• Anonym

Är honung ok att äta, som gravid?

Hejsan!

Ja, som sagt, är det ok att äta honung när man är gravid? Spelar det roll om det är ren honung, eller om den är ingrediens i matlagning? Brukar inte noja kring maten annars, men...

• Svar på tråden Är honung ok att äta, som gravid?
  • Anonym

jag har aldrig hört nått om hunung o min bm sa inget om de när jag har vart där o pratat o när han sa va man inte ska äta så nämnde han inget om de så de e nog inga problem.
    Men har du inte fått papper om vad som inte är bra o äta ifrån din bm?

• Anonym

Honung är ok att äta när man är gravid men sen får inte bebisen äta det förräns den är över 1 år.

• Anonym

nä, fick inte det... är inte mitt första barn, så de anser väl att jag redan "kan"? men jag brukar inte äta honung annars, så jag har aldrig lagt det på minnet, isf.

• Anonym

Barn under ett år ska inte äta honung, vare sig direkt eller indirekt (t.ex. via amning). Jag har för mig att man ska undvika honumg även som gravid men i vilken utsträckning är jag inte säker på. Anledningen till att man ska undvika att ge spädbarn honung är att man hittat en bakterie/substans (osäker på vilket) som även funnits i barn som omkommit i PSD.

Hittade den här länken som kanske lugnar dig;
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

• Anonym

Tusen tack! Hittade inte ordet jag var rädd för, men det är ju just botulism! Alltså ok att äta som gravid, men ej ammande, och ej heller ge till barn under ett år! Det sista känner jag igen, med att varken ammande eller de under ett år ska äta det. Men som sagt, tydligen ok som gravid. Tack snälla! ...hm, där sprack ursäkten, förresten! Ville ju eg inte äta den där maten, men nu har jag inget att skylla på!?

• Sofia t

Hunung är okej att äta. Va själv lite orolig eftersom jag har honung i mitt te men det ska inte va någon fara..

• carola1977

Kan väl alltid använda det som ursäkt ändå om du vill slippa maten . De kanske inte läst på slv.se...

Anonym skrev 2007-11-03 13:06:10 följande:
    ...hm, där sprack ursäkten, förresten! Ville ju eg inte äta den där maten, men nu har jag inget att skylla på!?
  • Anonym

Carola1977... Det är sant! Ska kolla upp om jag kan få slippa undan.

Svar på tråden Är honung ok att äta, som gravid?