• Thisla

Är det så svårt/ovanligt att få "sömndroppar" Theralen utskrivna??

Våran åttamånaders kille har varit nattstrulare sedan han föddes. Han vaknar flera ggr i timmen, nätterna igenom. Vi har verkligen gjort ALLT man "kan" för att komam tillrätta med problemet.. Bla upptäcktes det vid ett par månaders ålder att han är överkänslig mot mjölk. Han blev mindre skrikig när mjölken uteslöts men har fortsatt sova rentav SKITDÅLIGT ändå.

Jag orkar inte veva upp allting här, men som ni som varit igenom detta säkert vet, så påverkas hela familjen. Man blir deprimerad och sjuk av att inte få sova. När man hör andra säga att "ojoj, inatt har min ebbis vaknar fyra gånger!" så tror man de skämtar. Fyra ggr är INGET!!!!!! Testa fyra ggr i timmen..

Sonen är ganska aktiv kille, svårt att komma till ro.
    Jag går och samtalar på bvc då och då men känner att man inte får så mycket hjälp. Vi har redan "gjort allt" nu känns det bara som undergång är nära. Separera för att ha barnen varannan vecka och vila ut däremellan låter till och med som ett alternativ!
    Sambon har varit hemam 2 månader i somras och efter det när vi håller på att hoppa från balkongen båda två, dvs strödagar här och där. Endast helgerna kan vi sova i skift så veckorna är ju hemska.
    Man är uppstressad och uppsliten.
    Bvc-tanten sa sist "tänk vad hEMSKT! förr i tiden skrev man ut sömnmedel till sånna här barn!"
    Är det så hemskt då? Via fl har man läst och hört om andra med liknande problem som oss som fått hjälp. Dels för att barnen ska hitta en bättre sömnrytm men också för hela familjens skull.

Sonen fick Dicykloverinhydroklorid "kolikdroppar" som nyfödd.
    Nu har vi gett av dessa senaste två kvällarna. Han blir lite lugnare då, på samma dos som en nyfödd. Visst är det "hemskt" men nu är man så slut att man inte orkar mer.
    När vi lagt honom (och storasyster) ca kl 20 så går det bara max 40 min. Sedan är han igång. Sedan efter en kvart igen. och så rullardet på. Det är nappen, oro i kroppen, och efter ett tag när han vaknar och kanske hållit sig vaken ett längre tag vill han amma. Vi har försökt både spjälsäng och samsovning fastän vi egentligen håller på spjälsäng i eget rum (med barnvakten påslagen naturligtvis). Vi resonerar som så att skit samma HUR vi sover bara man får vila. Men det får man inte. När det blir för jobbigt tar jag honom i min säng för då får kroppen iaf vila lite mer än om man ska behöva ställa sig upp (en av oss sover på madrass i hans rum och en i dubbelsängen, och så växlar vi..) fyrtio gånger på en natt...

Vetinte hur jag ska gå vidare nu.. Känner att BVC itne tar oss fullt p åallvar. Självkalrt vet jag att detta bör vara övergående, men man har j uhört om barn som sömnstrular såhär i 1-2 år. Vi är helt körda i botten av denna stress "redan" nu. Det går itne att sköta ett vardagligt liv.
    Vi har tyvärr ingen hjälp utifrån, eller nån som kan ta hand om stora barnet så jag kan vila när lillen vilar på em.

Nu är båda barnen sjuka dessutom, ena barnet har förutom jobbig astma även andra fysiska åkommor som kräver regelbundna sjukhusbesök och omvårdnad.Känns som vi aldrig kommer ro detta i land.

Varför måste det vara så fruktansvärt att ge sömnmedel till små barn? Jag vet att de har ett annat sömnmönster än vuxna, men OM en vuxen sökte vård pga flera uppvaknanden i timmen nätterna igenom så skulle h*n få hjälp!! Men inte ett spädbarn. Som påverkar hela familjen!

Sonen kan sova en hel timme i sträck framåt morgonen då är han "slut". Men då får man oftast inte sova själv eftersom dottern är morgonpigg och sambon åker på jobbet redan 05..

• Svar på tråden Är det så svårt/ovanligt att få "sömndroppar" Theralen utskrivna??
  • Petronilla

Åh stackars er! NEJ så här ska ni inte behöva ha det.
    Min första tanke är att kan han vara allergisk mot
    flera saker?

Men Jag tycker att i det här läget kan det vara befogat med
    sömnmedel. Alternativt att ni får stödfamilj så att ni kan
    bli avlastade.

Jag hade det så här med min stora kille. Han vaknade var
    45 minut tills han var 15 månader, då blev det bättre
    tills nattskräcken satte in. Lillkillen är jag så bortskämd med han vaknar 3 ggr per natt.

Tröstkram till dig/er

• Rigor

Jag har tyvärr varken erfarenhet av sömnmedel för småttingar eller nån bra huskur för att få dem att sova. Min Lille sov inte ordentligt förräns i somras. Då var han nästan 3 år...

Jag kan bara säga att jag känner med er och tycker att du ska prata med familjecentralen istället för med bvc. Du kan hitta en psykolog på familjecentralen som har bättre förståelse för problem om du har tur. Därifrån kanske du kan få en remiss eller liknande.

