• Svinto

Prata med djur....Hur gör man??

Någon här som är djur kommunikatör?

Jag skulle så gärna vilja prata med djur och försöker "testa" på mina katter o hund här hemma själv.
    Jag tycker att jag får svar men antar att det bara är vad jag TROR de säger egentligen och inte deras egentliga uppfattning. Man tyder ju lätt kroppsspråk- på hundar iallafall.

Sen när man kommunicerar- är det bara en envägs kommunikation?
    Kan den aldrig bli 2 vägs??

Som ett exempel så äter min hund skit (?). Hon gör det för att hon tycker det är gott o hon får min uppmärksamhet extra då (har jag fått för mig). Kan jag då berätta för henne att jag inte tycker om detta o vill att hon slutar? Hon vet ju säkert att jag inte gillar det men ändå...
    Är detta "överkurs" i kommunikation?

Hur börjar man?
    Hur vet man att det är rätt man "hör" eller "ser"? Jag "hör" för övrigt bara...

• Svar på tråden Prata med djur....Hur gör man??
  • Fjartress

finns en hel del böcker på det området, tyvärr kommer jag inte ihåg titlarna.

• Annette

För det första så brukar det fattas B vitamin när hundarna äter skit så det kan du ju börja med.
    För det andra så om du har möjlighet så prova på hästar för dom är lättast. Prova att få fram sånt som ägaren kan verifiera. Jag upplever det mycket svårare på mina egna djur så dom pratar jag inte med på det viset.
    Djur kommunicerar oftast med bilder eller ger dig en tanke. Det som är svårast är att tolka bilden eller tanken eftersom dom inte har samma uttryckssätt som vi. Dom beskriver mycket med känslor som tex om dom visar en bild av en person så visar dom sen den känslan dom har till den personen. Dom säger ju inte ordagrant att den tjejen är trevlig och snäll utan kanske ger en känsla som är varm och lugn. Det är hur dom känner sig i närheten av den personen. Dom kanske visar en morot och sen känner man hur det bubblar i magen, ja då ska nog inte den hästen ha morötter.
    MAn kan också prova att bli ett med djuret och känna vad som händer i kroppen. Glöm inte innan att känna in din egen kropp så du vet hur du mår och var du har ont. Försök sen smälta in i djurets energi och känn efter hur det känns i kroppen.
    Samma sak med barn. Har ett barn ont och inte kan förklara smärtan så be om att få känna barnets smärta och smält in i barnets energi så ni får känna så vet ni sen hur smärtan känns. Mycket effektivt!

• R Franklin
    Annette skrev 2007-11-04 17:48:02 följande:
    Har ett barn ont och inte kan förklara smärtan så be om att få känna barnets smärta och smält in i barnets energi så ni får känna så vet ni sen hur smärtan känns. Mycket effektivt!
    Hur effektivt? Tillräckligt för att du skulle våga testa det?

www.humanisterna.se/index.php&task=view&id=27&Itemid=49
  • LadyGrand

Man tänker i enkla bilder i kronologisk ordning och koncentrerar sig till max. Hade en katt som fatta ALLT - fick tom svar med en bild - förstod inte varför jag såg kött framför mig - satt såg på en romantisk TV-film.. Sen fattade jag och reste mig och katten sprang , som ett skott till kylen.. Men det var otroligt jobbigt - krävde så mycket fokus - att jag lade av..

• Annette

R Franklin

Jag har testat det på mina egna barn och djur då har det varit mycket effektivt. Jag går inte in och "känner" på andras barn.

• Annette

Om du menar ifall jag skulle kunna vara med på testet så nej! Hur ska jag kunna tala om exakt hur barnets smärta känns och hur ska barnet kunna verifiera svaret. Du vet väl själv hur svårt smärta kan vara att beskriva eller? Det är bara en hjälp att förstå ett barn eller djur som inte kan tala om hur det känns.

