• Anonym (lilla­n)
    Äldre 5 Nov 12:27
    14717 visningar
    11 svar
    11
    14717

    Kollegan luktar "dagen efter" nästan varje dag

    Jag har en kollega som jag träffar så gott som dagligen. Jag har tidigare jobbat med alkoholproblem på min arbetsplats, men inte nu på samma aktiva sätt. Hon går så att säga utanför mitt ansvarsområde. Rent hierarkiskt står hon över mig om ni förstår.

    Nu plågas jag av att hon så gott som varje dag luktar alkohol. Hon luktar liksom "dagen efter". Men, hon verkar vara skärpt och gör ett väldigt bra jobb.

    Idag på ett möte kände jag det igen. Vad ska jag göra? Jag har fått rådet att säga till henne rakt ut att hon luktar, men varje gång jag är på väg tänker jag "det kanske är för att hon snusar som det luktar" eller "jag säger till nästa gång".

    Kan man lukta dagen-efter av snus förresten?

    Är det oetiskt att fråga någon annan som hon jobbar med om även de känt något för att så att säga bli lite mer säker på att det verkligen är som jag misstänker?

    Hjälp snälla!

  • Svar på tråden Kollegan luktar "dagen efter" nästan varje dag
  • Äldre 5 Nov 12:29
    #1

    Luktar hon "gammal fylla" så skulle jag kontakta hennes chef och tala om vad jag misstänker.
    I och med att du har kunskap och erfarenhet av just sådan problematik så borde du också veta hur fel det kan bli om du själv konfronterar henne.


    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Knutke­rstin
    Äldre 5 Nov 12:29
    #2

    Häromdagen luktade min kollega jättemycket sprit, och eftersom vi har en ganska retsam men hjärtlig ton oss emellan, sa jag rakt ut: "Määh, du luktar ju sprit" Och då hade han just lagt in en snus, så det var därför.


    Förhoppningsvis är det så med din kollega också?

  • sötäpp­let
    Äldre 5 Nov 12:31
    #3

    Fråga henne lite snällt om det är så att hon snusar. Du kan ju spela dum som inte har uppmärksammat det förut eller något. När hon då svarar ja, kan du säga att "Ah! Jag är så känslig för lukt, men då är det ju bara det som luktar!" Eller något. Då vet hon i alla fall om att hon luktar.

    Men också att om du anar ett alkoholproblem så prata med hennes chef. Som någon ovan sa, med din bakgrund borde de ju ta dej på allvar.

    Alkoholproblem bland hårt arbetande är idag ett växande problem

  • Milda M
    Äldre 5 Nov 12:35
    #4

    Hej ,hade oxo en kollega som snusade, visste inte om det utan trodde som TS att hon smygsöp... pinsamt.

    MEN, i detta fallet så kan det ju vara så.

  • Anonym (fd)
    Äldre 5 Nov 18:27
    #5

    hur fan kan man gå till en annan chef för en annan person ne gå direkt till henne o fråga henne rakt ut i lugn miljö hur allt står till typ att: ta inte illa upp nu men jag har svårt för alkoholdoft så du kanske kan försöka att .... osv

  • Anonym
    Äldre 5 Nov 18:50
    #6

    Väldigt svårt detta! Visst kan hon vara alkolist, massor av alkolister sköter sina jobb exemplariskt och det finns inget att anmärka.

    Om hon missköter sitt jobbtycker jag att du ska ta det med hennes chef, annars måste du hålla det på en "vänskaplig" nivå! Om ni är själva kan du ju lite försiktigt fråga om hon var på fest igår....antagligen svara hon nej och undrar varför du frågar. Säg som det är...att hon luktar lite "dagen efter"! Finns det sedan en öppning kan du ju fortsätta och säga att du känner det rätt ofta att hon "luktar dagen efter". Bjud ut henne på lunch, bara ni två. Detta förutsätter att ni är rätt bra kolleger. Är ni inte det vet du kanske någon som är som kan ta det med henne - rulla bollen vidare.

    Gud vad svårt! Gammal fylla kan inte misstagas för snus.....det är inte riktigt samma sak tycker jag, men man kan ju aldrig vara helt säkert.

    lycka till.

  • Anonym
    Äldre 5 Nov 18:58
    #7

    Att snus ger en dålig andedräkt råder inget tvivel om. Jag har fått höra en gång att det luktar VAR...

    Men jag vet inte om man ska konfrontera henne men har du någon annan du kan prata med? Som kanske kan "lukta hon med"?
    Om den personen känner samma sak - kanske ni ska gå med detta till hennes överordnad.

  • Äldre 5 Nov 20:47
    #8
    Anonym (fd) skrev 2007-11-05 18:27:17 följande:
    hur fan kan man gå till en annan chef för en annan person ne gå direkt till henne o fråga henne rakt ut i lugn miljö hur allt står till typ att: ta inte illa upp nu men jag har svårt för alkoholdoft så du kanske kan försöka att .... osv
    För att det kan gå ruskigt snett annars. Det är hennes chefs jobb att ta tag i den biten.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Lillde­tta
    Äldre 6 Nov 08:29
    #9

    Vissa mediciner kan ge en "dagen efter" lukt. Jag har haft en jobbarkompis som har luktat men eftersom jag vet att hon inte skulle köra bil efter att ha druckit en lättöl så var det uteslutet att hon drack. Hon måste köra bil för att komma till jobbet. Dessutom så vet jag att hon dagligen äter medicin.

  • Anonym (hands­prit?)
    Äldre 6 Nov 08:37
    #10

    Jag förstår att man vill säga ifrån om någon på ens arbete luktar illa. Det är jättejobbigt att arbeta nära en person med dålig lukt. Men är det så här det är i detta fallet? Eller är det så att du är orolig för hennes hälsa? För om någon snusar så kan den ju lukta lite skumt, eller så kanske hon använder handsprit till händerna eller så kanske hon överdoserar parfym eller hårspray? Försök att hitta andra tecken på missbruk än lukt innan du tar tag i det hela, det är mitt tips.

  • Anonym
    Äldre 7 Nov 13:26
    #11

    jag tror jag hade gjort olika beroende på vem av mina arbetskamrater det gällt.
    om det varit nån av mina närmsta hade jag nog vågat prata om det, kanske.
    annars hade jag garanterat pratat med min närmaste arbetskamrat som jag har totalt förtroende för,(som jag vet inte för detta vidare) och frågat om han oxå känt nått.
    hade absolut gått vidare till chefen, för som sagt, det är chefens ansvar. visar det sig sedan att det finns ett beroende är det företagets uppgift att hjälpa den anställde enligt företagets policy

Svar på tråden Kollegan luktar "dagen efter" nästan varje dag