• madebyinferno

Någon som har recept på sagosoppa?

Maken åt tydligen sagosoppa hos sin dagmamma som liten och nu har jag hittat sådana gryn men på paketet står ingen svensk beskrivning, någon som kan hjälpa mig med recept och tips??

Stolt mamma till Milliam 001112, Linnéa 050909 och Elias 070706
  • Svar på tråden Någon som har recept på sagosoppa?
  • madebyinferno
    Gul13 skrev 2007-11-05 10:58:20 följande:
    runeberg.org/idunskok/0161.htmlDenna kanske?
    Tack för länken men hoppas på ett lättare recept
  • mooogn
    Röd sagosoppa
    3/4 l vatten
    1/2 l saft blandas och får koka upp. Tillsätt 50 g sagogryn samt vattenlagda russin och en kanelstång. Låt koka 7 minuter tills grynen är klara. Smaksätt eventuellt med mera socker.
  • madebyinferno
    mooogn skrev 2007-11-05 13:05:59 följande:
    Röd sagosoppa3/4 l vatten1/2 l saft blandas och får koka upp. Tillsätt 50 g sagogryn samt vattenlagda russin och en kanelstång. Låt koka 7 minuter tills grynen är klara. Smaksätt eventuellt med mera socker.
    tackar, det ska jag testa! Har aldrig smakat så jag vet inte om det är gott men maken påstår det iaf
  • Triple Trouble

åh, min mormor gjorde alltid genomskinlig sagosoppa! Tror det är jätteenkelt, bara att lägga grynen i blöt och sen ta massa torkad frukt och koka mjuka.

Så vitt jag vet så finns det inga "riktiga" sagogryn kvar att köpa i affären, det är väl någon slags potatisgryn nu va? Eller har någon hittat riktiga sagogryn så blir jag glad

• madebyinferno
    Another baby maybe skrev 2007-11-05 13:08:52 följande:
    åh, min mormor gjorde alltid genomskinlig sagosoppa! Tror det är jätteenkelt, bara att lägga grynen i blöt och sen ta massa torkad frukt och koka mjuka. Så vitt jag vet så finns det inga "riktiga" sagogryn kvar att köpa i affären, det är väl någon slags potatisgryn nu va? Eller har någon hittat riktiga sagogryn så blir jag glad
    ska köpa de jag sett i butikerna här i Varberg / halland idag, kan skriva vad de innehåller senare om du vill veta?
  • Engla Grace

Har du kvar din gamla Hemkunskapsbok så finns det med där, minns vi fick göra det en gång i skolan. Kan tyvärr inte hålla med din man, men smaken är som baken... Lycka till!

• en glad

Jag tror att sagogryn har dykt upp i sortimentet igen - det blev så efterfrågat!

Soppan skall vara simmig och severas med en klick vispgrädde. En klassiker i mitt liv - liksom klappgröt!

Svar på tråden Någon som har recept på sagosoppa?