• tjejmaffian

I dag svimmade jag..

Är orolig för jag svimmade för första gången i mitt liv. Hade mensverk tidigare (första mensdagen idag) och började sen svettas, må illa, bli yr och svimmade till sist...Är detta normalt? Alltså, jag svimmade inte av smärtan, för sååå jävlig var den inte..jag vet inte varför jag svimmade men det var rejält obehagligt! Någon annan som svimmat vid mens-start? Jag har haft dessa känslor en gång tidigare då jag fick mens, men då slutade det inte med svimmning, bara kändes som om jag skulle...Är jag ensam?

• Svar på tråden I dag svimmade jag..
  • Jennnyn

Hejsan! Jag har svimmat ett flertal gånger genom åren, men i mitt fall har det inte direkt varit förknippat med mensen, utan det kan ske närsomhelst för mig. I maj svimmade jag så illa att jag bet rakt igenom läppen och fick en kraftig hjärnskakning. Jag går igenom massa utredningar just nu men än har dom inte hittat något konstigt.

Min egen gissning är att det är blodtrycket som spökar, att jag helt enkelt får blodtrycksfall ibland. Vet du om du har lågt blodtryck annars?

• Hallonröd

Kan någ vara ett blodtrycksfall.....gå och kolla trycket

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • sassy123

Var var du när du svimmade? Stod du upp? vaknade du på en gång? mådde du bra efteråt?

• Hallonröd
    Hallonröd skrev 2007-11-03 20:49:51 följande:
    Kan någ vara ett blodtrycksfall.....gå och kolla trycket
    någ..? - nog menar jag ju Flört
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Venna

Jag svimmmar också av titt som tätt, och har gjort i flera år, och så gott som alltid beror det på blodtrycksfall. Jag har lågt blodtryck i vanliga fall, så när det dimper så dimper hela jag!

Hur brukar ditt blodtryck vara annars? Hur mår du nu förresten?

• Jennnyn

Venna: När på dagen brukar du svimma? I mitt fall tycker jag att det är så konstigt, eftersom det kan hända när som helst. Jag har inte lågt blodtryck i vanliga fall...

• Venna

Jennyn:
    Oj, det är lite när som helst. Jag har inte hittat någon röd tråd. Ibland när jag reser mig upp, men ibland när jag har varit i full fart ett bra tag. Det är helt olika. Men jag har problem med magen av och till, och oftast hänger det ihop med mina dåliga mag-perioder.

Men även om du inte har lågt tryck i vanliga fall kan du såklart reagera på ett blodtrycksfall.

• Jennnyn

Venna: Jo, tror också på bltr-fall. Om du har problem med magen i perioder kan det säkert påverka svimmningarna, speciellt om du har problem med förstoppning m.m.

I vilket fall som helst är det ju mycket obehagligt att svimma. Hur länge brukar ni andra som svimmar vara medvetslösa? Tror inte att jag brukar vara borta speciellt länge, men om man är själv när det händer är det ju iof svårt att veta det..

• tjejmaffian

Jennyn: Har ingen aning om mitt blodtryck...nu är det iofs så att jag är kraftigt överviktig (ca 30 kg för mkt) och såvitt jag kan förstå är det främst smala och långa personer som får lågt blodtryck? Vilket fall som helst ska ringa vårdcentralen i morgon och bestäla tid för provtagning...Tack för svaret!

• tjejmaffian

sassy 123: jag var ute med hunden. hade först satt mig ner på en bänk eftersom jag mådde ila och kände liksom ett tryck vid "solar plexus"...sen gick jag vidare och efetr kanske 100 meter började armar och ben domna bort och jag kände stickande känslor i båda låren...sen blev jag mkt yr...gick ca 30 meter till innan jag satte mig i min bil och svimmade (blackoutade)...Kan inte ha varit borta mer än 15 sekunder kanske...såg min hund som tidigare varit brevid mig springa ca 50 meter bort med kopplet hängande efter sig...Var mkt rädd och skakad efteråt, men tror jag mådde bra...

• Jennnyn

tjejmaffian: Det du beskriver är exakt så det känns när jag svimmar! Det är riktigt otäckt

Det är inte bara långa och smala personer som får lågt blodtryck. Det kan man ha även som normal - och överviktig. Man behöver inte ens ha lågt blodtryck vanligtvis för att få blodtrycksfall. Jag har tendens till för högt blodtryck med ett undertryck på ca 80-90 och jag får ändå (gissningsvis) blodtrycksfall som jag kan koppla ihop till mina svimmningar.

Försök att gå igenom dagen, om du hittar något avvikande. Kanske du druckit för lite vätska, känt dig stressad, haft huvudvärk m.m. Sådant kan säkert påverka....

• principesa

Tjejmaffian!

Jag svimmade en gång när jag fick mens! jag stod i 30 graders värme och väntade på bussen. När jag väl kom på bussen fick jag stå upp. Jag hade dessutom mensvärk så allt tillsammans bidrog väl till att jag tuppa av där på den proppfulla bussen med alla spanjorer. Det blev ett jäkla liv men det gick bra :) Jag har lågt blodtryck och det behövs inte mycket för att jag ska svimma. Jag har även svimmat några gånger tidigare, i ett luciatåg bland annat! När man har lite lågt blodtryck så krävs det inte mycket för att rubba på balansen. I vanliga fall kanske du klarar av det men du kanske var/är på väg att bli sjuk samtidigt som du har mensvärk och druckit eller ätit för lite.

Jag brukar försöka vara lite noga runt mensen och står aldrig upp under längre tid när den ska komma eller precis kommit för då är det kört för mig :)

Svar på tråden I dag svimmade jag..