• limefrukt

Hamla björk...?

Jag har ett gäng björkar på gården som vuxit sig höga med smala. Skulle vilja kapa ner dem så att de skulle bilda så där vackra "bollar" av kronverket, på lagom höjd. Vet ju att det ska gå att göra. Men NÄR ska man göra det? Har för mig att jag hört nångång att man inte ska göra det på våren, för det är risk att de "förblöder" (allstå savar så mycket att de dör...). Stämmer det? Och ska man isåfall göra det nu på hösten? Eller i vinter när det är fruset? Eller vad?!?
    Nåt annat man ska tänka på när man hamlar (visst heter det så??) en björk?
    Hoppas nån kunnig kan svara. Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hamla björk...?
  • ALJO

Jag säger bara GLÖM DET! Björkar tål inte hård beskärning, och dom kommer att se bedrövliga ut. Annars är det rätt tid på tidig vinter, sedan kommer dom förblöda.
    Jag tycker att du skall gallra bland dom, dom kommer att växa till sig fint på bredden på bara ett par år. Alternativt ta bort dom helt och plantera klotpil tex.

• eleena

Fäll dom och elda upp veden.

• sommartorpet

Du kan inte hamla en björk, det är nog bara pilen som tål en sådan behandling.

• limefrukt

Är det så illa alltså?!? Jag hade för mig att man kan kapa en björk på mitten och få den så där fint rund och tät i bladverket... Synd om det inte går! Kanske det får bli så att vi eldar upp dem då... Har ju trots allt tre olika vedspisar i huset så det går åt en del ved...

Tack för svaren iallafall!

• isisisis

Precis som de andra säger.
    Man behandlar inte björk på det viset.

Att hamla är dessutom att misshandla trädet!
    (skåningar får söga vad de vill! )

Trädgårdsmästare

• eleena
    isisisis skrev 2007-11-12 15:06:56 följande:
    Precis som de andra säger.Man behandlar inte björk på det viset.Att hamla är dessutom att misshandla trädet!(skåningar får söga vad de vill! )Trädgårdsmästare
  • Jag så klart

Jo visst går det.. Jag har sett jättefina exempel på det.. Men jag tror att man ska ta dom när dom en ganska små för att det ska bli bra.. Dom jag har sett som var riktigt fina var kanske två meter höga..
    Dom savar väll mins på senvintern om jag inte är helt ute å cyklar.

• sommartorpet

Men hur tänker du hamla en björk? Den växer ju inte alls på samma sätt som pilen så de tunna kvistarna kan ju inte växa ut direkt från stammen

• limefrukt

Min svärfar kapade helt sonika av en av sina björkar på hälften (typ), och en säsong senare var det en väldigt vacker "boll" av grenverket. Men inte vet jag om det råkade vara en extremt tålig björk, eller om han hade nåt mirakelknep i bakfickan... Ska nog ta och fråga honom om hur han gjorde. Och kanske ska och testa på bara en av björkarna först. Om det blir fiasko får den väl bli ved istället då...

Men det där med att hamla... Var det inte så man gjorde med var och vartannat träd förr? För att djuren skulle komma åt att beta i hagarna och räckas till löven på träden? Och inte kan väl det isåfall bara gällt pil, av alla lövträd!?!?

• anilova

Visst hamlade man björk förr. Men för att de ska tåla det måste de hamlas varje år, kapar du dem på mitten kommer de ganska fort att duka under, även om du till en början får ett fult skatbo där stammen satt. Ibland ser man "kandelaberbjörkar" ute på åkerholmar, de björkarna har en gång varit hamlade. Men försöker man återhamla dem dör de. De tål bara att man tar lite itaget. Och när man hamlade träd var det ju för att samla foder till djuren, så den hamlingen skedde på sommaren, när det är som mest löv. Ett vanligare sätt att göra lövtäkt av björk var annars att bara repa av löven och torka dem, då var det inte lika stor risk att trädet skulle dö, och då fanns det möjlighet att göra lövtäkt på det trädet många år efter varandra. Men hamlingen skedde ju med djurens bästa för ögonen, inte för trädets, och upphörde nästan helt när det inte längre var sådan brist på foder som det var i äldre tider.... (Ja, och så hamlade man också för att få en gödseleffekt i jorden, men även det behovet försvann ju när konstgödningen infördes).

• jockesfru

Nej inte björk

Men pil och Lind går bra att hamla

Ludvigs mamma
  • M73

hamling var ju ett sätt att få lövfoder till djuren förr, det går att hamla de flesta träd men de tål det olika bra. Här har vi lönnar som någon har hamlat och de har i princip ruttnat bort innifrån nu.

• VIXIE

Sök på björkar i Varberg så kanske du får upp några bilder,de är formklippta och beskärs varje år.Men det är väl inget man direkt rekommenderar men Varbergsborna äälskar sona björkar.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
Svar på tråden Hamla björk...?