• Ayya

Alaskan Klee Kai

Såg ett program på tv om hundar och denna "ras" diskuterades.

Någon som vet nåt om "rasen"? Finns den i Sverige?

• Svar på tråden Alaskan Klee Kai
  • vinylblomma

Var tvungen att googla lite på rasen, verkar inte finnas i Sverige. Hittade ingen uppfödare iaf.

• Ayya

Ne, hittade inga heller.. Men det verkar vara en söt ras.. iallafall till utseendet. Sen vet man ju inte hur dom är i övrigt.

• Vilja00

det är ingen ras utan en av alla dessa mänskliga påfund &%¤ har för sig när de ska göra miniatyrer av redan befintliga raser. Ursäkta med j-dra dumheter när det finns så många bra spets o polar hundar redan? Människan är korkan det är bara att inse, tragiskt att man tillhör släktet.

• Ayya

Ne, ingen ras än... Var därför jag skrev ordet inom sitationstecken.

Jag tycker iallafall hunden var fin o hoppas den kommer till Sverige.

Är ju många raser som uppkommit genom blandning av olika raser men det brukar ju ta lite tid innan de blir "godkända".

• Uncia

den är ganska ny "blandras" i usa och är inte godkänd där över ännu med amerikanska KK, så dröjer nog ett antal år innan dem isåfall blir godkända.

• Vilja00

glöm att den blir godkänd. Inga genomtänkta avelsplaner etc. Lika långsökt som andra tokiga blandningar eller miniatyrer. Sjukt mänskligt beteende - har ni sett avarterna - dom är långt i från söta - poppande ögon, krumma snedvridna framben, felställda bakben - snälla söta. Läs på - vet ni varför miniatyrer är en växande "variant" i USA? Jo, för att de är söta längre, håller en bra storlek längre ... för att sitta i burar o säljas på petshops! en vidrig hantering. Vi har över 150 små till medelstora hundraser bara i Sverige - så varför ge uppmärksamhet till en ljusskygg verksamhet som gullar till sig köpare.

Ursäkta om jag tar i men jag har en vän som jobbar med det här i USA o hon ber varje vecka om hjälp för då har dom hittat ngn ny hundhandlare som lurar skjortan av folk. Varje vecka avlivar dom över 100 hundar i hennes delstat pga vanvård, sjukdom el dyl pga desss hundhandlare så snälla - välj en ras i Sverige hos en bra uppfödare som bryr sig om både föräldradjuren, valparna och rasens framtid!

• Vilja00

Det kommer inte bli en ras av många skäl - skulle vilja fråga - vet du varför miniatyrer är så vanliga i USA?
    Jo se du amerikanare är duktiga på att tänka effektivt - vad är effektivt i petshops?
    Jo små hundar - söta, små hundar - får in fler på samma yta, små hundar - man kan ha flera i samma familj... mao miniatyrer säljer som f-n på petshops o den trevliga gulliga hundhandlaren kan tjäna gott om pengar på folks blödande hjärta vilket finansiera nästa "ras" han får lust att mätta marknanden med.
    En absolut vidrig hantering!

• Vilja00

sorry skrev i två steg eftersom jag trodde nätet åt första inlägget

• Ayya

Jag tycker iallafall hunden är söt och många många raser i Sverige existerar just pga blandning mellan olika raser. O visst finns säkert puckon som sysslar med detta just för att tjäna storkovan men så är det ju alltid. Det behöver ju inte betyda att alla fungerar så.

Alaskan Klee Kai kommer säkert komma till Sverige förr eller senare oavsett vad vi här tycker.

Men visst kan människor ibland ställa till det men jag tycker det finns många fina blandningar.

Svar på tråden Alaskan Klee Kai