enkel köttfärs rätt?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-05 13:46:44:
Någon som har ett snabbt och enkelt recept på någon form av köttfärs rätt som jag kan laga i dag?=)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-05 13:46:44:
Någon som har ett snabbt och enkelt recept på någon form av köttfärs rätt som jag kan laga i dag?=)
Potatis & köttfärsgratäng
500 g köttfärs
10 potatisar
2 dl creme fraice
100 g riven ost
5 dl grädde
1 stor gul lök
lite tomatpuré
salt
peppar
3 vitlöksklyftor
Stek köttfärsen, stek sen med löken. Salta och peppra, blanda i cremé fraicen och vitlöken. Skala och skiva potatisen. Lägg lite av potatisen i en form, och sen köttfärssröran. varva så. Sedan höll över grädden och sen den rivna osten.
Grädda i 45 minuter, 225 Grader.
Tacosoppa
Fräs köttfärs. Häll i en kryddpåse per 500 gram kött. Fräs ihop detta(inget vatten.) Häll över köttfärsen i en kastrull. På med en glasburk tacosås (valfri starkhetsgrad!) en burk krossade tomater och lika mycket vatten som tomater. Låt koka ihop. (har ni mer än 500 gram kött, så ta så det blir "bra" soppkonstistens! Men glöm inte mer tacosås då!)
Till detta har vi "vanliga" taco-tillbehör. Riven ost, avokado, crème fraice, sallad, paprika, majs och Go greens bönsalsa(den är toppen!)
Så i skålen med soppa, blandar man i vad man vill ha av ovannämda! Vi brukar ha lite bröd till med! Slabbigt, men gott =)
Köttfärslimpa är enkelt och man kan ha i lite av varje. Tar visserligen lite tid i ugnen men sköter sig å andra sidan själv under tiden.
Dillköttfärs och ris, sanslöst gott och busenkelt.
Stek köttfärsen i panna, häll på 1 msk dijonsenap och 3 dl gräddfil, i med ett paket dill och en skvätt soya, salta och peppra och låt puttra ihop, servera med ris och sallad.
Mumsfillibabba!
Tack för recepten:) I dag lagar jag potatis och köttfärs gratängen:)
Det blev potatis- o köttfärsgratäng hemma hos oss idag. Mannen tyckte det var jättegott o dottern (3½år) sa inte en enda gång att hon inte tycker om maten. Mycket ovanligt då hon oftast har den åsikten om all mat redan innan hon smakat ens, så jag kommer nog att göra den fler gånger.
Tack för receptet!
Köttfärslåda ca 4 pers
400-500gr köttfärs,1 gul lök, 2 små brkar champinjoner, tomatpurré o lite ketchup,salt o peppar....stek detta o lägg i en ugns form
Blanda:3 dl grädde, 1 dl chilisås, 1-2 tsk curry o en hackad paprika ...häll detta över köttfärsen o in i ugn ca 15 min i 225gr
Servera m råris o sallad,huuur gott som helst.