• Storytelling

Vad är det för skillnad på pingst, missions och baptistkyrkan?

Är nån mer "extrem" en nån annan av dem osv.

• Svar på tråden Vad är det för skillnad på pingst, missions och baptistkyrkan?
  • Mira 70

Det finns ingen skillnad. Dom har samma tro och övertygelser.

• nano

Ja det är samma tro, men Pingst och Missionskyrkan är INTE lika (har vart med i båda) men jag har lite svårt att beskriva skillnaderna

Är med i Missionskyrkan och vi har väldigt mycket sammarbete med Pingstkyrkan just där jag bor (vilket jag tror är ganska ovanligt) just för att vi tycker att vi har samma tro även om vi väljer att uttrycka och tolka den olika.

Extrem tycker jag inte någon är. Men kyrkor (i samma förbund) kan va väldigt olika från stad till stad beroende på vilka som är med i kyrkan på just den orten.

• Storytelling

Alltså med "extrem" menar jag om någon är mer ikke tolerant mot andra och om någon är liberalare. Har hört att pingstkyrkan är väldigt sluten men det kanske inte är så. Finns det någon kristen frikyrka som inte dömer? Alltså är mer mysig och snäll

• Free Spirit
    Storytelling skrev 2007-11-05 10:33:56 följande:
    Alltså med "extrem" menar jag om någon är mer ikke tolerant mot andra och om någon är liberalare. Har hört att pingstkyrkan är väldigt sluten men det kanske inte är så. Finns det någon kristen frikyrka som inte dömer? Alltså är mer mysig och snäll
    Tolerant? Da mener du godta homofili?

Mysig og snill? Vel, eg tror ik kristne er kalt til å være mysig og snill, men heller følge Jesus og bli lik han. Men det betyr da ik at en ik kan være god mot hverandre. For det skal en jo være.

Dessuten var ik Jesus liberal, han var meget radikal.
  • nano

I allmänhet är nog Missionskyrkan mer tolerant än Pingst och ja, pingst kan nog vara lite mer sluten men jag skulle inte gå så långt som att kalla det sektliknande eller nåt (som man kan tro efter att ha läst kvällstidningar *suck*).

"Våran" kyrka (församlingen i min stad) är väldigt tolerant med det mesta tror jag, iaf på ungdomssidan där jag är med mest. Vi annordnar tex regelbundet LAN (datapartyn) där det flesta spelen spelas men det är alltid drog och alkoholfritt såklart, och det vet jag flera (läs: dom flesta) kyrkor skulle se som otänkbart (dålig moral i spel osv).

• Mira 70
    nano skrev 2007-11-06 13:13:26 följande:
    I allmänhet är nog Missionskyrkan mer tolerant än Pingst och ja, pingst kan nog vara lite mer sluten men jag skulle inte gå så långt som att kalla det sektliknande eller nåt (som man kan tro efter att ha läst kvällstidningar *suck*)."Våran" kyrka (församlingen i min stad) är väldigt tolerant med det mesta tror jag, iaf på ungdomssidan där jag är med mest. Vi annordnar tex regelbundet LAN (datapartyn) där det flesta spelen spelas men det är alltid drog och alkoholfritt såklart, och det vet jag flera (läs: dom flesta) kyrkor skulle se som otänkbart (dålig moral i spel osv).
    Det är skillnad på från ort till ort. Har aldrig upplevt Pingstkyrkan som, mer sluten. Dom jag har besökt har alla haft samarbete med andra församlingar som babtisterna, kors kyrkan och missionsförsamlingen och även svenska kyrkan.
  • pumbalumba

En skillnad som finns kyrkorna emellan är att Missionskyrkan både har barndop och vuxendop medans Baptist och Pingst bara har vuxendop.

Jag tror det finns mer som förenar de olika samfunden än som skiljer dem åt. Tron på Jesus Guds son och på Bibeln. Skillnaderna ligger nog mer i de individuellea församlingarna. Det är ju mer de som leder och medlemmarna som styr hur en församling är och fungerar.

TS, funderar du på att aktivera dig i en församling?

• Storytelling
    pumbalumba skrev 2007-11-07 13:35:28 följande:
    En skillnad som finns kyrkorna emellan är att Missionskyrkan både har barndop och vuxendop medans Baptist och Pingst bara har vuxendop. Jag tror det finns mer som förenar de olika samfunden än som skiljer dem åt. Tron på Jesus Guds son och på Bibeln. Skillnaderna ligger nog mer i de individuellea församlingarna. Det är ju mer de som leder och medlemmarna som styr hur en församling är och fungerar. TS, funderar du på att aktivera dig i en församling?
    Ja men har inte funnit någon som passar mig riktigt. Men det finns ju så många.
  • pumbalumba
    Storytelling skrev 2007-11-07 20:22:41 följande:
    Ja men har inte funnit någon som passar mig riktigt. Men det finns ju så många.
    Ja det finns många. Har du varit och besökt församlingarna på din hemort och grannorterna?
Svar på tråden Vad är det för skillnad på pingst, missions och baptistkyrkan?