• Scoobydo

tips på hur man rapar...

den lilla efter amning?
    ibland får jag till det men oftast inte... och min lilla spyr och sedan vill hon äta igen..
    det verkar inte som hon mår dåligt och hon ökar i vikt som hon ska.. men jag tycker synd om henne som spyr hela tiden...
    tacksam för alla tips och ideer..

• Svar på tråden tips på hur man rapar...
  • Pysselgalningen

Stryk med stadig hand bebbens rygg NERIFRÅN och UPP, det brukar göra susen. Gör det inte för försiktigt bara för då hjälper det inte.
    Karlar brukar vara fenomenala på detta då dom i natur är lite mer "hårdhänta/stadiga på handen" utan att det på något sätt är farligt.

• Majan78

Brukade få min son att rapa bäst genom att gå omkring med honom. Ofta hjälpte det med att bara resa mig upp. Suga på något - nappen hade min son - är också jättebra.

• Marie1978

Som Pysselgalningen säger så var det min man som lyckades bäst med att få vår son att rapa, även om jag tyckte att jag gjorde på samma sätt.
    Annars kanske det kan vara så att de inte behöver rapa. Hon kanske har jättebra tag om brösten och inte får i sig så mycket luft. Spyr gör de ju ofta av att de äter för mycket, det är överskottet som kommer upp!

• elink
    Marie1978 skrev 2007-11-04 13:01:00 följande:
    Som Pysselgalningen säger så var det min man som lyckades bäst med att få vår son att rapa, även om jag tyckte att jag gjorde på samma sätt. Annars kanske det kan vara så att de inte behöver rapa. Hon kanske har jättebra tag om brösten och inte får i sig så mycket luft. Spyr gör de ju ofta av att de äter för mycket, det är överskottet som kommer upp!
    och av att de har omogen magmun som inte sluter tätt. det är inget farligt. endel barn spyr mycket, endel lite. det går över. och det är inte så mycket som kommer upp som det ser ut. don't worry.
  • Kvasa

I början av min lille gosses liv var han ganska svårrapad och då fick jag tipset att stryka ganska så hårt längs med hans ena sida, från höften och uppåt armhålan. Det tyckte jag funkade bra.

• gormisen

Jag satte honom i mitt knä när han var liten och inte fick upp sin rap. Det var om om det trycket hjälpte luften att komma upp. Lycka till!

• Lilla trynet

Jag ammar sonen ganska upprätt, liggande rakt över min mage med hans ben mellan mina, eller grensle öven mitt ena lår. Jag sitter i soffan lite nersjunken mot armstödet. Då rapar han mycket bättre och har mindre ont i magen. Luften kommer ju liksom överst i magen då. Kanske kan vara nåt? Dessutom är det jättebekvämt att sitta så!

• MolleMalin

När Linn var nyfödd räckte det oftast med att jag gav henne till pappan så kom en rap. Nästan som att förflyttningen hjälpte till. Nu är hon tre månader och jag brukar "sätta henne" upp. Då kommer en rap på direkten. E det får man vara snabb för då kommer det kräks också...

Svar på tråden tips på hur man rapar...