• Friiidaa

plastpappa= pappa?

Jag har en dotter som är 1 år och 9 mån.
    Hennes pappa har aldrig brytt sig om henne. Visst var han positiv då jag blev med barn o stöttade mig den första månaden, men sen tog han avstånd...

När faderskapstestet var klart (som han begärde fast det inte fanns några tvivel) så engagerade han sig nån månad igen.. han hade henne var tredje helg.. men sen träffade han ny tjej o hon ville inte att han skulle träffa mig o då fick han inte heller träffa sin dotter. han kom hem till mig när min dotter fyllde ett.. men jag tror att det var mest för att det skulle se bra ut i andras ögon och sen har det vart tyst... han vill helt enkelt inte ha med oss att göra..

men när min dotter var 8 månader så träffade jag en ny man och han har verkligen tagit till sig min dotter som att hon vore hans.. vi har lika mycket ansvar över henne och han är underbar på alla sätt och vis..

Kan jag kalla honom för min dotters pappa.. för det är han verkligen.. det är bara det att det inte är biologiskt... jag kommer berätta för min dotter vem hennes riktiga pappa är när hon blir stor nog.. men nu när hon e liten, e det okej att hon kallar honom pappa, att jag säger åt henne att han är hennes pappa, eller vad tycker ni?

jag vet att hennes pappa aldrig kommer bry sig, det har han gjort klart för mig.. men jag kommer ändå vara ärlig o säga vem som är hennes "riktiga pappa". men i mina ögon o förmodligen hennes oxå så e sambon pappa...

säg nu vad ni tycker, snälla..

• Svar på tråden plastpappa= pappa?
  • Fula Fisken

Tycker nog att hon kan kalla plastpappan för pappa. Men kanske på ett sånt sätt som tex "pappa Martin" och sen har du ju "pappa mikael" också.
    Så hon vet att hon har 2 pappor.

• MrAnders

Eller kanske kalla plastpappa för bonuspappa?

• Friiidaa

pappa putte.. det skulle nog bli bra :) jag kommer alltid vara ärlig om vem hennes "riktiga" pappa är.. om vi åker in på macken och handlar av hennes biologiska ppa så säger jag alltid att vi ska åka till pappa..

• IsadorasMamma

Tycker inte att hon ska lära sig att kalla honom pappa.
    Vad händer om det tar slut mellan er?
    Han kan betyda precis lika mkt för henne även fast hon kallar honom vid namn.

• Friiidaa

fast det e svårt för en ettåring att säga pappa putte.. på hennes dagis har dom namnskyltar ovanför kapphängarnaa.. där står det vad barnet heter, när dom e född, vad mamma och pappa heter och om dom har några eventuella syskon.. det står patrik som pappa där.. fastän han bara e plastpappa.. han har hämtat så ofta på dagis och fastän dom vet att han inte är hennes riktiga pappa så¨har dom skrivit dit han som pappa..

jag vetg inte ja.. men det är den enda pappa hon nånsin vetat om..

• IsadorasMamma
    Friiidaa skrev 2007-11-03 01:28:26 följande:
    pappa putte.. det skulle nog bli bra :) jag kommer alltid vara ärlig om vem hennes "riktiga" pappa är.. om vi åker in på macken och handlar av hennes biologiska ppa så säger jag alltid att vi ska åka till pappa..
    Det tycker jag är jättebra att du gör...
    För då kommer det aldrig bli ngt "konstigt" för henne.
    Om ni bestämmer er för att hon ska kalla din kille pappa så tycker jag inte att du ska vänta med att berätta till hon är
    som du skrev stor nog.
    Det är bättre att börja berätta hur det ligger till INNAN
    hon förstår det för då blir det ngt naturligt för henne.
    Min pappa bor i italien, träffade honom första gången när jag va 19 men har alltid vetat om det så därför kom det aldrig som ngn chock eller kändes konstigt... det bara är så...

Kanske virrade till de nu i natten men jag hoppas du förstår poängen.
  • Friiidaa

det kommer inta ta slut.. åäven om de´skulle ta slut så skulle jag aldrig hindra deras relation.. haan har funnits där sen hon var bebis, så fr mig är han den enda pappan.. vi får se hur jag gör... men jag är jätteglad att jag får era åsikter....

• Fula Fisken
    Friiidaa skrev 2007-11-03 01:30:57 följande:
    fast det e svårt för en ettåring att säga pappa putte.. på hennes dagis har dom namnskyltar ovanför kapphängarnaa.. där står det vad barnet heter, när dom e född, vad mamma och pappa heter och om dom har några eventuella syskon.. det står patrik som pappa där.. fastän han bara e plastpappa.. han har hämtat så ofta på dagis och fastän dom vet att han inte är hennes riktiga pappa så¨har dom skrivit dit han som pappa..jag vetg inte ja.. men det är den enda pappa hon nånsin vetat om..
    Men vad som står där spelar ju ingen roll. Hon kan ju inte läsa. Det räcker ju att du säger "pappa putte" o "pappa(den andres namn)" till henne till hon är så pass stor att hon förstår. Sen behöver man ju inte lägga till namnen längre.
  • Friiidaa

tack Fiela.. Så resonerar jag också :) inte vänta.. utan bara mata in det. Då faller det sig naturligt och blir aldrig nån chock... tack

• fairyfloss

Jag tycker nog att ni kan kalla Patrik pappa . Om det nu är så att han har tagit på sig papparollen så förtjänar han den titeln! Men som sagt, när ni träffar riktige pappan, eller pratar om honom, så tycker jag ni redan nu ska vara ärliga om att han OCKSÅ är pappa (eller spermadonator i alla fall ). Det är bättre att barnen växer upp och vet att de har två pappor än att de får en chock vid 6 års ålder.

