• mippe

rosslig och slemmig 8 månaders...

Hej, hej!

Jag har en liten 8 månaders kille som har världens hosta och är alldeles slemmig och rosslig. Han verkar inte ha några problem med andningen ( så länge han inte försöker andas med munnen) och han har ingen feber, men det är svårt att dricka och det låter otroligt otäckt. Är det någon som känner igen det? Kan det bli så här av en vanlig förkylning och finns det något man kan ge som kan lösa slemmet och dämpa rossligheten lite? Tack, kram och hej!

• Svar på tråden rosslig och slemmig 8 månaders...
  • Tiff

Min son som är 6 månader har precis samma som din. Men han har varit så här i 1 månad. Han hostade på nätterna tidigare men rosslandet och slemmet är kvar. Vi var inne akut i början på förkylningen då hans hosta vars som värst och då fick han Bricanyl för att vidga luftrören lite men dr sade att man inte kunde göra så mkt annat. Man ska ju inte ge slemlösande till så små barn. Men jag fick rådet att ge mkt vatten och undvika produkter som innehåller mjölk då det förvärrar slemmet. Men min dricker ju välling så det går ju inte att unvika. Sova med huvudet högt och vädra sovrummet, gärna ha ett fönster öppet lite på glänt. Har inte så mkt mer råd att ge. Dessa är de vi har provat och fått av dr så jag hoppas att det underlättar lite för din lille kille med. Sköt om er...

• Lorina

Har du provat koksaltlösning? Det ska vara bra att lösa upp slemmet och att det får bort det där det brukar samlas i luftvägarna, sa en doktor till oss, han sa även att man brukar ge för lite då är det faktiskt bättre att ge för mycket. Är du jätteorolig så ring BVC eller rådgivningen så får du nog tips på avd du ska göra. Svalt sovrum, högt under huvudet, är vad jag kommer på nu + koksalt.

• mippe

Tack tack Tiff för dina råd! Dricker ditt barn gärna? Min pojke vill helst inte dricka, verkar som det irriterar. Kram!

• Alec

Du borde höra med någon kunnig i det här ämnet, varför inte höra av sig till barnmottagningen eller vårdcentralen!?! Ring sjukrådgivningen...det skulle då jag gjort. Där kan du få råd hur du ska göra.

• mippe

Jo, jag vet men jag är inte så orolig för gossen är inte påverkad alls och vi är stamkunder på sjukhuset känns det som och det är så tråkigt att sitta där. Jag skulle ju dock kunna ringa och fråga. Angående koksaltet. Vi har koksaltsdroppar som man ger nasalt, är det de du menar Lorina?

• Alec

Fråga om Mollipect (gör slemmet tunnare) också, det fick då min son när han hade en hemsk hosta...

• mippe

Alec: är mollipect receptbelagt?

• Alec

Japp, å det hjälpte verkligen. Min son har varit sjuk fram och tillbaka i tre månader. Så vi gav honom mollipect, vilket gjorde stor nytta. Han mådde mycket bättre, kunde sova om nätterna istället för att vakna av sin hemska hosta.

Svar på tråden rosslig och slemmig 8 månaders...