• Bellanros

förbud mot nötter på bussar och tåg!

Hej jag har en bror på 19 år som är hypper allergisk mot nötter.
    För en tid sen åkte han buss och när han steg på bussen såg han att längst bak i bussen var det fullt med jordnöts skal,min bror började må dåligt direkt. På flyget äts det inte nötter men på tåg stationen säljer man påsar med nötter och russin,det är inte klokt. Min bror kan få en allergisk reaktion bara någon andas på honom och har vid två tillfällen tvingats gå hem från skolan pga att någon ätit nötter i klass rumet.
    Jag tycker det borde finnas ett förbud mot att äta nötter i ofentliga lokaler och färd medel.

• Svar på tråden förbud mot nötter på bussar och tåg!
  • meic

Jag skriver på!

Hoppas det gick bra med honom...

• Bellanros

Ja han mår bra men det är synd att han ska vara tvungen att gå av bussen för att någon ätit nötter där.

• Filippa06

jag skriver oxå på,det borde vara förbjudet!

• Runguska

I busstabellen för vårat län står det att man ska visa hänsyn till allergiker. Det står dock inte hur eller vilka alergiker och som "icke drabbad" är det tyvärr väldigt lätt att göra fel. Inte för att jag äter på bussar, eller gillar nötter i påse, men Marabou nötchoklad eller den med helnöt skulle jag absolut kunna äta. Det är bra att du skriver här dock! Det får en att tänka till!

• Kajsan

Ja jag fick jättedåligt samvete när jag efter en lång bussfärd med gnällig dotterkom på att det inte var så smart att bjuda henne på mandariner hela vägen.

• deauville
    Bellanros skrev 2007-11-03 19:29:16 följande:
    Hej jag har en bror på 19 år som är hypper allergisk mot nötter.För en tid sen åkte han buss och när han steg på bussen såg han att längst bak i bussen var det fullt med jordnöts skal,min bror började må dåligt direkt. På flyget äts det inte nötter men på tåg stationen säljer man påsar med nötter och russin,det är inte klokt. Min bror kan få en allergisk reaktion bara någon andas på honom och har vid två tillfällen tvingats gå hem från skolan pga att någon ätit nötter i klass rumet.Jag tycker det borde finnas ett förbud mot att äta nötter i ofentliga lokaler och färd medel.
    Det finns alltid någon som är allergisk mot något, trist med din brors allergi men ska man förbjuda jordnötter så ska man förbjuda allt annat som kan framkalla allergier och det är faktiskt ohållbart.
  • meic

det är skillnad med nötter! Det är ju som när de ber en vara försiktig med parym, eller inte ta in hundar eller vad som. Nötter är en av de allvarligaste formerna av allergi och det är många, många som är drabbade...

• Bellanros

Det jag menar är luft buren allergi och det som jag har hört folk mer kan vara hyper allergiska mot är ägg.

• deauville
    meic skrev 2007-11-03 19:51:32 följande:
    det är skillnad med nötter! Det är ju som när de ber en vara försiktig med parym, eller inte ta in hundar eller vad som. Nötter är en av de allvarligaste formerna av allergi och det är många, många som är drabbade...
    Hört talas om fisk som är en väldigt, väldigt starkt allergiframkallande ska vi förbjuda det med då eller??????
  • Filippa06

nötter är ju luftburet, kan räcka att ngn öppnar en påse så blir den allergiska nästintill död!

• bustösen

det är väl inte så vanligt att man äter fisk på bussar hoppas jag?!

tycker det vore jättebra att förbjuda nötter på bussar och tåg, många barn och vuxna som är allergiska mot det, och det kan gå riktigt illa!

• krabban

Då ska ju nötter förbjudas över allt,finns ju nötter i nästan varje mat/tobak/Godis afffär!

• krabban

ock eftersom ni säger att dom är luftburna så kan ju ingen öppna en påse nötter utomhus!

• Bellanros

Hej det jag menar är att om nån allergisk vill ta sig till tex skolan så ska personen kunna göra det och inte vara tvungen att komma försent till skolan. Utom hus kan du äta nötter för det är inte ett litet utrymme så det försvinner i luften om du inte ställer dig och blåser på nån allergisk person.Som sagt en lokal kan man välja att gå ut i från men en buss eller ett tåg är nåt man i bland är tvungen att åka. Den dan ni som är emot det här får ett allergiskt barn eller syskon så kanske ni förstår varför jag känner så starkt för det här.

• Filippa06

utomhus är väl inte detsamma ändå!!!

• bustösen

tror det behövs mer information om detta till samhället. om folk vet om att andra kan dö för att de är sugna på nötter, så tror jag mestadelen av folket skulle vänta med att äta tills de kom hem. eller strunta i att köpa!
    på många stället kan man inte längre köpa lösgodis med nötter pga risk att det blandas med sorter utan nötter. det tycker jag är jättebra, och jag känner inte ens någon som är allergisk mot det.

Svar på tråden förbud mot nötter på bussar och tåg!