• Anonym (aj)

Gallan, hur funkar den?

Jag har läst lite här och ser att det finns en gedigen erfarenhet av gallproblem. Så jag tänkte ställa en fråga här.

När man får ont i gallan, måste det just vara gallsten eller kan man typ vara "känslig" i gallan å sådär?

Varför jag frågar är att för jag har under ett par års tid fått någonting som liknar gallstensattacker ibland, men inte lika kraftiga som dom många beskrivit här.
    Detta har alltid kommit på kvällen när jag ätit mycket mat.

Jag och läkarna trodde först det var reflux, men jag tycker inte symptomen stämmer in på någon refluxsjukdom:

* öm under höger revben som strålar ut i ryggen men även lite mot mitten av revbenen
    * får knasiga hungerkänslor och det bubblar i magen och jag blir spänd som tusan (magen putar utåt)
    * En gång har jag fått känningar dagen efter, då var det riktigt kraftigt på natten (känningarna bestod i att det kändes när man gick av "stötarna" när man satte ner fötterna.
    * svårt att ligga ner, vill gärna sträcka ut kroppen.

Magsaftsreflux hoppas jag ju egentligen på att det är... men jag tror inte det. Det hjälper föga med t.e.x pepsid utan det som hjälper är värktabletter... om det är nått som hjälper alls.

Jag har inte sökt vidare för det här då jag bara har det vid kanske 3 omgångar per år. Med "omgångar" menar jag att det kan komma 3 nätter på raken, eller 2 nätter, hoppa över en, sen en natt till... sen försvinner det i ca 1/3 - 1/2 år.

Det är bara en gång jag haft riktigt jävla ont, men dom andra gångerna gör självklart ont dom med, men inte å att jag bara ligger och lider... däremot så pass att jag inte kan somna.

Vad tror ni? Reflux eller Gallan?
    Har svårt att tro att det skulle vara någonting kronisk eller någon annan sjukdom då jag har det så pass sällan.

• Svar på tråden Gallan, hur funkar den?
  • sheeba

Kan mycket väl vara gallstensanfall som du har fått vid dessa tillfällena.
    Det låter ju "lindrigt" men så hade jag det under graviditeten och jag fattade inte att dte var gallan ens. Sedan blev det bara värre och värre efter jag hade fått barn, kvittade vad jag åt så fick jag anfallen.
    hade också hungerkänsla och var uppblåst. Illamående och kräkningar kan förekomma vid anfall.
    Jag opererades för 1 år sedan har fortfarande känningar ibland.
    Jag hade flera stycken anfall/vecka och i 3 månader gick jag så tills jag böev opererad.

• Anonym (aj)

Ja sådär ofta har ju inte jag, måste varit extremt jobbigt :(
    När ska man söka då egentligen? Jag menar det känns nästan fånigt att söka för detta när man inte har det mer ofta än vad jag har...
    hmmm fånigt kanske är ett dumt ord, men onödigt kanske är ett bättre. Det är ju knappast begränsande för mig.

Kan det vara annat egentligen... alla som har galla verkar ha mycket kraftigare symptom. Kan det vara någon musken eller muskelfäste som bråkar eller... hmm hugger efter halmstrån känner jag.

• Anonym (aj)

petar upp tråden lite

• Miiiaaa

Det låter som gallan.

Man kan ha känning av gallan även om man inte får klassiska anfall. Ett tydligt tecken brukar vara att det blir värre för varje steg man tar.

Jag opererade bort gallblåsan när jag var 20 år och hade då 54 stenar i den. Jag var verkligen jättesjuk. Numer får jag anfall av vissa läkemedel och majonnäs. Det är då gallvägsspasmer jag får, eftersom gallvägarna är kvar. De symtom jag har påminner lite om dina.

• Danielsmamma

Kan vara gallan...när du får ont så åk till läkaren elelr så ringer du din läkare å ber att dom gör ett ultrljud för att se om det är gallan eller inte.

Jag fick gallbesvär för nioårsen å kunde inte äta det klassika som ägg,äpple,fet mat som friterat.

Jag operade bort min gallan itorsdags så känns skönt fasten man har svin ont nu. Jag hade 2stora stenar å en massa små stenar sa han ville ej ha dom som en del vill hehe.

Men läkaren sa att en del kan få problem endå i gallvägarna som dom finns kvar och det kan tydligen bildas stenar där sa han men inte så vanligt.

Svar på tråden Gallan, hur funkar den?