• oiido

Tips sökes på hur man bäst rapar sin spädis

Hejsan, hejsan!
    Undrar hur ni bäst rapar era små spädisar?

Har en liten kille på 6v som har börjat kräkas en hel del och för att hjälpa honom på traven så att han inte får ont i magen och kräks i tid och otid skulle jag gärna vilja ha lite tips.

Hej då!
    :)

• Svar på tråden Tips sökes på hur man bäst rapar sin spädis
  • johanna21

man kan "smeka" dom på huvudet, dra handen upp å ner längs me ryggen, slå lite lätt i rumpan,

• Micaela

Nova är också ganska svår-rapad ibland men vi har märkt att hon rapar bättre om hon sitter. Så istället för att man lägger upp henne mot axeln låter man henne sitta i knät. Vet i och för sig inte om det går på en 6 veckors... När Nova var så liten brukade jag massera mellan skuldrorna eller stryka henne efter ryggraden medans jag hade henne mot axeln. Inte lika effektivt som detta med att hon sitter, men det hjälpte i alla fall.

• Alvi

Jag slängde upp Lilja på axeln och oftast rapade hon då.

Men när det inte kom nåt, så brukade det funka om jag tog henne under armhålorna (såsom man gör när man lyfter en liten) och snabbt ställde mej upp, så att hon for upp fort lixom...

• Teskedsmamman

Här gällde våldsamma metoden!

Upp med sonen över axeln, alltså långt upp på axeln och så gnugga ganska häftigt fram och tillbaka över ryggen, sidledes... det var det enda som fungerade!

• meya

Jag satte Oliwer i knät och liksom darrade med benet... Eller lade honom över axeln, ganska långt bak.

• Tamara

På sjukhuset tipsade de oss om att man kan hålla upp ena handen i luften (som när man räcker upp handen i skolan) då tvingas de till att spänna bröstet och så kan rapen lättare komma upp.

• Tamara

Man räcker alltså upp bebisens hand i luften om jag uttryckte mig luddigt.

• Julianna

Jag brukar sätta honom i knät med ansiktet mot mig. Sedan klapprar jag med fingrarna i hans rygg. Då brukar det komma en rap. Men han rapar bara ibland. Kram

• Happy me

Sätt bebisen på en plan yta, typ ett bord, riktig sittställning också lutar du honom eller henne lite framåt över sina ben. Det gav nästan alltid en rap för oss!

• Happy me

Vi använde den metoden när inte de andra funkade alltså...

• Piripiri

Tack för tipset Happy me! Attans vad bra det funkar Jag ammar liggandes i sängen om nätterna och nu var det ju bara att sätta sig upp och sätta honom i sängen och luta honom framåt så var det klart. Han såg själv häpen ut över raparna han åstadkom

• Grynja

Lägga bebbe på magen tvärs över knät fungerar också rätt bra när rapen inte riktigt vill komma upp... annars fungerar det oftast att ha honom på axeln och klappa i rumpan en stund, kanske gå omkring samtidigt så att det gungar lite.
    Lycka till!

• Maracas

när kan man rapa barnet genom att sätta det upp och luta fram? Min lilla plutt är 2 veckor... och rapar inte...

• Piripiri

Maracas, varför skulle det inte fungera nu menar du? Min son är knappt fyra veckor, så han kan ju inte sitta själv... men jag håller honom i armhålorna, sätter honom med benen framåt på sängen och så lutar jag honom mot mig. Fungerar jättebra. Men du, de första veckorna verkade min bebis inte heller behöva rapa, det var först för någon vecka sedan som han började släppa bröstet och gråta och jag (så småningom) förstod att han behövde få upp luft. Så din bebis kanske helt enkelt inte behöver?

• Maracas

ska testa detta. han har grym magknip...

• Maracas

jag var mest orolig för att han är så liten och inte håller upp huvudet
    man vill ju inte skada honom. Men jag ska som sagt prova lite försiktigt

• Princess Leia

Det funkade aldrig att lägga upp dottern på axeln, för då blev det ett sånt tryck så att maten kom upp. Jag höll henne upprätt och gick omkring och klappade henne lite löst på rumpan, Nu när hon är större så kommer rapen lite titt som tätt i alla fall. Men endast när hon är upprätt, ej liggandes. Lycka till!

Svar på tråden Tips sökes på hur man bäst rapar sin spädis