• vattenkanna

hur ofta löper en tik?

är det nån som vet hur ofta en tik löper? våran dvärgschnauzer löpte första gången i augusti, när kan hon tänkas löpa nästa gång? min svärmor kommer hit till jul och hon ska ta med sin labradorhane så jag hoppas att vår tik inte löper då.

• Svar på tråden hur ofta löper en tik?
  • miniGrynet

Min hund löper 2 ggr/år.
    Ungefär augusti/februari.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Tutilure

Ca 2 ggr/år.
    Min tik löper en gång runt jul och en gång i maj/juni.

Om man målar fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • vattenkanna

åh vad bra om en tik bara löper 2 ggr/år då kanske hon inte löper vid jul. vågar inte tänka på hur jobbigt det kommer att bli att ha en löptik och en hanhund i en lägenhet på 66 kvm.

• miniGrynet

Hon kan ju likväl löpa igen runt jul, men ni får väl hoppas att hon inte gör det.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • mysmatte

två gånger om årer är lite olkia hur lång tid emellan endel löper bara en gång om året.

Min tik brukar ha 9 månade emellan. andra löpningen kom långt efter första så du behöver nog inte oroa dig.

• MissTag

Jag tror att ni ska ha extrem otur om hon började löpa till jul. Det finns en del tikar som har 4-5 månader mellan löpen men det är vanligare med 6-7 månader. Min border har 8½ månad mellan sina.

• Majsan70

Min tik löpte 2 ggr om året de första två åren. Efter det så löper hon nu enbart en gång o det är på våren.

• Musikerpappa

Hej!! Det vanligaste är 2 ggr per år

• Vilja00

mellan 1-4 ggr/år. vanligast är 2 ggr/år.

• Vilja00

mellan 1-4 ggr/år. vanligast är 2 ggr/år.

• vattenkanna

tack för alla svar. jag håller alla tummar o tår o hoppas att hon inte löper till jul. det skulle nog inte gå så bra för morran om min svärmors labradorhane på 40 kg försöker para sig med henne.

• Astrud

de säger väl så att ju mindre hunden är ju oftare löper den. vår tik löpet ca två gånger per år men det är lite mindre än ett halvår mellan gångerna och hon är en breton på ca 13 kg.

• ebbozz

min ena löper två gånger om året, den andra en gång...

• Casper och Novas mamma

hur länge löper dom per gång?

• mörlin

En tik löper oftast 2 ggr per år men ursprungligen löper tiken bara en gång så det kan även förekomma hos tamhunden. Håller tummarna att hon kniper över jul iaf lycka till i fortsättningen!

• Landslide

Min tik löper december/juni

Min tik kniper inte över jul! Lagom fräscht att stå där och vaska mellan benen på henne.

• Plommonben

Vår tik löper var sjunde månad ungefär, har aldrig haft under sex månader mellan två löp. Min systers hund däremot löpte tre gånger om året Förvånad så man kan ha otur!

Ni borde i vilket fall som helst klara er över jul Tomte

Svar på tråden hur ofta löper en tik?