• IsadorasMamma

Kan det verkligen vara växtvärk?

Min dotter är 2,5 år och vaknar ibland på nätterna av att
    hon har ont i benen.
    Det gör jätteont och hon gråter.
    Det verkarsom det är på baksidan runt knävecken det gör mest ont.
    Ibland hjälper massage annars är hon ledsen till hon somnar om.
    Det började för ett halvår sedan och har kommit i perioder.
    Många säger att det är växtvärk, tror ni verkligen det?
    Gör det verkigen sååååå ont?
    När hon har vaknat och gråtit och ropat efter mig så har jag ibland tittat på henne innan jag visat mig för henne och det
    syns tydligt att hon har jätteont och drar upp benen och håller runt dem...

Börjar bli orolig, Någon som tror sig kunna veta?
    tack...

• Svar på tråden Kan det verkligen vara växtvärk?
  • Maria med 3

Det kan vara växtvärk (är säkert troligasts), men jag skulle be att få kolla upp det hos läkare iaf så man är säker på det och slipper oroa sig.

• pepsi max

Min Jesper hade så ont på nätterna att han vaknade och var ledsen. Och nog har han växt... idag är han 186cm.

• Okaa san

Kolla upp de om du e orolig, men de är troligen växtvärk.

• IsadorasMamma

pepsi max skrev 2007-11-03 22:40:09 följande:

Min Jesper hade så ont på nätterna att han vaknade och var ledsen. Och nog har han växt... idag är han 186cm.
    Sålång behöver hon ju inte bli =)
    Men började det redan när han va så liten?
    Fler som tror sig veta?
  • Sommartider

Att små barn vaknar och har ont om natten kan vara svårt att tolka som "bara" växtvärk tycker jag..jag vet att min syster vaknade så som liten och min mamma var 100% säker på att de onda kom ifrån benen då min syster tydligt sa det ofta.. men så när hon besökte en läkare för en annan åkomma min syster fick visade det sig att det va magen som strulade för flickan och inte benen..Det är ofta små barn upplever smärta i benen istället för magont. Om det onda är ifrån magen igentligen till exempel bör ju en läkare uppsökas för att utreda detta..
    Så jag skulle råda dig att ringa till vårdcentralen "barnmotagningen" och be en läkare titta på ditt barn..Om de så är växtvärk som ändå inte är så vanligt för just så små barn kanske ni kan få råd om smärtlindring.
    Växtvärk brukar vara mer vanligt hos lite ändre barn i förskole åldern.
    www.tryggabarn.nu/barn/Page1061.html

• pepsi max

Jesper var i 5års åldern när det började...
    Nej det får vi väl hoppas att din dotter slipper bli så långGlad

• snigelina

Ja, alla våra tre tjejer har problem med växtvärk och för alla tre har det börjat i 2,5-årsåldern! En benvärmare och värmekudde är mitt tips, det brukar lindra bra! Jag vill inte ge smärtlindrande, utan värmekudde har räckt.

Äldsta tjejen fick jag inte ens röra och hon fick ont mitt på dagen ibland. Nu är hon snart åtta och har växtvärk mycket sällan, men ibland vill hon ha sin värmekudde.

Mellantjejen har gråtit många många kvällar, men värmekudde har lindrat mycket. För lilltjejen har det nyss börjat och hon har mest haft ont på kvällar och ett fåtal nätter.

• lovely lady

jag tycker det låter som kramp i vaden, minns att jag ofta fick det... gör så obeskrivligt ont att man bara gråter. Prova att sträcka ut benet och håll om hälen samtidigt som du med andra handen trycker tårna mot smalbenet, så vaden sträcks ut. Håll kvar så en stund och se om det släpper. Det är mycket vanligt hos barn som växer, särskilt när dom sover!!!

stolt mamma till Christian född 06-11-26
  • IsadorasMamma

lovely lady skrev 2007-11-04 06:31:10 följande:

jag tycker det låter som kramp i vaden, minns att jag ofta fick det... gör så obeskrivligt ont att man bara gråter. Prova att sträcka ut benet och håll om hälen samtidigt som du med andra handen trycker tårna mot smalbenet, så vaden sträcks ut. Håll kvar så en stund och se om det släpper. Det är mycket vanligt hos barn som växer, särskilt när dom sover!!!
    Allt är värt att prova! Tack för tipset.
  • snigelina
    lovely lady skrev 2007-11-04 06:31:10 följande:
    Fast inte kan kramp hålla i sig i timmar?
  • Kärleksbarn

Vår läkare sa att om barnbet får ont på nätterna så rör det sig ofta om växtvärk! Och JA det gör skitont! Jag hade mycket växtvärk som liten minns det än och ibland har jag det än fast då rör det sig nog inte om just att jag växer utan värk i leder.

Sen sa läkaren att det oftast gör ont i knä, framben och vrister vid växtvärk! De kan även få det i armar handleg och axel...

Det är säkerligen det hon har din dotter. För att lindra den kan du ge henne alvedon eller värma benet med vetekudde eller gnugga försiktigt så benet blir varmt. Sen kan ju växtvärk bero på brist av Selen i kroppen ett kosttillskott som är mycket svår att få i sig tillräckligt av via kosten.

Vår dotter har mycket växtvärk och då på nätterna. Vi började med barnvitamin från apoteket och det blev mycket bättre!

Lycka till!

• IsadorasMamma
    Kärleksbarn skrev 2007-11-05 18:26:52 följande:
    Vår läkare sa att om barnbet får ont på nätterna så rör det sig ofta om växtvärk! Och JA det gör skitont! Jag hade mycket växtvärk som liten minns det än och ibland har jag det än fast då rör det sig nog inte om just att jag växer utan värk i leder.Sen sa läkaren att det oftast gör ont i knä, framben och vrister vid växtvärk! De kan även få det i armar handleg och axel...Det är säkerligen det hon har din dotter. För att lindra den kan du ge henne alvedon eller värma benet med vetekudde eller gnugga försiktigt så benet blir varmt. Sen kan ju växtvärk bero på brist av Selen i kroppen ett kosttillskott som är mycket svår att få i sig tillräckligt av via kosten.Vår dotter har mycket växtvärk och då på nätterna. Vi började med barnvitamin från apoteket och det blev mycket bättre!Lycka till!
    Tack för tipset! Hoppas såklart det ska vara växtvärk så att det är ofraligt.
    Men de flesta säger att det börjar vid 4 års ålder.
    Ska absolut prova vitamin, även om jag tycker vi äter bra =)
  • snigelina
    IsadorasMamma skrev 2007-11-05 19:31:02 följande:
    Tack för tipset! Hoppas såklart det ska vara växtvärk så att det är ofraligt.Men de flesta säger att det börjar vid 4 års ålder.Ska absolut prova vitamin, även om jag tycker vi äter bra =)
    Fast som jag skrev tidigare har våra barn också fått det tidigt. Och de har det alla tre, trots att vi äter bra mat.
  • Nana 24

Vår kille måste ha varit någonstans mellan 2-3 när han fick växtvärk första gången. Då vet jag att han vart alldeles kallsvettig och liksom nästan okontaktbar för att han hade så fruktansvärt ont, bara grät och grät....
    Första gången fattade vi nästan inte vad det var, sen förstod vi att det var växtvärk, när han har "så" ont att han bara skakar som frossa så är det bara alvedon flytande som hjälper annars har vi masserat benen säkert miljoner gånger under årens lopp ...han är nu sex år.

Svar på tråden Kan det verkligen vara växtvärk?