• Callina

Måla i gammalt våtrum?

Jag har jättefint i mitt hus förutom i badrummen som är i original från 1984. Brun plastmatta och tunn ful våtrumstapet. Jag har absolut inte råd att totalrenovera badrummen och dessutom har en våtrumskille sagt att om man gör det måste man beela (stavas det så) om brunnen eftersom den inte är tillräckligt låg efter nya säkerhetskrav/försäkringskrav. Så vad händer om jag målar väggarna själv tex? Kan jag måla utanpå de gamla om tapeterna sitter kvar och inte lossnar av nya färgen (får givetvis kolla på en mindre yta först), gäller de gamla tapeterna som fuktspärr? Kan man måla plastgolv? Då tänker jag framför allt på den mindre gästtoaletten.

• Svar på tråden Måla i gammalt våtrum?
  • Maria V

Prata med nån som jobbar på ett målaraffär tycker jag. Dom brukar ha koll på det mesta om sånt...

• Callina

Jo, fast där säger dom att måste göra allt nästan från början, och det är svårt att veta vad som verkligen måste göras och vad som är önskan om försäljning. Man läser på FL om folk som målat både väggar och golv i badrum själva men jag undrar om försäkringen gäller då? Och vad man ska göra för att den faktiskt ska gälla..

• blonde redhead

Det blir inte bra att måla på våtrumstapet tyvärr. Svårt också att måla på en våtrumsmatta, färgen kommer slitas av.

Tyvärr kostar det att renovera, det bästa hade ju varit att riva ner all tapet och sätta ny.

• Callina

Ja, jag vet *suck* får väl trolla fram lite pengar med knäna Frågan är om det räknas som våtrum när det inte finns dusch eller badkar, enbart toalett och tvättställ? Iofs sitter värmeväxlaren där också.. för fjärrvärmen.. samt huvudkranen till vattnen...

• Annie K

Jag har målat! Det ska ju inte hända något med gamla fuktspärren om man bara målar på tapeten. Fick rådet att bara göra rent ordentligt först, med målartvätt, för att få bort gamla fett- och kalkavlagringar. Sedan är det bara att måla på med våtrumsfärg. Det blev jättefint! Har dock inte gjort något åt golvet, men där finns det ju fina vanliga mattor o lägga in.

Svar på tråden Måla i gammalt våtrum?