• Bonny

Han spyr när han ska duscha

eller hör duschen eller tror att han ska duscha.

Linus har diagnosen Silver-Russells syndrom som ni kan läsa om här...

http://www.sos.se/SMKH/2001-29-128/2001-29-128.HTM#Avsnitt5

och många av dom som har de syndromet har även en tilllägsdiagnos typ

Aspergers syndrom , ADHD, autistiska drag, autismspektrumstörningar, 

Linus Ska på utredning vecka 47 så de finns starka misstankar om att han även har nån till diagnos... har/gör även andra underliga saker.....

men Som ni såg på rubriken har vi ett stort problem han hatar att duscha och de blir värre å värre...

Blir helt hysterisk när han hör duschen spyr som en fontän.. nu går han inte ens in i badrummet utan att bli hysterisk... vill ej ens leka i en vatten balja där.....

Sist vi var på Tecken kursen så trodde han att nu blir de bad så då börja han spy direkt vi komme in....

Vi går på Habens bad på fredagar och innan måste vi ju duscha å det är jätte jobbigt han skriker/ gråter hysteriskt spyr.. fast jag har försökt leka å trixa ...  men när vi väl tagit oss ner i badet så går de bra då gillar han att bada......

Har ni några tips på hur jag ska få han att tycka om att duscha?????

/ www.familjeliv.se/hem/bonny/blogg.php / Mamma till 5 Kramar Annika Linus Å resten
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-04 12:04:22:
    NÅGON måste ha nå tips

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-04 18:08:26:
    har glömt skriva att han är 2 år å 4 månader...
    Pratar inte men har en mass ljud för sig...
    Och vissa ord ibland...
    Rädd för höga ljud typ dammsugaren mmm...
  • Svar på tråden Han spyr när han ska duscha
  • molly7272

Vad jobbigt det måste vara.
    Har ni testat att han kan ha med leksaker in i duchen, att förbereda
    innan att snart ska vi ducha &  då kan du ta med favoritleksaken
    (som tål vatten).
    Försöka locka med något kul efter duchen så han vet det innan &
    kanske tänker på den saken då han går in i badrummet.

carpe diem
  • molly7272

Vad säger hans läkare/psykolog om det?
    Han verkar ju relatera det till något hemskt & otäckt.
    Är det någon speciell händelse som utlöst det?
    Kan han prata bra så han ev kan berätta varför det är
    så otäckt?
    Väldigt jobbigt att han blir så väldigt hysterisk för er allihopa,
    hoppas att det minskar av & att ni kan få reda på vad som
    orsakar det & kan hjälpa honom.
    *kram*

carpe diem
  • Lilly80

kan ni inte göra en saga! berätta om en pojke som skulle bada/duscha! måla upp med bilder som en social berättelse, serieberättelse, eller händelserberättelser, vad som ska hända ex sätter på vatten, tvål ..
    Om han har autistiska drag, autismspektrumstörningar så är man extra känslig kanske är för varmt eller för kallt, vissa känner inte heller att det är för varmt eller för kallt.
    Kanske ska har en morot efterår ex godis. Sen kan man ju alltid börja med att han känner på vattnet.
    Usch vad rörigt detta blev, förstår att det måste vara hemskt att han mår så dåligt av att vatten, det är ju ett nödvändigt ont.

• Eldo

Just det här med att ha fobi för dusch/bad är väldigt vanligt när det gäller autismdiagnoser.
    Jag vet en som har "badterapi" med sin son. Det är hab som håller i det. Kanske kan hon tipsa dig om detta.
    Mamman till pojken brukar hålla till på autismtråden.

• Nymne

kan man börja leka med blomspruta eller vattenpistol? Ni kan spruta lite vatten på varandra till att börja med, kanske (han får spruta på dig först och du tycker förstås det är hysteriskt roligt)? först någon annan stans, sedan i badrummet, tillslut i badkaret. Tycker kan det är kul kanske han vill ta konceptet vidare.

• Odessa

Hej! Jag är inte sååå insatt, men tänkte dela med mig av våra erfarenheter. Kanske, kanske, kan det hjälpa..

Min son har varit hyperaktiv och har (haft, vi har tränat stenhårt och han går i vanlig klass osv) drag av adhd och aspergers. Det var mer "markant" när han var mindre, nu när han är 10 är han mer "som alla andra".

Sonen har haft svårt med kläder som känns hårda/fel. Jeans funkade inte, det var nog obehagligt och man märkte att han var annorlunda när han hade det på sig. Tvättlappar på kläder- katastrof. Han kunde bryta ihop till en liten pöl på golvet och grååååååta tills vi klippte bort den.

Han hade jättesvårt för både dammsugaren och duschen. När han försökte förklara, när han blivit större, sa han att ljudet fick honom att må dåligt, han mådde illa. Även själva känslan av att duscha gjorde "ont", både psykikst men också på huden.

Bada har alltid gått bra, så vi har låtit honom slippa duscha. Badterapi, som någon här ovan skriver om, låter ju toppen. Tills dess kanske man kan låta honon slippa? Habens bad borde ju kunna vara liiiite flexibelt, tex att ni kan hälla vatten över honom med en liten hink eller så?