• Friiidaa

än så länge så kan hon inte läsa... men så småningom sså kan hon det.. och om inte annat såä kan dom äldre barnen det.. men så länge jag är ärlig, såä kan det ju inte bli annat än rätt.. säger det igen.. tack alla ni som sv arar.. ajg vill ju ha en diskussion då detta med bonusmammor och bonuspappor blir allt vanligare...

• IsadorasMamma
    Friiidaa skrev 2007-11-03 01:35:00 följande:
    tack Fiela.. Så resonerar jag också :) inte vänta.. utan bara mata in det. Då faller det sig naturligt och blir aldrig nån chock... tack
    Det är min erfarenhet iaf! Förstår så klart att du vill ge titeln
    till din kille som faktiskt är just hennes pappa.
    Kanske kan kalla hennes biopappa för pappa*namn*
    så att hon vet iaf.

Lycka till =)
  • Fula Fisken
    fairyfloss skrev 2007-11-03 01:35:28 följande:
    Jag tycker nog att ni kan kalla Patrik pappa . Om det nu är så att han har tagit på sig papparollen så förtjänar han den titeln! Men som sagt, när ni träffar riktige pappan, eller pratar om honom, så tycker jag ni redan nu ska vara ärliga om att han OCKSÅ är pappa (eller spermadonator i alla fall ). Det är bättre att barnen växer upp och vet att de har två pappor än att de får en chock vid 6 års ålder.
    Haha ja spermadonater är precis vad jag kallar sonens sk pappa, eftersom han aldrig varit närvarande.
  • Friiidaa

fairyfloss. Du resonerar precis som mig.. Och patrik "puttee" tar på sig hela ansvaret, det har han gjort från första början så visst förtjä'nas han att kallas pappa. ingen annan har nånsin varit mer pappa för henne.. men som jag sskriver.. redan nu är jag ärlig för min dotter o säger att vi ska hälsa på pappa om vi så bara ska in på macken o köpa en korv där hennes biopappa jobbar.. hon kopmmer växa upp med att veta vem som är hennes biopappa och tanken är att det aldrig ska komma som en chock för henne...

• Fula Fisken
    Friiidaa skrev 2007-11-03 01:39:36 följande:
    fairyfloss. Du resonerar precis som mig.. Och patrik "puttee" tar på sig hela ansvaret, det har han gjort från första början så visst förtjä'nas han att kallas pappa. ingen annan har nånsin varit mer pappa för henne.. men som jag sskriver.. redan nu är jag ärlig för min dotter o säger att vi ska hälsa på pappa om vi så bara ska in på macken o köpa en korv där hennes biopappa jobbar.. hon kopmmer växa upp med att veta vem som är hennes biopappa och tanken är att det aldrig ska komma som en chock för henne...
    Ja och vet hon det ser jag absolut inget fel i att kalla "putte" för pappa.
  • Friiidaa

Nu vet jaag... jag ska kalla Putte för pappa, och hennes biopappa för "pappa fredrik".. o då kan hon hålla isär dom.. men när hon blir äldre får hon givetvis bestämma själv.. dessvärre tror jag inte att hennes biopappa nånsin kommer bry sig :( så tråkigt för hennes skull..

• Fula Fisken
    Friiidaa skrev 2007-11-03 01:47:27 följande:
    Nu vet jaag... jag ska kalla Putte för pappa, och hennes biopappa för "pappa fredrik".. o då kan hon hålla isär dom.. men när hon blir äldre får hon givetvis bestämma själv.. dessvärre tror jag inte att hennes biopappa nånsin kommer bry sig :( så tråkigt för hennes skull..
    Visst är det trist. Men huvudsaken att hon har en pappa och manlig rollfigur nära. pappa blir man när man är närvarande och engagerar sig i barnet, det räcker inte med att det står på ett papper.
  • Friiidaa

tack Fula fisken. Håller med till 100% o är så glad att vi han honom i vårt liv..

• fairyfloss

Jag tycker det låter som en utmärkt idea att kalla dem "pappa" och "pappa fredrik". Hon kommer inte få nån chock med att ha två pappor, men "pappa" är ändå den som alltid finns, och alltid har funnits där för henne, så länge hon kan minnas! En riktig pappa behöver ju inte vara biologisk pappa för det. Det är ju vad man gör som gör en till pappa eller mamma, tycker jag i alla fall .

Lycka till med allt i er lilla familj!!!

Svar på tråden plastpappa= pappa?