• Peztis

Lasagne i långpanna el två ugnsfasta formar?

Ska bjuda ca 15 pers på lasagne nästa helg, tänkte jag.

Är osäker på hur jag ska göra, brukar aldrig laga mat till så många... Ska jag använda mig av två större ugnsfasta formar eller av långpannan? Långpannan är 5-6 cm djup så det är inget problem med det men plåt bränner ju på ett helt annat sätt än glas och keramik så jag är rädd för att det ska bli bränt och/eller torrt...

Fördelen med långpannan är ju att då kan jag göra allt på en gång, gör jag i formarna så får jag ställa in en i taget så då tar det ju längre tid... men å andra sidan så lär väl knappast en lasagne kallna på 45 min medan den andra blev färdig. Eller...?

Tänkte dessutom göra köttfärssåsen dagen innan och värma upp den lite innan jag på lördagen breder ut den för det brukar ju stelna i kylen.
    Eller ska man kanske t o m göra den nu (och frysa in den färdig) för jag har köttfärsen hemma, måste annars slänga in den in frysen idag och tina upp den på fredag. Kan ju vara skönt att ha så mycket gjort som möjligt

TIPS, tack!

• Svar på tråden Lasagne i långpanna el två ugnsfasta formar?
  • CarlHerman

Jag ska också göra lasagne idag! Gör alltid i långpanna, men min långpanna är i nåt slags "non-stick" material. Men jag tror inte det fastnar i en helt vanlig långpanna heller, ha på tillräckligt med ostsås underst bara.

• Peztis

Ja du det är nästa fråga egentligen: hur mycket köttfärs till 15 personer?

Jag har knappt 2 kg och kollar man på receptet på förpackningen så står det att man ska 400 g och det burukar ju vara för 4 personer ungefär...

Sedan har jag ju bröd, sallad, dessertost, tårta, kakor osv... Nog borde folk bli mätta?

• Peztis

Det är inte 15 vuxna, kom jag på. Det är 10 vuxna, tre tonåringar och två barn.

• Neko

Tror det kan bli svårt att få en långpanna att räcka... det är vad vi brukar göra för 5 personer... och då blir det bara lite över. Två långpannor skulle nog jag göra...

• CarlHerman

Vår långpanna är inte riktigt lika stor som en vanlig och vi brukar göra på den mängd färs vihar hemma, 400-600g kanske så 2 kg är absolut inte lite, tvärtom! Vi brukar spä ut med extra mkt smaksatt krossad tomat, champinjoner och vad vi har hemma. Vill ha köttfärssåsen ganska lös mellan så att det inte har en chans att bli torrt.
    Använder oftast Kelda ostsås för jag är lat
    Gästerna blir säkert mätta när de har tillbehör till också!

• ming

Man kan ha det i långpanna, men om det är en bjudning så tycker jag att det ser lite finare ut om man har det i två ugnsfasta formar istället.

• trollsanna

Ett litet tips kan vara att köpa aluminiumformar. Finns i olika storlekar. Gör några stycken och sedan om det blir över är det bara att frysa in i formen. Plus att man slipper diska.

Svar på tråden Lasagne i långpanna el två ugnsfasta formar?