• mandala

Vad betyder detta i min journal?

Det står att min dotter föddes med djup tvärställning, vad är det? Var det det dem kallade för att hon fastnade på vägen? Och sen står det sekundär värksvaghet...vad menas med det (låter som dåliga värkar men mer)?

Hoppas att någon vill hjälpa mig att reda ut det. Länge sedan men jag vill ändå höra nu innan det är dags för nästa.

• Svar på tråden Vad betyder detta i min journal?
  • AmandaPitkänen

vet inte men hjälper dig att putta upp lite...

• fia 76

hej !
    prata igenom din jornal med din bm , så får du svar på dina frågor.
    jag har pratat igenom min journal med min bm och ska även få gå igenom den med pesonal på förlossningen , min son hade bajsat i fostervatten å var väldigt medtagen när han föddes så jag är orolig att det ska bli en svår förlossning den härgången oxå. /fia

• sommarpyret

Är ej läkare, men det låter som en beskrivning av en relativt normal förlossning, dvs inget som tyder på att det kommer upprepas. Nästa gång står det säkert något annat mer eller mindre spännande. Tror inte du behöver oroa dig.

• Setta

Tvärläge- Då barnet ligger på tvären så försöker man vända det utifrån. Skulle däremot vattnet gå innan man hinner vända på barnet finns en stor risk att navelsträngen faller ut och kommer i kläm och kan då leda till syrebrist hos barnet. Lyckas man inte vända på barnet måste det födas med kejsarsnitt.

Värkrubbningar - Då värkarna startar och sedan inte uppnår effekt igen kallas det för sekundär värksvaghet. Om värkarbetet inte satt igång effektivt alls kallas det primär värksvaghet. Värkrubbningar under förlossningen ger "dålig progress". Värkstimulerande dropp brukar ges men om det inte fungerar brukar mamman snittas.

Hoppas detta hjälper =0)
    Lycka till.

• mandala

Tack för svaren...tyckte själv att jag hade en jobbig förlossning och sitter nu och kollar lite vad som står i journalen. Funderar på om jag ska ringa bm på mån och höra om några andra frågor jag har där. Står så mycket förkortningar och latinska ord tror jag. Som att doktorn gör VU. ff. ffd. rejält ov. sp. Ord. ett s-dropp som kopplas...sen Tonus i uterus är dock förhöjd mellan värkarna.

Hmm...ja det är inget jag tänker oroa mig för men det skulle vara skönt att veta vad det betyder.

• Salamandra

mandala...Även fast du fått bra svar så är mitt tips att du ska gå igenom förlossningen ändå. Det är jätteskönt och nåt som många fler skulle behöva tror jag. Jag hade en underbar förlossning men blev ändå fundersam och arg över saker som kändes mycket bättre efter en förklaring.

• Wimmi

djup tvärställning menas att barnet stod lite snett med kroppen och sekundär värksvaghet menas att du hade bra värkar från början men under förlossningens gång blev dina värkar dåliga.

• mandala

Ok ni som har lite koll, vet ni vad det jag skrev sen också står för. Det jag har skrivit 3 inlägg upp.
    Känns skönt att ha fått svar på dem första frågorna i alla fall. Man vet ju inte heller om jag hinner till bm innan det är dags för nästa förlossning.

• Setta

Uterus är livmodern och Tonus är muskeln i livmodern.... tror att S-dropp är ett dropp som styr värkarna...
    Det andra vet jag inte... finns olika förkortningar som man måste läsa i sitt sammanhang...

Svar på tråden Vad betyder detta i min journal?