• april79

Kan spädbarn som ammas ha glutenallergi??

Min son är snart 7 veckor gammal och ammas helt. Jag har sedan en tid tillbaka uteslutit mjölkprotein ur all kost och även en mängd annan mat som kan vara till besvär för hans mage, eftersom att han har ont i magen ofta och mycket luft. Han bajsar precis hela tiden och det är mycket löst, rinnande, så mycket att han är alldeles röd i rumpan :( Nu undrar jag om det kan vara så att han ev. är känslig mot gluten? Har hört talas om att diarré kan vara ett tecken på detta, men vet ej om glutenintolerans kan förekomma under amningen. Tack för svar!

• Svar på tråden Kan spädbarn som ammas ha glutenallergi??
  • jmmm

Mig veterligen så ska de inte kunna ha celiaki (glutenintolerans) som ammandes, menjag e ingen läkare.
    Vill bara höra med dig om du har haft hjälp av dietist o fått en lista på alla namn för mjölken? den kan ju tyvärr heta en massa konstiga saker i olika innehålls deklarationer.
    Sen e ju ammandes spädisar lösa i magen men inte ska de rinna ur dem konstant Vad säger bvc? går han upp i vikt?
    Vill du ha tips o råd om komjölksproteinallergi får du gärna skriva, har en son på 4½ som har diagnosen o har även misstänkt det på dottern när hon ammade. Lycka till

• glutenfrimatse

Barn måste SJÄLVA äta produkter med gluten i för att reagera på proteinet. Så länge du helammar är det inte gluten som är boven i dramat. Hoppas du hittar något som funkar!!

• Hanna36

små bebisar bajsar väl alltid löst?? vad säger bvc? har de sagt att du ska utesluta mjölk ur kosten?
    kan ha ha kolik om han jämt har ont i magen och är gasig? Har du provat Minifom??

Svar på tråden Kan spädbarn som ammas ha glutenallergi??