• Tjiklex

Går alkohol över i mjölken?

Ja, precis som det står, går alkohol över i mjölken??
    Har alltid trott att det gör det, och ansett att det inte är bra.
    Men har idag fått höra att ny forskning visar att det är så pass lite som går över att det inte "spelar någon roll".

• Svar på tråden Går alkohol över i mjölken?
  • lokisse

det gar över i mjölken men i promille inte i mängder för att det ska vara skadligt maste man dricka mängder och även barnet maste dricka mycke.
    att ta ett glas vin till maten är inte skadligt

• sassy123

Ja, den går över, men i en väldigt liten mängd (det rör sig om någon tiondels promille av det du dricker), så dricker man med måtta så kan det inte påverka barnet. Dock ska man självklart inte ta hand om ett spädbarn om man är berusad.

• Tjiklex
    sassy123 skrev 2007-11-03 21:01:22 följande:
    Ja, den går över, men i en väldigt liten mängd (det rör sig om någon tiondels promille av det du dricker), så dricker man med måtta så kan det inte påverka barnet. Dock ska man självklart inte ta hand om ett spädbarn om man är berusad.
    Självklart inte! Jag har varit helt nykter sen min dotter föddes. Känns bäst så på nå vis. Bara undrade vad som sägs nu. Allt sånt där ändras ju hela tiden känns det som. Det som är farligt ena dagen är ofarligt den andra. =p
  • misun

Håller med föregående talare. Alkoholhalten i din bröstmjölk följer alkoholhalten i ditt blod. Har du drucket ett par tre glas vin har du uppskattningsvis en promille alkohol i ditt blod. Försvinnande lite med andra ord. Inget som överhuvudtaget kan skada ditt barn.

Däremot är det givetvis bättre att någon annan ger ditt barn mat om du har druckit så pass att du känner dej berusad, med tanke på att man då kan vara lite fumlig och snubblig

• Rusty

Ja, alkohol går över i bröstmjölken. Mjölken får samma alkoholhalt som blodet, d v s promille. Mjölken blir "nykter" när blodet är det.

Det innebär att mjölken inte kan bli skadlig för barnet (man dör själv av alkoholförgiftning innan man kommer upp i mängder som blir skadliga för barnet). Däremot kan man ju inte ha hand om ett litet barn när man är berusad.

• Mesangium

Det jag lärt mig är att mjölken innehåller samma mängd som blodet.

Det kanske inte är mycket, men barnet är litet och varför chansa?

Räkna med att du förbränner 1 cl i timmen (gäller egentligen en 75 kg man) eller mindre och drick alkohol därefter, dvs när du förbrännt allt.

• JRo

Mjölken får samma alkoholhalt som ditt blod. Det mäts i delar av promille, så efter något glas vin har väl mjölken en alkoholhalt av 0.2 promille vilket är 0.02 procent. Säg att bebisen äter 2 dl mjölk, 0.02 procent av det är 0.04 ml 100% sprit eller ca 0.1 ml vodka. Ett kryddmått är 1 ml så mängden motsvarar ungeför en tiondels kryddmått vodka.
    Detta späds ju sedan ut även i bebisens blod och går då i stort sett inte att mäta.

Sedan är det ju upp till var och en hur de vill göra. Ammande bebisar är ju små och känsliga, men mängden alkohol är ju nästan försummbar. Händer det någon gång ibland så kan jag inte tro att det skulle ha någon som helst negativ påverkan på barnet.
    Ser man dessutom till att amma precis innan man dricker så sker ju nästa amning när en del av alkoholen redan förbrännts och därmed försvunnit ur mjölken.

• misun

Nokgroda

nu är de väl så att man förbränner ca 2 cl/timme vilket är dubbelt så mycket som 1 cl.

På systembolagets hemsida finns det bra info kring hur mycket man förbränner och hur mycket sprit ett glas vin motsvarar osv...

• Mesangium

Man kan jämföra det med att doppa kluten i brännvin och ge ungen för att få den tyst, kanske?

