• tofs

Vad kan man äta för att få igång magen?

Har ätit niferex sedan första besöket hos barnmorskan och har tidigare inte haft några problem med magen.... men denna veckan har jag blivit hård i magen =(
    Vad kan man äta för att motverka detta? Vilka frukter är bra och vilka är inte bra?

• Svar på tråden Vad kan man äta för att få igång magen?
  • pluttmaja

päron är bra, katrinplommon, jordgubbar, dietorelle (godis i o för sig) viktväktarnas godis,

• Joelina

Jag fick rådet att börja äta gröt, och det har hjälpt mig. Annars är päron en bra frukt. Katrinplommon och linfrön.

• Silverkatten06

Katrinplommon brukar funka.

Annars rekommenderar jag Laktulos som finns receptfritt på apoteket, det var min räddning när jag var gravid och konstant hård i magen...

• habibi

E du gravid? Isf e kiwi jättebra mot trög mage! De va de enda som funkade på mig när ja var gravid, åt ca 3st om dagen.
    Lycka till!

Vi längtar till julen!
  • tofs

japp...jag är gravid i vecka 25

• FoFo

linfrön och vetekli på filmjölken eller yoghurt, gärna till frukost

• paddanpuff

Allt som är skrivet ovan men orkar du inte krångla så ät frukt o drick vatten. Köp lactulos på apoteket som smörjer tarmen och gör avföringen mjukare. Skadar INTE barnet. Dock äcklig konsistens men väldigt bra!=)

• Henrik31

rå kyckling
    ärtsoppa
    kebab

• Villebusen

När jag var gravid med dottern så tog jag 1 dl hela linfrön i afil lätt VARJE morgon och kväll. Det var det enda som hjälpte mig.

• Idaaa1982

Jag har oxå haft jätteproblem med magen!
    Men sen började jag äta linfrön på filen eller yoghurten, ca 2 msk! Funkar hur bra som helst!! Inga problem kvar =)

• helenajoanna

Kiwi blev jag rek. funkade superbra! I kombination med mkt fibrer i brödet, grovt bröd & linfrön & katrinplommon! Men en kiwi om dagen höll magen på topp!

Drick alltid mkt vatten!

• helenajoanna

Henrik31, alltså rå kyckling är nog ingen hit haha!! Lyssna inte på det tipset!

• Storasyter

Har inte läst alla inlägg... Men KIWI är som sjutton på att få igång magen. Stoppa i dig minst två stycken per dag så ska du se att det blir bättre.

• mone30

Pysillium Husk, så kallade loppfrön. Det funkar toppen för mig.
    //M

• Luddvar

Håller med om kiwi! Det är lösande som bara den på mig.

• JELJ

Det bästa du kan göra är att dricka ca 3 liter vatten per dag med fiberkost och motion. Plommonpure eller andra frukter som har lite laxerande inverkan.
    På apoteket finns det ett medel som heter laktulos, ett medel som håller igång magen när du ex är stilla för mycket. Ger mina patienter det för att hålla magen igång efter operation eller starka värktabletter som brukar stoppa upp magen.

Kolla www.fass.se Laktulos

Mvh Atyr

• Storsfru

Kiwi sätter fart på min mage med. Men jag tror jag är känslig för den, för det är nästan så jag mår dåligt.

Äter dels inolaxol från apoteket, dels brukar jag koka med linfrön i min havregrynsgröt. Då blir fröna så där geleiga redan innan jag får dem i mig, och extra vatten inte riktigt nödvändigt. Sen tycker jag att de halkar ner lättare med gröt än med fil o muesli som jag "tuggar" mer.

Drick en massa vatten och promenera.

Svar på tråden Vad kan man äta för att få igång magen?