• LadyGrand

Jag hade endast tankeöverföring med sånt man kunde producera förenklade bilder med, nu sysslar jag med bild - men det var koncentrationen - som var jobbigast. Hade jag fortsatt, så hade det säkert gått allt lättare. Jag tänker själv i bilder - så när jag talar allvar med mina siameser - är det nog även en bild serie - som jag sänder - utan tänka på det. Skriker jag på dem - så blir de bara sjövilda. Känner en annan, som ryter till sina och de blir som små lamm.. Sen lever kanske många med just siameser - närmast i symbios med sina fyrbenta vänner.. Man bara vet, när något är fel..

• Svinto

Intresannt att höra era åsikter...
    Hur får man i en hund B- vitamin??

Tyvärr har jag inte tillgång till ett stall då jag kan testa o prata med hästar. Om man skulle gå till ett villt främmande stall o fråga tror jag nog inte de trodde man var klok
    Annars så hade det varit kul att få bekräftelse på det man tror sig höra...

Jag ser som sagt aldrig bilder utan att de pratar med mig....Kanske är det då mina fantasier mest som spelar roll.

Kanske skulle man kunna leta upp någon bra bok på biblioteket.
    Har hört att det ska finnas kurser i detta också.
    Någon som vet mer??

• LadyGrand

Tänk dig bilder typ baby barnboken "Nalle klär på sig" -om den heter så det vet jag inte, men den är en klassiker. Stiliserat, en sak i taget, övertydligt, i kronologisk ordning och på med koncentration!!! Så får du tänka på, hur djuret ser och upplever - INTE - hur du ser händelseförloppet!! Det funkade!!! När jag såg kött framför mig - fast jag var upptagen av en film på TV - fattade jag först noll, tills jag såg - hur katten stirrasde på mig. Jag trodde inte ens helt på den biten - inte att jag hade förmågan ta mot bilder själv.

• R Franklin
    Annette skrev 2007-11-10 20:23:20 följande:
    Om du menar ifall jag skulle kunna vara med på testet så nej! Hur ska jag kunna tala om exakt hur barnets smärta känns och hur ska barnet kunna verifiera svaret. Du vet väl själv hur svårt smärta kan vara att beskriva eller? Det är bara en hjälp att förstå ett barn eller djur som inte kan tala om hur det känns.
    Räcker att du kan ta reda på om djuret har smärta eller inte. Hur man verifiera det? Man använder dokumenterat skadade eller sjuka djur dubbelblint tillsammans med helt friska. Ingen bedömmning i graden av smärta eller skada, bara ett ja eller nej, enkelt, konkret och säkert.
  • magikatt

Jag har en bok du kan få låna om du vill.
    Den heter "Lär dig ta emot djurens budskap" och är skriven av Mia Mattsson-Mercer.
    Den är rätt övergripande , vilket jag tycker blir lite onödigt.
    Jag skulle önska att den var mer "rätt på" förmågan att prata med djur.

• LadyGrand

Varse ett barn eller ett djur är sjukt , verkar ha ont eller man känner inte igen ett beteende - då ska man till barnläkare eller veterinär!!! Inte sitta med tankeöverföring!!!

• magikatt
    LadyGrand skrev 2007-11-12 09:09:18 följande:
    Varse ett barn eller ett djur är sjukt , verkar ha ont eller man känner inte igen ett beteende - då ska man till barnläkare eller veterinär!!! Inte sitta med tankeöverföring!!!
    Håller helt med dig!
    MEN om vet. eller barnläkaren INTE kan hitta någon förklaring är det rätt bra att kunna fråga direkt.
    Sen är det ju så att vissa problem är psykiska eller känslomässiga och syns inte på prover.
    T ex saknar kanske hunden någonting eller vill "berätta" hur mycket h*n älskar skogsprommenaderna med matte.
  • R Franklin
    magikatt skrev 2007-11-13 02:18:56 följande:
    Håller helt med dig!MEN om vet. eller barnläkaren INTE kan hitta någon förklaring är det rätt bra att kunna fråga direkt.
    Pinsamt att vi har så slappa kvacksalverilagar i landet
Svar på tråden Prata med djur....Hur gör man??