Det var inte heller mycket sprit. Men inte desto mindre fel.

Barn ska inte ha alkohol, ska det vara så svårt att tänka sig? =/ Man kan väl amma och passa på att dricka efter det så att man hinner förbränna det glaset vin innan man behöver amma igen?

• lokisse

men da kan man ju inte dricka apelsin jos när man ammar eller äta filmjölk .. hum

Mesangium skrev 2007-11-03 21:16:12 följande:
    Man kan jämföra det med att doppa kluten i brännvin och ge ungen för att få den tyst, kanske?Det var inte heller mycket sprit. Men inte desto mindre fel.Barn ska inte ha alkohol, ska det vara så svårt att tänka sig? =/ Man kan väl amma och passa på att dricka efter det så att man hinner förbränna det glaset vin innan man behöver amma igen?
  • Mesangium
    lokisse skrev 2007-11-03 21:17:51 följande:
    men da kan man ju inte dricka apelsin jos när man ammar eller äta filmjölk .. hum
    varför det menar du? alkohol i juice och fil??
  • Tjiklex

NokGroda;
    Håller med det du säger. Att barn ska inte ha alkohol, även om det så bara skulle va en droppe. Därför jag själv har varit nykter. ;) Känns bara fel helt enkelt.

• Mesangium
    lokisse skrev 2007-11-03 21:17:51 följande:
    Om du dricker ett glas vin på 18 v% eller ett glas fil på vaddå högst 2 v%, så blir det en jävla skillnad.

Låt oss inte fundera heller på parfymångor eller utandningsluften.. Utan hålla oss till det rimliga.
  • misun

Det finns alkohol i väldigt många livsmedel. Ett par exempel är just fil, juice, banan mm. mycket små mängder kan tilläggas.
    Allt som har lägre alkoholhalt en 0,5% är per definition alkoholfritt.

• misun
    Mesangium skrev 2007-11-03 21:27:05 följande:
    Om du dricker ett glas vin på 18 v% eller ett glas fil på vaddå högst 2 v%, så blir det en jävla skillnad.Låt oss inte fundera heller på parfymångor eller utandningsluften.. Utan hålla oss till det rimliga.
    Du har helt rätt, det är en väldig skillnad. Det man kan säga om det är väl snarare att man inte bör ge sina barn varken fil, banan eller apelsinjuice....Om man tror att barnen inte kan bryta ner ens den minsta lilla alkoholmängd.
  • lokisse

apelsinjos jäser gjärna i magen och man kan fa problem med polisen om man kör bil...

• lillamammsen
    JRo skrev 2007-11-03 21:14:26 följande:
    Mjölken får samma alkoholhalt som ditt blod. Det mäts i delar av promille, så efter något glas vin har väl mjölken en alkoholhalt av 0.2 promille vilket är 0.02 procent.
    Men gränsen för rattonykterhet är ju 0,2 promille, eller?
    Låter ju inte ok då!
  • misun

Ja, visst när ditt blod innehåller 0,2 promille får du inte köra bil. Men det är stor skillnad från att ha 0,2 promille i blodet och att dricka en dryck som innehåller 0,2 promille. Dricker du något med 0,2 promille så ger det absolut inget utslag någonstans. Det är perdefinition alkoholfritt. Jag hoppas att du förstår skillnaden däremellan?

• lillamammsen

ok ,då förstår jag vad du menar men jag håller mig iaf till att dricka ett glas precis efter ammning eller om jag vill ha mer, typ 2 el 3 glas vin så ger jag ett el 2 urpumpade mål istället, känns bäst för mig!

• misun

Det viktigaste är givetvis att göra som man själv känner är bäst. Jag tycker bara att det är så synd att många får så dåligt samvete om dom tar ett glas vin till maten, eller ännuvärre -lider av att dom inte tillåter sig ta just ETT glas vin till maten, när det nu inte är någon fara med det....

Svar på tråden Går alkohol över i mjölken?