• Bonny

Han är som oxå rädd för dammsugare och andra höga ljud men blir inte lika hysterisk...
    springar bara undan och ställer sig mot väggen och ibland håller han för öronen...

Senaste gångerna som vi kommit på Habens bad så har han börjat spy så fort vi kommit in i omklädnings rummet och ibland om någon kommer in och börjar duscha så han hör de då spyr han eller skriker..........

De där med "badterapi" skulle jag vilja höra mer om...

och locka med godis ja om han bara ville så skulle han få en hel påse men han äter ju inget har knapp.... pratar gör han inte heller...

leka med vatten kan han när han är utanför badrummet.... och dricka de kan han....
    tror inte de beror på att de är för varmt eller kallt vatten heller mest ljudet...

Oj vad rörigt de vart hoppas ni fattar.....

/ www.familjeliv.se/hem/bonny/blogg.php / Mamma till 5 Kramar Annika Linus Å resten
  • Bonny
    molly7272 skrev 2007-11-04 12:28:25 följande:
    Vad säger hans läkare/psykolog om det?Han verkar ju relatera det till något hemskt & otäckt.Är det någon speciell händelse som utlöst det?Kan han prata bra så han ev kan berätta varför det ärså otäckt?Väldigt jobbigt att han blir så väldigt hysterisk för er allihopa,hoppas att det minskar av & att ni kan få reda på vad som orsakar det & kan hjälpa honom.*kram*
    Han har ingen psykolog  och doc. vet inte vad han ska säga....
    Som jag skrev tidigare kan inte prata än tyvärr
  • Nymne

vad händer om du sätter honom i en balja i köket och öser lite vatten från kökskranen över honom? Du kan ju ha varmt vatten förberett innan så du inte behöver sätta på kranen ens? om det kanske är ljudet som är jobbigt.

• Mejk

Om ni hemma stänger dörren och tappar upp ett bad åt honom, så han inte hör duschen och slipper duscha.. För ni sa ju att han kunde bada.
    Det skulle kanske lösa problemen hemma.

• molly7272

Kan inte komma  på något mer då än bad jag med
    hoppas att ni lyckas att hjälpa honom.

carpe diem
  • McIris

Det är ju vanligt att personer med autism tycker vatten strålarna är väldigt obehagliga.
    Kan ett veckoschema fungera- med bild på att han ska duscha o bada på fredagarna? Eller ett belöningssystem?

• McIris

Eller han kanske kan ha T-shirt på sig i duschen om det gör ont på huden eller såna där heltäckande badkläder som finns mot solen.

• Bonny
    Nymne skrev 2007-11-04 18:14:09 följande:
    vad händer om du sätter honom i en balja i köket och öser lite vatten från kökskranen över honom? Du kan ju ha varmt vatten förberett innan så du inte behöver sätta på kranen ens? om det kanske är ljudet som är jobbigt.
    de är ungefär så det går till när han badar hemma...leka å plaska och tvätta kroppen de går men håret är svårt att få tvätta gillar inte att man öser vatten även fast jag ser till att de inte kommer i ögonen.....
    Mejk skrev 2007-11-04 18:21:00 följande:
    Om ni hemma stänger dörren och tappar upp ett bad åt honom, så han inte hör duschen och slipper duscha.. För ni sa ju att han kunde bada. Det skulle kanske lösa problemen hemma.
    Hemma slipper han ju duscha men på badet är de svårt när de verkar vara ljudet som utlöser kräkningarna å skrik en... är ju tyvärr inte ensammen som badar....
    McIris skrev 2007-11-04 18:41:20 följande:
    Det är ju vanligt att personer med autism tycker vatten strålarna är väldigt obehagliga.Kan ett veckoschema fungera- med bild på att han ska duscha o bada på fredagarna? Eller ett belöningssystem?
    vi badar varje fredag..Kan man börja med veckoschema när han är bara 2 år å 4 månader???
  • McIris

Det beror ju lite på hur hans kognitiva förmåga är. Men ja det tror jag absolut! Det är ju en övning och en inlärningsprocess som allt annat. Använd de enklaste bilderna först, fotobilder tagna direkt på plats. Gör ett schema med måndag- fredag. Men håll än så länge de andra dagarna tomma o gör ett kryss tillsammans varje dag fram till fredag där bilden sitter. Sen kan ni ju fylla på med andra bilder på andra dagar när han förstått. Så skulle jag gjort!

• MaNiMi

Min son med asperger hade duschfobi ett tag
    när han var yngre. Vet att vi testade det mesta..tex att ha duschen igång utan att han behövde duscha utan själv kunde gå fram och bara titta. han fick vara med i badrummet när vi andra duschade utan att han precis inpå behövde duscha..
    vi fick kämpa ett bra tag men till sist så tog han själv av sig kläderna och ville vara med

Vi upptäckte att han ville ha mkt kallare vatten än oss andra..inte så att han bränt sig eller något innan men han
    duschar fortfarande mkt kallare än oss andra.
    Å att han behöver få ha mkt mjukare stråle på duschen.

Hoppas det löser sig för er på något sätt.
    att ta hjälp från någon form av pedagog är nog inte fel!

Svar på tråden Han spyr när han ska duscha