• Bebisens mamma

Äta räkor när man ammar?

Kom precis på en grej som jag har hört för länge sedan.. Påståendet att man inte ska äta räkor när man ammar... Stämmer det? Varför i sådana fall?
    Jag har ätit räkor ju.

• Svar på tråden Äta räkor när man ammar?
  • Marlene

nä man kan äta räkor. Kanske är det en såndär grej som bebisar kan reagera på men absolut inte alla.

• Naimiez

Norrbotten läns landsting skriver:

Mat och dryck för dig
    Ät en allsidig kost och drick mycket. Du kommer att märka att du blir törstigare under amningen. Du behöver inte undvika någon mat men var däremot försiktig när du provar livsmedel som du inte äter så ofta, det kan vara säsongsbetonade livsmedel som jordgubbar, räkor, choklad eller frukter. Ät lite och se hur ditt barn reagerar. Om ditt barn reagerar sker det i regel inom ett dygn i form av prickar, diarré eller magknip, men måtta med allt brukar gå bra. Misstänker du att ditt barn reagerat på något prova igen efter en vecka och händer samma sak kan du försöka utesluta det födoämnet. Nikotin, alkohol och mediciner går givetvis också över till ditt barn!

Skall inte vara någon fara....jag har ätit allt utom insjöfisk.

• JCA

Naimiez svar är ju jättebra, precis de råden har jag fått också. Så käka på du Men tänk på mängden. Räkor t ex kan man jämföra så man äter som en portion fisk. Jordgubbar som en frukt, t ex apelsin.

• Erika Martinas mamma

Jag åt räkor och det mesta som man får äta, men min dotter varken har eller hade känslig mage.

• Bebisens mamma

Okidok! Tack!

Ha en trevlig kväll!

Svar på tråden Äta räkor när man ammar?