• Esping

Hur anlägger jag en rabatt framför altanen, och vilka växter ska jag välja?

Hej!
    FL har hjälpt mig med allt möjligt förut, så jag testar med denna fråga också!

Vi har precis byggt en altan framför vårt sommarhus, rakt söderläge med sol från morgon till kväll. Framför/under altanen är det nu 'öppet', dvs man ser in under altanen.

Där tänkte vi sätta för med något spaljéliknande och sedan anlägga en rabatt (det är gräsmatta idag) och plantera någon klätterväxt.

Mina frågor: Är det något särskilt jag ska tänka på när jag anlägger en rabatt i en gräsmatta, eller är det bara att gräva ur och fylla med planteringsjord? Bör man bottna med något typ?

Och vad ska jag plantera? Kan tillägga att jag under våren inte kommer kunna vattna och pyssla så ofta, eftersom huset ligger så långt bort.

Finns det någon trädgårdskunnig som kan ge mig råd? Själv är jag fullständigt novis, men tycker det är jättekul!!

• Svar på tråden Hur anlägger jag en rabatt framför altanen, och vilka växter ska jag välja?
  • uniMog

jag skulle lägga någon form av markväv underst, sen på med fin planteringsjord. Klätterväxter som är fina tycker jag är Klematis. Finns en uppsjö olika!! annars är humle väldigt tacksamt, det växer i stort sett var som helst, växer FORT, blir tät och fin och får fina små "kottar".

Kanske humle som "bas" och sen en massa fina lågväxande blommor framför?

• Beatrize74

Jag tycker det är fint med en lite upphöjd plantering. Jag har precis som du, altan i söderläge. Vi har precis flyttat hit och mina planer är att gräva upp ett hål i gräsmattan, ganska djupt. Lägga i markduk i botten, fylla på med planteringsjord ev. utblandad med sand eller bark beroende på vad jag ska plantera. Sedan ska jag nog sätta en sådan där träkant runt och fylla upp jord ända upp. (Det skulle jag haft även fast jag hade haft rabatten i marknivå för att förhindra ogräs och gräs att sprida sig in i rabatten. Sedan plantera de växter som vi vill ha. Jag skulle nog plantera klätterrosor om jag var du. De är så fina och lättskötta, du behöver nästan inte göra något med dem. Eller så sätter du åretrunt grönskande små buskar längst in mot det öppna under altanen så att det inte gapar tomt på hösten och vintern. När du sedan har tillgång till huset kan du ju plantera lite sommarblommor framför för att få lite färgklickar.

• uniMog
    beatrize, vi har just slitit upp alla klätterrosor för att de är så jäkla jobbiga att ta hand om *fnissar*
  • Esping

Bra tips, tack! Pejgan - varför är klätterrosor jobbiga att ta hand om ? Synd, det är ju så fint...

Det där med att höja upp låter inte så dumt, måste fundera så det passar in bara. Det får inte se för 'tillrättalagt' ut, eftersom det är en sommarstuga.

Humle - blommar det? Och i såfall, doftar det något? Det vore härligt med något som luktar gott under varma sommarkvällar (om det nu blir några).

• Mamma Ninna

Vi har kaprifol som växer utanför våran trapp, en gammal en som tyvärr inte doftar, men det finns såna som doftar också. Den växer i söderläge och blir inte sköt så värst mycket, möjligtvis nedtrampad av våra barn ibland men den är tålig och växer hyggligt fort. Blommar ganska tidigt och får under senare sommaren röda ogiftiga bär.

Kan det va nåt?

• uniMog

klätterrosor är nog egentligen inte så fasligt jobbiga men när de börjar bli "gamla" kan man få en hel del "lustiga" stammar.. vi fick dels rotskott (=inga blommor men en jäkla massa taggar), JÄTTEtjocka stammar som inte gick att hantera (vi pratar alltså 5-7 cm tjock!) och framförallt blev de så stora så de faktiskt slet ner spaljen från huset *lol*

Så vi slet upp allt och ska låta det vara bara icke-klättrande blommor tills vidare, tills jag hittat rätt klematis!

Svar på tråden Hur anlägger jag en rabatt framför altanen, och vilka växter ska jag välja?