• limefrukt

Sjuksköterskor eller dylikt; hjälp med läkemedelsräkning!

Är det någon som kan de där bra formlerna för läkemedelsräkningen? Kommer ihåg att det var typ "styrka/dos=mängd". Men kommer inte ihåg om det var så man kallade de olika delarna, och inte kommer jag ihåg hur man ställde upp det hela. Det var sammanlagt tre olika sätt att räkna, för att få fram de tre olika delarna, beroende på vilken man ville veta.
    Är det nån som begriper nåt av min flummiga förklaring, och dessutom kan skriva ner alla formlerna åt mig? Vore riktigt tacksam isåfall!!!

• Svar på tråden Sjuksköterskor eller dylikt; hjälp med läkemedelsräkning!
  • susye

Mängd = dos * styrka
    dos = mängd/styrka
    styrka = Mängd/dos

• limefrukt

Men... Kan det stämma? Säg att jag har tablett Alvedon 250 mg/tablett. Jag ska ge 500 mg Alvedon åt patienten. Enligt det där skulle jag ta 250*500 för att få fram hur många tabletter jag skulle ge?!? Och 125000 kan ju inte riktigt stämma?
    Har jag helt hjärnblödning nu, eller vad är det jag missar?

• susye
    limefrukt skrev 2007-11-03 19:17:01 följande:
    Men... Kan det stämma? Säg att jag har tablett Alvedon 250 mg/tablett. Jag ska ge 500 mg Alvedon åt patienten. Enligt det där skulle jag ta 250*500 för att få fram hur många tabletter jag skulle ge?!? Och 125000 kan ju inte riktigt stämma?Har jag helt hjärnblödning nu, eller vad är det jag missar?
    förlåt blev lite fel

om du har tablett 250 mg är det styrkan
    du ska ge 500 mg som är dosen
    då blir mängden 500/250=2
    dvs dosen/styrkan=mängden
  • susye

de övriga blir då

mängden* styrkan=dosen

styrkan= dosen/mängden

• Eisa

Oj, vi använde inga formler... Vi fick bara tänka.

• limefrukt

Då stämmer det bättre. TACK!

• Maria 79

när vi hade läkemedelsberäkning fick vi en ljudfil till studentmailen... webct.mdh.se/VOE01HK06/OM0530/sync_grund_lm/grund_lm_files/default.htm
    men vet inte om den går o öppna hursomhelst om man inte är student på mälardalens högskola...

Annars kan du rita upp en triangel.
    - I triangeln gör du nu ett "T" så att det blir en topptriangel längst upp och ett streck i mitten liksom nertill under topptriangeln.
    - I topptriangeln skriver du "ORDINATION"
    - Under topptriangeln på valfri sida om strecket skriver du "STYRKA"
    - På den andra sidan skriver du "DOS"
    -Mellan "STYRKA" och "DOS" skriver du nu ett gånger tecken.
    (styrka * dos = ordination) (dos*styrka=ordination)

-Eftersom "ORD" står högst upp i topptriangeln blir taket på "T" likamed division tecknet. Alltså Dos/Styrka = ord
    Dos/ord= styrka.

-------------------------------------------------

För SPÄDNINGAR gäller följande triangel:

- I topptrangeln skrivs "M.V.S" = mängden verksam substans
    -På valfri sida om strecket under topptriangeln skrivs "MÄNGD I ML"
    - På den andra sidan skriver du "ÖNSKAD STYRKA"
    Och så räknas det likadant som föregående, med ett gånger tecken vid strecket på "T"

-------------------------------------------------------
    INFUSIONSHASTIGHET

- I topptriangeln skrivs "ORDINERAD MÄNGD INFUSIONS LÖSNING"
    - Under, på valfri sida om strecket skrivs "TID I TIMMAR"
    -På andra sidan skrivs "ANTAL ML I TIMMEN"

Och så räknas det likadant som föregående, med ett gånger tecken vid strecket på "T"

--------------------------------------------
    SYRGAS

För att räkna ut hur länge syrgasen räcker :

Flaskans volym * antalet bar
    summan av detta divideras med mängden liter per minut som ska administreras.

• Maria 79

Jo, länken ovan.. när man klickar på den kommer man till nån microsoft hemsida. Stäng ner den, så öppnas den rätta länken automatiskt.

Svar på tråden Sjuksköterskor eller dylikt; hjälp med läkemedelsräkning!