Plugga och vara mammaledig?
Går det att plugga och vara mammaledig samtidigt? Alltså få ut föräldrapenning under tiden istället för att ta studielån?
Går det att plugga och vara mammaledig samtidigt? Alltså få ut föräldrapenning under tiden istället för att ta studielån?
Det antar jag att det gör. Har samma planer som dig!
Nej det kan jag inte tänka mig, för eftersom du är inskriven för studier (heltid) så är du ju inte föräldraledig.
Hallå på er! Jag läser på heltid och är föräldraledig från mitt jobb. jag jobbade heltid och pluggade heltid förra våren och sen när jag gick hem från jobbet fortsatte jag plugga - så visst går det. Jag får inga studiemedel utan bara föräldrapenning.
ja det går det. Man behöver heller inte ta ut full vecka om barnet fyllt ett år. SGI:n behåller man under förutsättningar att man har studiemedel
Låter bra det!
SaraL: där ser man! Vilken grej, då kan man ju klara sig utan lån alltså! Och när jag tänker efter, man får ju inga studiemedel, alltså ingen dubbel inkomst, och vad du gör med din föräldraledighet är upp till var och en, det styr ju inte FK över.
Då säger jag bara: go for it! Ta chansen att plugga utan lån, för det är öken nu när de ska betalas tillbaka! Även om det är jobbigt med barn och studier, så är det säkert värt det i längden!
LillaK - Jag läser för att få min andra examen i juridik så för mig är det bara av egoistiska skäl som jag läser så jag betalar tillbaka lån för min förra examen med föräldrapenning. ansökte dock om sänkt debitering och fick det godkänt.
Men är det verkligen så? Att man får vara inskriven på utbildning och få ta ut föräldrapenningen? Låter lite för bra nästan... fast det skulle ju vara helt perfekt
Man kan även ta både studiebidrag och mammapenning samtidigt, men det är det ingen vits med.
Jag råder dig att ta sudiebidrag, är ju trots allt 2000 kr/månaden, och ta resten i mammadagar beroende på hur mycket inkomst du behöver. Vad jag menade innan är att om ditt barn fyllt ett år, så räcker det att du bara tar tex 2 mammadagar i veckan och du förlorar inte din SGI för att du har studiebidrag. Har du inte det, så måste du ta minst 5 dgara i veckan. Tänk på att du kan vara hemma längre om du tar bidrag och på så sätt färre dagar
SaraL: det är som det ska vara, man ska läsa för att man vill, inte för att man måste!
Jag mitt nöt fyllde i ansökan om sänkningen fel (tänkte hur fel som helst, skyller på amningen...) och fick sänkt med typ 1000 på året... *skrattar*