• Anonym (hej)

Hur gör jag med uppsägningstiden???

Jag har tröttnat på att vara slav på mitt jobb. Nu har jag börjat titta efter nya jobb och kom plötsligt på att jag har 2 månaders uppsägningstid. Vilket företag har tid att vänta på det? Vårt företag (ledningen) kommer ALDRIG att gå med på att jag får sluta 1 månad tidigare än avtalet (Handels). De vill att folk ska jobba till sista sekund, sådant går inte att förhandla ens...

Har funderat på att "bara" sluta komma till jobbet om jag nu får ett nytt jobb. Men då får jag ju inga bra betyg/referenser därifrån. Och dessutom bryter jag ju mot avtalet och därmed får jag väl inte ut alla komptimmar jag har (runt 50 timmar nu).

Företaget är sådant att de hellre betalar ut komptimmar än att jag får sluta tidigare.

Snyft, hur ska jag göra???

Självklart ska jag fråga det nya jobbet om jag får börja 2 månader senare, men jag tvivlar på det. Nu vill de ju tillsätta tjänsterna så fort som möjligt. Och det är ju många som bara har 1 månads uppsägningstid!

• Svar på tråden Hur gör jag med uppsägningstiden???
  • Felicia6

men varför tar du inte bara ut komptiderna då?

30e november åker vi till Khao Lak :D
  • Catti41

Tja, som jag ser det så skulle jag vänta ut 6 månaders uppsägningstid för rätt person. Men det beror ju mycket på vilken konkurrens som finns. När jag anställer folk ser jag ju framför mig att de ska vara kvar 5-10 år och då är ju en månad hit eller dit bara en droppe i havet.

Alternativet är ju att ta ut semester och kompledigt för att minska uppsägningstiden så mycket som möjligt, dock så kan ju din nuvarande arbetsgivare neka dig det.

Så det bästa är nog att vara tydlig på intervjuer att du har två mån uppsägningstid.

• Anonym (hej)

För att jag inte får!!! Varför tror du att jag har samlat på mig så mycket? Jag är tvungen att jobba över för att hinna med, och har inte fått någon möjlighet att ta ut komptiden. Inte ens 1 timme får jag gå utan att det ska skrivas lappar och beslutas om. Fast jag har flextid... Jag har länge velat kunna gå 1 timme tidigare om jag bara känner för det, men det får jag inte. Sådant ska skrivas på särskilda blanketter om ledighet ca 1 månad innan. Hur kul är det???

• Anonym (hej)

Cat36: Jag känner min arbetsgivare så väl att de skulle aldrig gå med på att jag får ta ut kvarvarande komptimmar och semester!

• Felicia6
    Anonym (hej) skrev 2007-11-04 21:45:06 följande:
    För att jag inte får!!! Varför tror du att jag har samlat på mig så mycket? Jag är tvungen att jobba över för att hinna med, och har inte fått någon möjlighet att ta ut komptiden. Inte ens 1 timme får jag gå utan att det ska skrivas lappar och beslutas om. Fast jag har flextid... Jag har länge velat kunna gå 1 timme tidigare om jag bara känner för det, men det får jag inte. Sådant ska skrivas på särskilda blanketter om ledighet ca 1 månad innan. Hur kul är det???
    Ah, sorry, mitt misstag... Då du skrev:
    Företaget är sådant att de hellre betalar ut komptimmar än att jag får sluta tidigare.

Så tolkade jag mer att dom gör hellre så att du får ta ut dina komptimmar än att sluta jobba för dom

Sorry återigen
    30e november åker vi till Khao Lak :D
  • Catti41

Tja, då är det ju bara att hoppas på att du hittar ett bättre jobb som tar till vara på dig bättre.

• Camyella

Om företaget vill ha dig kommer dom inte att ha några problem att vänta i 2 månader.

När jag anställer väntar jag hellre ut uppsägningstid och får den person jag verkligen vill ha än att ta någon som kan börja med en gång

• Anonym

De flesta har ju faktiskt mellan 1-3 månaders uppsägningstid. Det räknar för det mesta den som ev. ska anställa dig med när de letar efter någon. Så jag tror inte att det är något problem.

Lycka till i jobbsökandet!

• Anonym (*)

Du kan ju börja med att lämna in om semester, sedan när den är godkänd kan du lämna in en avskedsansökan. Har de godkänt semestern så har de. Då kan du i alla fall förkorta uppsägningstiden lite.

Sedan tror jag det är som många andra här säger, att vill det nya företaget verkligen ha dig så väntar de. Det finns ju faktiskt folk som har mer än en månads uppsägningstid.
    där jag jobbar får folk mer än gärna gå tidigare för att man vet att någon som har sagt upp sig generellt i alla fall inte presterar på topp.

Svar på tråden Hur gör jag med uppsägningstiden???