• Mia83

När betalar man för huset?

Vi ska titta på ett hus.
    Mäklaren sa att de räknar med att skriva kontrakt om en vecka, och att inflyttning ska ske inom de närmaste månaderna.
    När betalar man då?
    Är det så att man betalar handpenningen när man skriver kontrakt, och resten vid tillträdet?

• Svar på tråden När betalar man för huset?
  • Carro W

Så gjorde vi iaf.

Kaffe, cigg och lite skvaller
  • dellelgarin
    Mia83 skrev 2007-11-05 16:06:12 följande:
    Vi ska titta på ett hus.Mäklaren sa att de räknar med att skriva kontrakt om en vecka, och att inflyttning ska ske inom de närmaste månaderna.När betalar man då?Är det så att man betalar handpenningen när man skriver kontrakt, och resten vid tillträdet?
    Jajamensan. Handpenningen betalas vid kontraktskrivningen och resten vid överlåtelsen.

Lycka till..!!
  • Mia83

Tack för svar!
    Får se hur det blir.
    Hade inte tänkt leta hus än på några år men har ev snubblat över ett med precis den potential som vi vill ha.
    Men det vette 17 om man vågar nu.
    Vi har ju en lgh att sälja också och inga garantier för att klara dubbla boendekostnader.
    Det var ju som sagt inte tänkt att göra detta än...

Nästan så jag hoppas att magen vänder sig ut och in på visningen, så man slipper ta svåra beslut.

• amasonas

men ni kan ju fråga banken om ni kan endast betala räntan på bolånet fram tills att ni inte har dubbelt boende längre!

Vet flera i min bekantskapskrets som sluppit amorteringarna under tiden med dubbelt boende!

Jamie030405 Anton060524 BF April-08
  • dellelgarin
    Mia83 skrev 2007-11-05 16:09:41 följande:
    Tack för svar!Får se hur det blir.Hade inte tänkt leta hus än på några år men har ev snubblat över ett med precis den potential som vi vill ha.Men det vette 17 om man vågar nu.Vi har ju en lgh att sälja också och inga garantier för att klara dubbla boendekostnader.Det var ju som sagt inte tänkt att göra detta än...Nästan så jag hoppas att magen vänder sig ut och in på visningen, så man slipper ta svåra beslut.
    Precis så var det för oss oxå. Vi letade en gemensam bostad bara, skulle bli sambos.
    Men trillade över en kåk......vi vart sålda och inget kunde få oss att inte satsa, trots att vi inte ens varit sambos innan.

Vi har inflyttning om 1 månad och det är sååå spännnade. Vill man så går det.

Efterssom att ni har något att sälja så går ju de dubbla kostnaderna att lösa via brygglån.

Lycka till
  • Mia83
    amasonas skrev 2007-11-05 16:18:39 följande:
    men ni kan ju fråga banken om ni kan endast betala räntan på bolånet fram tills att ni inte har dubbelt boende längre!Vet flera i min bekantskapskrets som sluppit amorteringarna under tiden med dubbelt boende!
    Det var iofs en tanke.
  • Mia83
    dellelgarin skrev 2007-11-05 16:19:26 följande:
    Precis så var det för oss oxå. Vi letade en gemensam bostad bara, skulle bli sambos. Men trillade över en kåk......vi vart sålda och inget kunde få oss att inte satsa, trots att vi inte ens varit sambos innan.Vi har inflyttning om 1 månad och det är sååå spännnade. Vill man så går det.Efterssom att ni har något att sälja så går ju de dubbla kostnaderna att lösa via brygglån.Lycka till
    Hur funkar ett brygglån?
  • dellelgarin
    Mia83 skrev 2007-11-05 16:22:20 följande:
    Hur funkar ett brygglån?
    jag skall inte säga exakt prata med banken om det men generellt......
    Så får man ett lån till bra ränta som täcker era dubbla utgifter, dock måste ni ha två påskrivna kontrakt för att få detta lån. Ett sälj och ett köp.
  • Mia83
    dellelgarin skrev 2007-11-05 16:28:18 följande:
    jag skall inte säga exakt prata med banken om det men generellt......Så får man ett lån till bra ränta som täcker era dubbla utgifter, dock måste ni ha två påskrivna kontrakt för att få detta lån. Ett sälj och ett köp.
    Ok, ska kolla upp det.
    Har ju ingen aning om hur snabbt man kan få den här lägenheten såld, iom att den är halvrenoverad. Blir väl till att lägga på ett kol och färdigställa en massa isf.
  • Pikku Enkeli

Svensk fastighetsförmedling har nån försäkring mot dubbelt boende, kanske har även andra mäklare det.

• Mia83
    Pikku Enkeli skrev 2007-11-05 18:11:15 följande:
    Svensk fastighetsförmedling har nån försäkring mot dubbelt boende, kanske har även andra mäklare det.
    Tack för ett mkt bra tips! Det kommer att läggas på minnet.
Svar på tråden När betalar man för huset?