• Anonym (ledsen)

Hur finansiera företags köp?

Vi blev erbjudna att köpa en mindre rörelse som vi var mycket intresserade av. Pratade med banken idag och allt var ok förutom att vi måste lägga 25% av beloppet i kontantinsats. Dvs ca 500.000...
    Där grusades alla mina drömmar..
    Någon som vet hur jag kan gå vidare? Vart kan man vända sej för att få låna de resterande pengarna?

Det e ett "vattentätt" etablerat företag med med ca 14milj i omsättning per år...

• Svar på tråden Hur finansiera företags köp?
  • don Thomaso

Almi Företagspartner hjälpte mig när jag startade mitt företag.
    www.almi.se

• Anonym (ledsen)

Ja jag tittade på deras alternativ men de verkade inte låna ut så stora summor???

• Styvmodern

Fråga på fler banker. En del banker har mer strikta policys för egna insatser. Finns det inga fristående sparbanker i närheten?? De brukar ha en förmåga att se människan bakom samt vilken verksamhet man köper.

Kan inte säljarna ligga kvar med en säljarrevers på 500 tkr som de får betalt för när ni betalat tillbaka till banken??

Hur är upplägget?? Ska ni bilda ett nytt bolag som köper denna verksamheten?? Det är ju oftast så man gör i samband med ett företagsförvärv. Det blir ju tungt att låna alla pengar privat...

Själv köpte jag och en kollega ett konsultföretag för några månader sedan. Vi lånade ca 5 mkr och lyckades få det till att räcka med ett aktiekapital på 100 tkr. Plus varsin borgen på 300 tkr som skrivs ner alltefter lånen amorteras...
    Visst är det inte kul med borgen men tror man på verksamheten så bör man ju ta någon risk själv...

• Anonym (ledsen)

hmm... Tack för tipsen =)
    När du säger det så så har jag nog inget direkt upplägg. Tänkte nog att banken hjälpte tll med sånt. Har ju aldrig köpt något företag innan... =/
    Jag vill verkligen att den här affäen ska bli av men nu känns det ju mörkt..

• Styvmodern

Ta kontakt med en revisor som kan hjälpa dig - dels med bugetar att presentera för banken men också lite tips om hur man kan lägga upp ett företagsköp.
    Jag är själv revisor - så givetvis var det praktiskt kring köp av företag enklare för mig...
    Var bor du??

Ett normalt upplägg är att man startar ett nytt bolag som lånar pengar till förvärvet. Aktiekapitalet är minumum 100 tkr men ofta kräver banken något mer. Aktiekapitalet är det du sätter in själv som aktieägare. Oftast blir det en kombination med en personlig borgen också...

Angående Almi - Oftast lånar man en större del på banken och sedan den sista delen hos Almi. Banken har oftast säkerheterna som finns från "botten" och Almi den delen på "toppen". Därmed har de sämre säkerheter och något högre räntor. Ibland kan det vara enklare att få med sig banken om Almi är med.

Och sedan det jag skrev om säljarreverser - Tror de gamla ägarna på er kan de säkert låta en del av köpeskillingen betalas när bankens lån är återbetalda. Och det brukar underlätta finansieringen.

Vad är det för typ av verksamhet?? Finns det bra säkerheter i rörelsen för banken??

Lycka till!! Och ge inte upp... Det kan säkert lösa sig på ett eller annat sätt.. Det var inte jättelätt för oss med banken heller men det löste sig till slut..

Svar på tråden Hur finansiera företags köp?