• Anonym (funderar)

Glidmedel eller ej? Alternativ till glidmedel?

Jag och min sambo använder glidmedel och vi försöker bli med barn. Jag har förstått att vissa glidmedel ev kan försvåra att bli med barn. Det jag har läst om är Klick som säljs på apoteket. Jag läste ett svar som någon hade fått från apoteket och dom svarade att glidmedel kanske kan fungera som en bariärr som hindrar spermierna.
    Allt verkar mycket luddigt men när man är i bebisverkstan så vill man ju inte göra något för att förvåra att bli med barn.

Är det någon som har något tips till alternativ till glidmedel? Finns det någon bra olja som kan fungera bättre? Känner någon till något bra glidmedel som inte försvårar när man vill bli med barn?

Sen undrar jag om någon vet att glidmedel kan ge svampinfektion? Fick det förra månaden och det var då vi började använda glidmedel.

• Svar på tråden Glidmedel eller ej? Alternativ till glidmedel?
  • Anonym

vet inget om alla andra frågor du ställer, men tipsar med olivolja. eller vaselin då..

• Lilla näktergal

Tipsar också om olivolja, det torkar inte som Klick gör och det känns dessutom mjukare. Vi använde dock Klick innan och blev gravid 3ggr!

Jag har hört att glidmedel som är baserade av olja kan ge svampinfektioner men inte tex Klick som är vattenbaserat.

• Khalandraa

Vi använder vanlig hudkräm.

• Anonym

I vissa glidmedel finns det sockerarter, ofta är det de med en speciell smak ex. hallon eller lakrits.

Olivolja kan nog funka, vaselin ska dock bli stumt efter ett tag så det är inte rekomenderat av sexologer osv.

Tror att glidmedlets eventuella barriärfunktion är ytterst marginell om man inte har problem med fertiliteten. Har dock hört att Klick inte rekomenderas till par med fertilitetsproblem då det finns viss risk för dödandet av spermier. Klick är inte absolut spermiedödande men kan döda mindre mängder om jag förstod det rätt. Tror att det ska finnas en tråd om det i svårt att få barn forumet, kolla där så ska du se att du får de svar vi inte kunnat ge dig.

• Mesangium

Tycker Klick är synnerligen dåligt jämförelsevis.

Däremot Pjur woman. Finns på erotikaffärer och på nätet. Anpassad för slidans miljö.

• Anonym (2gången)

Hej! vet inte säkert på hur det är men vi har använt både pjur woman & pjur basic. dom är siliconbaserade (mycket bättre glid än vattenbaserade ). nu är jag gravid för andra gången så dom verkar inte ha någon negativ effekt. lycka till!!

• Anonym (Pappa)

Mina spermier har simmat både genom vatten- och siliconbaserat och befruktat ägg.

Svar på tråden Glidmedel eller ej? Alternativ till glidmedel?