Annars är det bara det gamla vanliga jag kan säga:
    "Kämpa på, det kommer en dag då den Lilla sover ska du se! Vilket år som helst!"

Skickar i alla fall en stoooor styrkekram!
    Och hoppa för tusan inte från balkongen!
    Det sover inga barn bättre av!

• HOCHM

Man brukar inte ge theralen i första hand. Theralen kan verkligen knocka ut någon. På mitt förra jobb, var det några boende som hade det som ordination. Min dotter har haft svåra sömnproblem i flera år, så vi har varit till läkaren med henne. Läkaren sa att man gör det i 3 steg; nr 1 en lugnande medicin, vi fick lergigan utskriven. steg nr 2 barnet får sova på sjukhuset så vänder dom på dygnet där. nr 3 starkare sömnmediciner såsom Theralen. För oss funkade faktiskt lergigan. det trodde jag aldrig...

• veronicaq

är han verkligen helt utslagen när han väl somnat första gången på kvällen?går de att hålla han uppe längre?

ni har säkert provat de..men endå...

nita bvc tanten!

• Teskedsmamman

Vissa barn behöver helt enkelt hjälp med att lära sig sova, de är vana vid ett beteende som har hängt i och när t ex allergi upptäcks och man tar bort orsaken så finns oftast verkan kvar.

Kräv en remiss av BVC - ge er inte eller gå vidare genom att söka direkt till vårdcentralen. En kompis fick droppar till sin ena flicka, just att hon behövde lära sig sova efter att de hittat komjölksallergi - hon var då 17 mån gammal - och det tog ett par flaskor men sedan hade hon lärt sig sova.

Ta även kontakt med Anna Wahlgren om det kan vara ett alternativ - www.annawahlgren.com

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Eofrysina

Thisla jag har också ett sådant där barn. det är fruktansvärt jobbigt, men det blir ju faktiskt bättre med tiden. Min tös fick någorlunda bra sömnrutiner först när hon började på dagis.

Jag tror faktiskt inte att läkare skriver ut något sorts sömnframkallande medel så länge ett barn är så litet, detta pga risken för plötslig spädbarnsdöd. Iallafall var det den infon jag fick i samband med att jag fick hämta ut en lite starkare hostmedicin åt min dotter. Hon var gränsfall för att få lov att få en medicin som påverkar sömnen. Hon är snart 17 mån.

• Thisla

åh redan svar i tråden! tack för era tankar..

Ja, han är trött när han läggs... Han sover "natt" mellan ca 20 och 06. sedan numera endast en eftermiddagsvila, ca 2 h. Han vaknar inte lika ofta då (sover ute i vagn) men i perioder får man gå ut o dra vagnen o söva om honom flera ggr även dessa två timmar.. infaller ca 12-14.
    Att föröska få en 8 månaders kille (om en vecka) att sova 12 h perdygn är väl inte orimligt? Tycker det är lite ändå. Dottern sover bättre men har även hon alltid sovit lite.. Sover just nu ca 10 h per dygn, hon är snart 4 år.

Bvc kommer på hembesök om två dagar.. Jag vill försöka samla på mig lite info och lägga fram till henne vad jag önskar för hjälp.
    Hittills glutenprov och sömnmedel/lugnande.
    Eftersom det redan är helt mjölkfri kost som gäller och allt är så uppskruvat så får de hellre ta ett glutenprov än att vi ska börja utesluta det (till kanske ingen nytta). Vi har precis fått lillen att börja ta mjölkfri välling på morgonen (inte bara amma, försöker trapap ner amningen).

På dagarna är han så normal. Det är så konstigt. Monster på natten och prins på dagen. Man tycker att han borde vara mer påverkad..
    Men så fort han ska vila, sova eller bara sitta still tex i bilen så börjar han streta emot, spänner hela kroppen och jobbar sig svettig

Nu ska jag sova.. Hrm.. Försöka iaf..

• Nillaj71

Ja,du det känns som att du skrev om våran yngsta son när han var yngre. Jag har oxå hållit på som du. Jag gav upp tanken ganska snabbt det där med egen säng. Har haft min son på min arm från nyfödd till ca 1,5år. Vi fick oxå utesluta mjälken under 1år!! Men inte hjälpte det heller. Fick då när han var ca 1,5 år komma till barn, till de som är proffs. Där efter mycket provtagning å undersökningar konstaterade de att han har en "turbo" mage. Det gör att när de ska sova då helst på natten kan inte magen slappna av. Så den är lika aktiv som på dagen, därför kan de inte somna riktigt. Han är idag 5,5 år å har fortfarande tjorv med magen & sömnen, men inte lika jobbigt som när han var liten. Så här i efter hand undrar man HUR man överlevde med denna lilla å avbrytna sömn som jag fick. Det gick inte för pappan heller att ta hand om honom heller efter som det bara var jag söm dög.
    Jag leder verkligen med ER. Några råd är svåra att ge efter som jag inte har några med än att jag hade min son på armen å vyssade honom så fort han vakande till.

Massa kramar Nilla 

Svar på tråden Är det så svårt/ovanligt att få "sömndroppar" Theralen utskrivna??