Vad är det för skillnad på pingst, missions och baptistkyrkan?
Är nån mer "extrem" en nån annan av dem osv.
Är nån mer "extrem" en nån annan av dem osv.
puffar
Hva mener du med extrem i den sammenheng?
Det finns ingen skillnad. Dom har samma tro och övertygelser.
Ja det är samma tro, men Pingst och Missionskyrkan är INTE lika (har vart med i båda) men jag har lite svårt att beskriva skillnaderna
Är med i Missionskyrkan och vi har väldigt mycket sammarbete med Pingstkyrkan just där jag bor (vilket jag tror är ganska ovanligt) just för att vi tycker att vi har samma tro även om vi väljer att uttrycka och tolka den olika.
Extrem tycker jag inte någon är. Men kyrkor (i samma förbund) kan va väldigt olika från stad till stad beroende på vilka som är med i kyrkan på just den orten.
Alltså med "extrem" menar jag om någon är mer ikke tolerant mot andra och om någon är liberalare. Har hört att pingstkyrkan är väldigt sluten men det kanske inte är så. Finns det någon kristen frikyrka som inte dömer? Alltså är mer mysig och snäll
I allmänhet är nog Missionskyrkan mer tolerant än Pingst och ja, pingst kan nog vara lite mer sluten men jag skulle inte gå så långt som att kalla det sektliknande eller nåt (som man kan tro efter att ha läst kvällstidningar *suck*).
"Våran" kyrka (församlingen i min stad) är väldigt tolerant med det mesta tror jag, iaf på ungdomssidan där jag är med mest. Vi annordnar tex regelbundet LAN (datapartyn) där det flesta spelen spelas men det är alltid drog och alkoholfritt såklart, och det vet jag flera (läs: dom flesta) kyrkor skulle se som otänkbart (dålig moral i spel osv).
En skillnad som finns kyrkorna emellan är att Missionskyrkan både har barndop och vuxendop medans Baptist och Pingst bara har vuxendop.
Jag tror det finns mer som förenar de olika samfunden än som skiljer dem åt. Tron på Jesus Guds son och på Bibeln. Skillnaderna ligger nog mer i de individuellea församlingarna. Det är ju mer de som leder och medlemmarna som styr hur en församling är och fungerar.
TS, funderar du på att aktivera dig i en församling?