina egna erfarenheter... inte för att jag fick barn ung... det fick jag först som 35-taggare

På gymnasiet var min högsta önskan att få mitt första barn innan jag fyllt 20 år. De tankarna gick över när jag började plugga och kände ett bra tag att jag inte ville ha barn alls... (Under den tiden skyllde jag på att jag skulle skaffa barn vid 35, haha det slog in)

Väl färdig med studier har jag jobbat i 9 år innan vår dotter föddes förra hösten. Jag har hunnit göra riktiga långresor, festat runt osv.

Med facit i hand är jag nöjd med att ha hunnit ha en del "frihet" innan mamma-ansvaret har tagit över. Samtidigt som att en stor nackdel med att skaffa barn vid 35 är att man vid det laget har hunnit skaffa sig själv en massa ovanor (som att bara behöva bry sig mest om sig själv under många år).

Vad jag nog vill försöka få fram är väl att det måste vara upp till var och en när man skaffar barn. Visst klarar man av det i unga år, likaväl som lite äldre, men jag tror att en aning livserfarenhet inte skadar att få innan man får ansvaret för en annan liten varelse. Plus en skapligt stabil ekonomi, det är aldrig roligt när det konstant ekar i plånboken.

• Ado
    Svarttusch skrev 2007-11-02 22:56:13 följande:
    hade ni fast jobb och sånna saker då?
    Nope...
    jag gick gymnasiet och hon fick hoppa av i tvåan... men ingen av oss ångrar sig ett dugg....

Pengar löser sig alltid, så länge man har nån som kan gå ins om borgenär och inga bet. anmärkningar så löser sig det mesta....
    kan tänka det e svårare i storstäder där man får betala mulutm för lägenheter och så....
    sen jobb och körkort det har trillat in efter hand...
  • Ado

fast job kom först nu i juni...innan dess så var det visstid, och timmanställnig.... dock båda med riktigt bra lön....*sweet*

men jo....ska man skaffa barn tidigt så försök ha jobb innan.... dels för att höja föräldrapenningen dels för att slippa soc....Värsta som finns!

• Dodisens mamma

ååh alla är ju så olika!! min syrra närmar sig 40 å inte en tanke på att bli mamma ännu. Själv va jag 19 när min son föddes.

• Anna 84

jag var 20 när jag fick min grabb å nej jag skulle inte recomendera det till nån

Svar på tråden skulle ni rekomender att bli ung förälder?