• Nenne2

Vad tycker ni om våtmatta i badrum?

Vi ska snart börja med vårt badrum på övervåningen. (Vi bygger hus) Badrummet på bottenplan var inga problem att få till, det är helkaklat. Men när vi nu ska göra övervåningen har vi hört att man bör ha en våtmatta istället för klinkers pga fuktskador som kan uppstå mm. Men jag hörde av en som nyligen gjort sin övervåning att är man noga med underarbetet så kan man lägga en våtmatta och sedan klinkers på. Någon som gjort så? Jag vill absolut inte ha matta i badrummet. Helt ok att ha det under klinkers, men inte enbart.

• Svar på tråden Vad tycker ni om våtmatta i badrum?
  • jummie

Sak du inte ha golvvärme så kan du ha mattan kvar under klinkers. Men man måste ff fuktspärra!

Jag föredarar golvvärme o klinker ur ett rent estetiskt perspektiv o fuktspärrar man som man ska så är ju definitivt klinker inte mer benäget att genererar fuktskador än matta!!

• Nenne2

Tack så mycket för ditt svar, vad glad jag blir att höra att det är ok. Jo, vi ska ha värmeslingor i golvet. Behöver man alltså egentligen inte lägga matta ens? Räcker det att man gör på samma sätt som vi gjorde på undervåningen? Självklart fuktspärrar vi.

• jummie

Ska du ha slingor så SKA mattan bort o ingen matta ska läggas dit!

I vårt badrum så la vi slingan direkt på betongen o sen så flytspacklade vi in den sen på med underarbete o klinker.

• Brick Storm

Ska du ha kakel/klinker på plastmatta så ska du inte ha något mer tätskikt (fuktspärr). Plastmatta är ett tätskikt (och ytbeläggning). Tänk på att det (för det mesta) inte är godkännt på vägg, oftast av limtillverkaren. Lim som man använder till väggmatta ska klara hålla uppe något enstaka kilo väggmatta. Lägger du då till bruk, fogmassa, klinker etc, så blir det många kilon. Därför är det (oftast) inte godkännt.

• Nenne2

Brick storm: Ok, då är det alltså bättre att bara ha klinkers utan våtmatta under? Vi ska ju ha värmeslinga så det känns väl mer som att det blir aktuellt.

• helleappel

Enligt nya byggregler fom 1/7 iår så är det inte godkänt att sätta klinker ovanpå plastmattan. Så för att vara på den säkra sidan och för att försäkringen skall gälla så bör det inte finnas någon plastmatta under klinkergolvet.

• Brick Storm
    helleappel skrev 2007-11-10 20:01:13 följande:
    Enligt nya byggregler fom 1/7 iår så är det inte godkänt att sätta klinker ovanpå plastmattan. Så för att vara på den säkra sidan och för att försäkringen skall gälla så bör det inte finnas någon plastmatta under klinkergolvet.
    Det stämmer inte. Tarkett har utvecklat en plastmatta endast för detta ändamålet. 1,5mm matta för vägg och 2,0mm för golv. Sålänge plastmattan klarar gränsen på 1000000 s/m så är det godkänt om jag inte missminner mig totalt. Men oftast fallerar det när det kommer till limtillverkaren.

Nenne2: Jag är osäker på kombinationen matta och värmegolv. Så för att vara på den säkra sidan; skippa mattan och kör på vanligt tätskikt istället. LIP har ett helhetslösning som är långt fram i utvecklingen. Men helst av allt så ska du ringa ditt försäkringsbolag och höra vad dom rekomenderar. Fråga också om dom tar ansvar för det de rekomenderar. Det är nämligen inte ovanligt att de rekomenderar saker som de inte tar ansvar för eller som är inte är godkänt (!!).
  • helleappel

Ok, då ber jag om ursäkt för att jag inte hade den informationen. Konstigt att inte vi blev upplysta om den när vi gick i samma tankar. Men tur att det går att göra så då iallafall.

Brick Storm skrev 2007-11-11 18:48:49 följande:

Det stämmer inte. Tarkett har utvecklat en plastmatta endast för detta ändamålet. 1,5mm matta för vägg och 2,0mm för golv. Sålänge plastmattan klarar gränsen på 1000000 s/m så är det godkänt om jag inte missminner mig totalt. Men oftast fallerar det när det kommer till limtillverkaren.Nenne2: Jag är osäker på kombinationen matta och värmegolv. Så för att vara på den säkra sidan; skippa mattan och kör på vanligt tätskikt istället. LIP har ett helhetslösning som är långt fram i utvecklingen. Men helst av allt så ska du ringa ditt försäkringsbolag och höra vad dom rekomenderar. Fråga också om dom tar ansvar för det de rekomenderar. Det är nämligen inte ovanligt att de rekomenderar saker som de inte tar ansvar för eller som är inte är godkänt (!!).
  • Brick Storm
    helleappel skrev 2007-11-12 11:39:28 följande:
    Ok, då ber jag om ursäkt för att jag inte hade den informationen. Konstigt att inte vi blev upplysta om den när vi gick i samma tankar. Men tur att det går att göra så då iallafall. Brick Storm skrev 2007-11-11 18:48:49 följande:
    Lösningen från Tarkett är väldigt ny, så det är inte så konstigt om ni inte blivit informerade om den. Visst kan man ha plastmatta kvar sålänge den uppfyller alla krav, men jag tycker det är bäst att göra allt "från grunden". Dvs riva ner/bort allting.

Personligen kommer jag att köra på Schönox's/Cascos lösning med deras typ av "fibermatta" när det beger sig att göra om.
Svar på tråden Vad tycker ni om våtmatta i badrum?