• Hexx

Hur lång är foten om man har stl 23 i skor?

Jag tycker det är så svårt att känna vart tårna är i skorna på Elias.
    Skorna är ju så hårda...
    Och han har haft stl 22 huuuuuuur länge som helst nu.
    han borde ju växa ur sina skor någon gång.

• Svar på tråden Hur lång är foten om man har stl 23 i skor?
  • AnTo

Enligt Wedins storleksremsa ligger stl 23 mellan ca 15-15.5 cm (alltså innermått på skon). Men sen rekommenderas det ju att man lägger till lite för att det ska vara rätt storlek. Vid köp av vinterskor vet jag att innermåttet på skon ska vara 1-2 cm längre än foten. Och MÄT ALLTID innermåttet med en "provsticka"! Det skiljer väldig mycket!

• ruffe4

Omöjligt att känna tårna, köp en mätsticka för skor o fötter så har du hemma o kan kolla när han vuxit ur sina skor.

Sätt hans fot mot en vägg o mät där stortån slutar, på vinterskor ska dom vara 1,5-2 cm längre än foten
    Sommarskor 1-1,5 cm

• Hexx
    ruffe4 skrev 2007-11-03 21:34:09 följande:
    Omöjligt att känna tårna, köp en mätsticka för skor o fötter så har du hemma o kan kolla när han vuxit ur sina skor.Sätt hans fot mot en vägg o mät där stortån slutar, på vinterskor ska dom vara 1,5-2 cm längre än fotenSommarskor 1-1,5 cm
    Ska de vara 1,5-2 cm längre på insidan?
  • ruffe4

japp stämmer, med en mätsticka du köper på skoaffären får du exakt mått

• Triple Trouble

mätsticka är jättebra som ovan skriver. Det är dags att byta om det endast är 0,5 cm kvar fram till skon. 1,5-2 cm är när man köper de, så de skall ha att växa i.

Mät alltid båda fötterna då det kan skilja en hel del

klistrar in lite matnyttigt om fötter

Hur mäter jag foten?
    Mät alltid en fot i taget. Börja med att lägga ett papper på golvet, ena sidan mot en vägg. Ställ barnets ena fot ovanpå pappret och hälen mot väggen. Rita ett streck precis framför den längsta tån. Mät avståndet från hälen (kanten på pappret) till strecket du ritade framför den längsta tån.

Använd sedan storlekstabellen som finns vid beskrivningen av skon, för att hitta rätt storlek.

Finns det ingen storlekstabell lägger du till ca 1,5-2 cm på fotens mått för att få rätt innermått på skon. Hitta sedan den storlek som motsvarar rätt innermått på skon.
    Hur mycket växer mitt barns fot?
    Barnens fötter växer fort! Mät därför skor och fötter lite då och då. Det är dags att byta skostorlek när skillnaden mellan barnets fot och skon är mindre än 5 mm. Så här mycket växer barnets fot per år:
    0-2 år ca 20 mm 2-3 år ca 15 mm 3-5 år ca 10 mm
Svar på tråden Hur lång är foten om man har stl 23 i skor?