• Anonym (Ätit fel!)

Gravid/Carpaccio

Jag är gravid i vecka 8 och var igår på fin restaurang och serverades en stor meny med mängder av rätter. Jag har inte haft full koll på detta med vad man får och inte får äta utan tjuvkikade mest på vad den höggravida brevid mig åt eller inte åt. Korkat, ja. Hon åt bla en stor portion carpaccio.
    Även jag fick således i mig flera skivor carpaccio. Nu har jag surfat på detta och är väldigt orolig. När man läser listorna om matråd känns det ju som om man inte vågar äta nånting och som om detta kommer gå helt åt skogen eftersom jag åt carpaccio igår.
    Ngn som har fakta? Hur stora är riskerna att man smittats av Toxoplasmos bakterien? Jag har lätt panik och det finns ingen BM att ringa en söndag.

• Svar på tråden Gravid/Carpaccio
  • Anonym

Du ska inte vara orolig! Min aorura-bm, sa att jag väl inte tog så allvarligt på alla råd som finns numer. Det är få saker som är farliga att få i sig under en graviditet. Det förekommer i stort sett inga fall av toxoplasmos hos gravida, eller ogravida i Sverige.

• Anonym

Försök att inte oroa dig. Att vara väldigt orolig kan nog påverka betydligt mer än nåt du ätit (och förhoppningsvis njöt av, carpaccio är ju så gott!)

• Anonym

Det är mycket vanligare med campylobacter och salmonella än tex toxoplasmos. Oron är värre för dig, än risken att du fått i dig något olämpligt.

• Anonym (Ätit fel!)

Tack! Nu när jag läst på lite mer på den där listan, verkar det ju helt galet. Man kan ju få i sig alla möjliga bakterier bara genom sallad, eller vakumförpackat pålägg. Det kan ju inte vara nyttigare att inte få i sig allsidig kost bara för att man är rädd att få i sig nåt felaktigt heller.

• Anonym

Precis, ts! Sunt förnuft kommer man långt med! Så ät gott, njut av maten, magen och din graviditet! Då blir du gladare, och din bebis mår mycket bättre!

• Anonym

Precis, ta inte listan på blodigt allvar. Många gravida äter ju inte fisk alls pga de är rädda för att göra "fel", trots att fisk är jättenyttigt och påverkar barnet positivt.

• Anonym (Ätit fel!)

Nu har jag läst ytterligare lite, och på graviditetsfaktan där man kan läsa om graviditetens olika veckor. Enligt den tar moderkakan inte över näringsförsörjningen för barnet förren vecka 10, vilket borde vara bra i detta fallet. Förmodar jag?

• Anonym

japp, det borde det! men som sagt, noja inte över maten, utan gläds över din bebis i magen! nu ska jag gå och äta lite brieost, gott!

• Anonym (Ätit fel!)

Nej, jag ska försöka släppa det nu. Men fick aningens panik innan, så tack för support!
    Jag har tagit det så lugnt annars dessa första veckor av graviditeten, eftersom det är andra barnet har jag känt igen de flesta av symptomen och hur kroppen reagerar, och tyckt att jag har bra koll på läget. Men så kom detta "slarv", som jag ska försöka släppa nu!

Svar på tråden Gravid/Carpaccio