• l e o n i t a

några frågor om amning från en nybörjare!

hej, våran lille son e nu tre dagar gammal o amningen kom igång direkt, skönt!

sen igår har lillen dock bara velat äta från ena bröstet o vägrat ta det andra, vet inte varför? han börjar gallskrika o spänner sig som en båge o bara vägrar ta det ena, men tar det andra direkt .. det kommer mjölk från både brösten .. nu fick jag honom precis att äta från det andra bröstet oxå .. sen en stund tillbaka känns det bröstet stenhårt o spänner o gör ont, kan det va på väg att bli mjölkstockning efter bara ett dygn??

den riktiga mjölken har precis kommit nu, o lillen äter inte alls lika ofta som förut då han ville äta nästan hela tiden, brukar det va så? han blir även tröttare efter han ätit nu, somnar nästan efter varje amning .. ammar inte lika länge heller, nu ca bara 10-15 min, förut kunde han ligga kanske 45 min!

e även lite sur på BB personalen som lärde mig amma liggande trots att jag mår superbra, nu när man kommit hem inser man ju att det e bättre att kunna amma sittande, iallafall när man ska iväg nånstans, o nu får jag verkligen inte lillen att amma sittande!! nån som varit med om liknande? han e på bröstet o suger lite men tar lixom inte tag, han vill inte!!

tacksam för svar ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-03 17:49:20:
    förresten, då lillen bara e tre dagar gammal borde man väl kunna lära sig amma sittande utan problem egentligen, det borde ju inte va "försent" att lära om?

ni får gärna ge mig lite tips :) man vill ju kunna åka in till stan o så utan att känna sig låst!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-03 17:49:25:
    förresten, då lillen bara e tre dagar gammal borde man väl kunna lära sig amma sittande utan problem egentligen, det borde ju inte va "försent" att lära om?

ni får gärna ge mig lite tips :) man vill ju kunna åka in till stan o så utan att känna sig låst!!!

• Svar på tråden några frågor om amning från en nybörjare!
  • Scoobydo

hej är verkligen ingen expert, min bebis är fyra veckor...
    men fortsätt att försöka sittande, man får ha massor av tålamod.
    grattis till din bebis oxå..

• getingmidja

Grattis till den lille!

Låter som det går rätt bra för er ändå!
    Bröstet som han inte vill suga på, är det jättespänt?
    I så fall kanske det är så att han har svårt att få tag, då kan du prova att mjölka ur lite innan du försöker igen.
    Låter helt normalt att han är nöjd efter 10-15 minuters snuttande.

Jag haf i stort sett bara ammat liggande hemma, men visst 17 går det bra att göra det sittande också...ni får öva lite så ni får in snitsen!

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • blonde redhead

Försök "lura" han att ta det bröst han inte gillar. Genom att lägga han mot fel håll, precis åt det håll som han ligger när han ammar på det bröst han gillar. Det brukar fungera.

Du kan absolut lära dig amma sittandes. Det brukar inte va några problem att göra båda sakerna. Se till att han ligger i rätt läge bara när du sitter så bröstvårtan hamnar framför hans näsa nästan och ha han nära intill dig, längs med din mage.

Det är också ganska vanligt att dom äter mer sällan när mjölken rinner till och att dom blir tröttare till att börja med. Bara han verkar nöjd och sedan går upp i vikt.

• Melly

Jag tror som getingmidja att det bröstet som han inte vill ta kan vara för spänt. Försök att värma det med en värmedyna eller nåt först och så mjölkar du ur lite om det går innan du ska amma ifrån det. Så att det blir lite mjukare. Annars så brukar dom bli mindre spända efter ett par dagar det är normalt att dom blir stenhårda på 3-4 dagen.

Amma sittandes är inte för sent att lära dig det är bara att träna

• l e o n i t a

ok tack för era svar!

det bröstet e stenhårt så ska prova att mjölka ur/värma först då :)

en fråga till: ofta somnar lillen direkt efter amning .. kan jag låta honom sova vidare lr måste/borde man ta upp honom för att rapa?? han har hittills inte verkat haft ont i magen tycker jag, fast svårt o veta för han skriker ju ibland som alla små :)

men på natten e det så gott när han somnar direkt efter amning ju .. ska man väcka för att rapa då lr inte?

• Melly

Nä du behöver inte väcka för att rapa. Om han somnar och sover lugnt då behöver han inte rapa. Låt honom fortsätta att sova

• TreSmåHjärtan

Jag hade oxå lite problem med att amma sittandes i början. Dottern ville/kunde inte få ett bra tag. Tror det kan ha varit för att brösten va så otroligt spända och hårda i början precis när mjölken hade runnit till. Jag fick oxå sår på bröstvårtorna så min barnmorska på MVC tipsade om en sk amningsnapp som man sätter över bröstvårtan. Och den hjälpte till så att Emma fick ett bättre tag om bröstet. Då funkade sittande amning hur bra som helst. Och det va inga problem sen när man ammade utan nappen heller. Du kan oxå testa att forma bröstvårtan som ett C. Då e det lättare för bebisen att ta tag. Ge inte upp! Det kommer snart att fungara ska du se!=)

• coolabruden

jag ammar alltid liggandes hemma.. för det blev så besvärligt att sitta, men är jag till främmans så sitter jag.
    angående det med bröstet, det är svårt att veta. men dina bröst är kanske lite olika så har han svårare att få det andra i munnen. du kan ju fösöka klämma ut lite ur bröstet i hans mun , så han känner att det kommer mjölk.
    när jag tänker efter så tror jag noah åt hur länge som helst i början oxå. dom suger väl inte lika bra då..
    åhh då man skulle veta.
    hoppas de har löst sig

• Jeanette1986

min son är 10v och det är först nu som amningen flyter på bra, han hadfe svårt att ta tag ordentligt, och jag fick lära mig att amma sittandes först, så sonen kunde bara amma när jag satt upp, de va jobbigt på natten,..
    så det kan ju ta ett tag innan ni blir experter :)

• devega

nån expert är jag inte, men jag delar gärna med mig av mina erfarenheter. :)

jag hade samma problem precis i början, gick omkring med ett dolly partonbröst och ett myggbett! jag brukade duscha varmt en stund och handmjölka ur lite för att lätta på trycket i det överspända bröstet. och bröstet som lillan inte ville ha började jag erbjuda först vid varje amningstillfälle så att det inte skulle sina och efter ett tag löste det sig.
    amma liggande är superbra på natten tycker jag, man slipper gå upp och vakna till och försöka somna om igen. jag rapar inte lillan på natten, känns dumt att väcka henne för det när hon sover så gott. 
    när jag sitter och ammar har jag en stor fluffig kudde i knät och lägger lillan på sidan emot mig (mage mot mage). har dock aldrig kommit tillrätta med hur jag bäst ammar när jag är borta och inte har min kudde.
    lycka till och grattis till din bebis!
Svar på tråden några frågor om amning från en nybörjare!