• carolinacarolina

Förkyld 5-veckors!

Min 5-veckors-pojke verkar vara förkyld. Han hostar och nös nyss så att det kom snor över kinden. Han verkar tröttare än vanligt och är glansig i ögonen. jag tror inte han har feber, men har inte mätt tempen än...

Vad kan jag göra? Bör jag kontakta läkare/BVC?
    Är det stor risk att det är RS?

*Orolig*

• Svar på tråden Förkyld 5-veckors!
  • cevias mamma

Min dotter var också förkyld tidigt, är du osäker kontakta Bvc, men låter inte som någon större fara! Köp koksaltlösning (renässans) på apoteket, näsfrida för att suga ut snoret funkar verkligen jättebra och ha honom i högläge när han sover.

• Sara25ma
    carolinacarolina skrev 2007-11-05 09:56:59 följande:
    Min 5-veckors-pojke verkar vara förkyld. Han hostar och nös nyss så att det kom snor över kinden. Han verkar tröttare än vanligt och är glansig i ögonen. jag tror inte han har feber, men har inte mätt tempen än...Vad kan jag göra? Bör jag kontakta läkare/BVC?Är det stor risk att det är RS?*Orolig*
    Är ingen expert men eftersom han är så liten så kan du ju ringa o höra med BVC iallafall..! Finns ju koksalt lösning o köpa på apoteket vet ej iofs om man ha dom till en 5-veckors..
  • carolinacarolina

Tack för ditt svar! Jag har en näsfrida. Jag får testa den då... Hoppas verkligen att det bara är en "vanlig" förkylning.

Vad bör man ha koll på när det gäller RS? Symtom?

• Sara25ma
    carolinacarolina skrev 2007-11-05 10:04:37 följande:
    Tack för ditt svar! Jag har en näsfrida. Jag får testa den då... Hoppas verkligen att det bara är en "vanlig" förkylning.Vad bör man ha koll på när det gäller RS? Symtom?
    Infektionen startar oftast som en vanlig förkylning med snuva. Man kan också ha lite feber, irriterade röda ögon, hosta och öronvärk.Sedan kommer en tilltagande hosta - som kan saknas hos de minsta barnen - med segt slem och andningsbesvär i form av snabb andning, väsande utandning och andfåddhet. De minsta barnen kan även få andningsuppehåll.
  • Sara25ma
    carolinacarolina skrev 2007-11-05 10:11:32 följande:
    Tack för ditt svar!
    En sak till.. Tvätta händerna!
  • Sara25ma
    carolinacarolina skrev 2007-11-05 10:18:55 följande:
    Du menar för att förebygga smitta?
    hehe ja.. Fast när elsa va nyfödd fick ingen ta i henne förren dom tvättat händerna..
  • Sara25ma
    Sara25ma skrev 2007-11-05 10:43:48 följande:
    hehe ja.. Fast när elsa va nyfödd fick ingen ta i henne förren dom tvättat händerna..
    man vet aldrig vad folk har varit med sina händer..så folk fick snällt promenera in på toaletten o tvätta sina tassar
  • vicki 83

när min lille pojk var ca 5 veckor åkte han på en rejäl förkylning med hosta och slem, så vi fick åka till akuten där han fick andas i mask 2 gånger! det var fruktansvärt jobbigt!!Så blir han slemmigar så kan du ju hålla koll på att andningen e som vanligt. det ska inte vara ansträngt och sjunka in under revbenen när de andas. Lycka till och hoppas det bara e nån liten förlylnng som går över snart

• Nina H

Du kan även ta 1 kryddmått salt och 1 dl vatten och koka upp och låta svalna och ge i näsan. De hjälpte min lille jätte-mycket.

• karin76

Hoppas han kryar på sig! Vår dotter var förkyld när hon var ca 5 veckor. Såklart man blev orolig! men för det mesta är det ju ingen fara- kom i håg att RS-virus är väldigt ovanligt. Nysa kan bebisar göra av många anledningar. Vi kontaktade BVC och barnläkare för säkerhets skull då det inte släppte men det visade sig vara en vanligt förkylning.
    vi fick råden: *koksaltlösning *sova i högläge (böcker under vaggan typ) *hålla koll på att förkylningen inte sätter sig på andning och luftrör.
    De sa också att det kan "låta värre än det är" när bebisar är förkylda för deras andningsvägar är så trånga.
    Lycka till!

Svar på tråden Förkyld 5-veckors!