• CanelaCaliente

Att dricka mjölk under graviditeten! Kan man dricka hur mycket man vill?

Kan man dricka hur mycket mjölk man vill under graviditeten?
    Bebisen får inte nån slags överdosering?

Själv dricker jag väldigt mycket mjölk..minst 4 glas per dag!

Hörde på tv att A-vitamin i stora mängder kan vara skadligt för fostret o mjölk innehåller ju A-vitamin. Hmmmm

BF 17:e december
  • Svar på tråden Att dricka mjölk under graviditeten! Kan man dricka hur mycket man vill?
  • MeNoLike

jag drack 1-2 liter varje dag under gravidtten

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Hemliga 72an

Jag har alltid druckit mycket mjölk när jag varit gravid och även denna gången. Dricker ca 2 liter/dag och aldrig varit fel på mina barn.

• eyeshadow

Jag drack också väldigt mycket mjölk. Och det blev inge fel på min son :)

• kaveldun

Jag drack också massor. Så hög dos A-vitamin kan det inte vara i mjölk, då skulle ju livsmedelsverket varna. Du behöver massor av kalcium för att bebisen ska kunna bilda skelett, så drick på du!

Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
  • CanelaCaliente

Åh, vad skönt att höra!
    Då ska jag inte vara orolig mer!!! *pustar ut*

Tusen tack för svaren!!!!

BF 17:e december
  • Sealion

min vänninas barnmorska sa till henne att hon skulle sluta drika så mycket mjölk och juice för det satte sig bara på hullet.. då var hon i vecka 30..

• Blå Flygare

Mjölk är bra för det innehåller myckat kalcium. Förr (på 70-talet) rekomenderade man gravida att dricka minst en liter per dag. Dock hämmar mjölk järnupptaget, så det är klokt att koncentrera mjölken till ett eller två mål per dag, och äta mer järnrik kost de andra målen.

• jonnsan

Dricker nog 1-1½l /dag. Det kan vara efter sen som de kan bli känskiga om du ammar och dricker mycket mjölk. En kompis slutade helt med mejeriprodukter när hon ammade och då skrek hennes dotter inte så mycket som innan.

• Sthlm1979

Jag drack också uppåt 2 liter om dagen, tills min bm kom på att det var därför jag hade så dåligt järnvärde. Kalciumet hindrar ju upptagningen av järn till blodet. Nu håller jag mig till 2 glas om dagen och mitt järnvärde är back to normal. Så drick på så länge järnet inte tar stryk.

• nahna87

Har också hört att det inte är några problem med mjölk.. Men det syns på modekakan efteråt :)

• Lovable

Vill du fortsätta dricka mjölk men vill skippa A-vitaminet, så kan du köpa ekologisk mjölk som innehåller det nyttiga D-vitaminet men ingen A-vitamin. Ett tips!

• Lilla Fjun
    nahna87 skrev 2007-11-03 12:01:41 följande:
    Har också hört att det inte är några problem med mjölk.. Men det syns på modekakan efteråt :)
    Hur syns det?
  • Im Fabulous
    CanelaCaliente skrev 2007-11-03 10:13:21 följande:
    Kan man dricka hur mycket mjölk man vill under graviditeten?Bebisen får inte nån slags överdosering?Själv dricker jag väldigt mycket mjölk..minst 4 glas per dag! Hörde på tv att A-vitamin i stora mängder kan vara skadligt för fostret o mjölk innehåller ju A-vitamin. Hmmmm
    Mjölk bör väl drickas i måttliga mängder under graviditeten eftersom att kalcium hämmar upptaget av järn, och de flesta får mer eller mindre järnbrist under sin graviditet.
  • Im Fabulous

... Man ska undvika att dricka mjölk till middagsmaten (det mål mat som vanligtvis innehåller mest järn) och koncentrera sitt kalciumintag till frukost eller mellanmål.

• FruMarie

Visst kan man dricka mycket mjölk, men mjölk höjer även blodsockret.

Jag har druckit 2 liter om dagen sedan vecka 15 (min craving) men fick nu bara hålla mig till max 1 glas om dagen, då mitt blodsocker låg lite högt under glucostestet..

Saknar min mjölk

Den 18 December ska en liten pojke komma till världen
  • nahna87

MCH

Den blir "kalkig". Dom berätta de när dom visade upp moderkakan för mej. att den va kalkig, å de blir den om man röker eller dricker mycke mjölk tydligen.

• Theia

Jag har hört att för mkt mjölk kan leda till kolik omman har otur.
    Jag drack stora mängder mjölk och mkt andra mjölkprodkter och min lilla fröken fick kolik

men de är juh inte säkert att de va därför :)

• nosan

jag har också hört att för mycket mjölk under grav kan ge kolik och eftersom jag själv hade kolik i nästan ett år så håller jag mig nog borta från mjölken tills bm säger något annat.

• Höstäpplet

¨BM rekommenderade mig att dricka en hel liter mjölk per dag. Nu dricker jag kanske 6 dl mjölk per dag.

Svar på tråden Att dricka mjölk under graviditeten! Kan man dricka hur mycket man vill?