• LykkeLee

Tradera - felaktig/trasig vara

Jag köpte en mobil åt min son på Tradera. När vi fick hem den så fungerade inte mikrofonen i den. En hyfsat väsentlig del i en mobiltelefon (går alltså inte att tala "ut" i den... han hör mig om jag ringer upp honom men jag hör inte honom) så jag ville göra ett återköp, men då hävdar säljaren att återköp göres ej mellan privatpersoner oavsett om varan är felaktig eller ej. Man köper varan i befintligt skick. Men jag kunde ju för bövelen inte veta att den var trasig??

Stämmer detta ?? Surt som fan isåfall...

• Svar på tråden Tradera - felaktig/trasig vara
  • JagOchHan

Nää det ska inte vara så. OM varan är felaktig och säljaren har "döljt" fel som är på varan så ska du kunna lämna tillbaka den. Kontakta Tradera och se vad dom säger. Men du BÖR kunna få pengarna tillbaka. (så som jag fattat det iallefall)

Lycka till!

• Yes I am

Kontaka Tradera så kan de hjälpa dig...

• Runguska

Det låter lite som detta tycker jag även om fösäljningen i fallet inte skett via Tradera. www.sweclockers.com/forum/showthread.php&threadid=713234

Detta som går att läsa i den tråden tycker jag är intressant såvida det gäller köp mellan privatpersoner: (Jag har läst företagsjuridik och skulle kunna själv egentligen, men är osäker hur det är mellan privatpersoner, därav länken och citatet.)

"Om köparen betalar ett pris som kan anses vara rimligt för en fungerande produkt så ska den också fungera om ingenting annat överenskommets (typ köp av en trasig veteranbil).

Om jag hävdar att produkten ska fungera och köparen hävdar att den inte gör det så är det upp till mig som säljare att bevisa (i domstol) att den fungerade vid leverans."

Hoppas det löser sig för er!

• LykkeLee

Jag betalade ett pris för en fungerande mobil, det stod såhär i beskrivningen
    "Mobiltelefon
    Mycket fint skick!
    Många funktioner bla. kamera, filmning mm."

Då förutsätter man väl att den fungerar.

Fast dra det till domstol känns ju lite dramatiskt.. Ja jag ska försöka få hjälp av Tradera.

Svar på tråden Tradera - felaktig/trasig vara