• Mia83

3-åring som inte vill sluta bajsa i blöja

Min dotter, 3 år, har varit utan blöja dagtid sen i somras. Det har gått jättebra och vi har endast haft ett fåtal olyckor.
    Men bajsa vägrar hon göra i pottan eller toaletten. Så vi har tagit på henne blöja varje gång hon ska bajsa i ett par månaders tid.
    Trodde att det skulle ge sig, men hon visar inga tecken på att vilja ändra på det.
    Någon som känner igen sig?
    Några tips? Vill ju inte pressa henne, men skulle ändå vilja försöka få henne att ta nästa steg.

• Svar på tråden 3-åring som inte vill sluta bajsa i blöja
  • Ylle

vår dotter är precis likadan. kissar alltid i pottan, men har blöja när hon ska bajsa. vi tycker inte det gör nåt, har hört att det är rätt vanligt. vet förresten en fyraåring som fortfarande ska ha blöja när hon bajsar. jag tror dom slutar av sig själv när dom är redo. håller dom fortfarande på så i när dom börjar skolan kanske man ska ta tag i det på nåt vis... men det är länge dit.

• aronnax

Vi har samma problem, tösen e 3 år, har varit torr sen i julas, men bajset skall va i blöjan, vi har mutat med docka från leksaksaffären, osv, men inget resultat.
    Vet inte hur mycket man skall puscha, det kanske blir en negativ grej av det då?
    Läser tråden med förväntan

• Stjärnstoft

Det funkar exakt likadant för oss här.
    Vill absolut inte "klutta" på pottan/toan.
    (klutta har hon hittat på själv med farfar )

Vi har bestämt oss för att inte bråka om saken,
    tror bara det kan låsa sig helt då.
    Vi frågar vänligt varje gång om hon vill prova på pottan och accepterar hennes nej.
    Ett par gånger har det kommit lite bajs i pottan hemma hos farmor och farfar och då har vi gett henne lite beröm,
    men försökt att inte göra alltför stor affär av det hela.

Det är nog som Ylle skriver,
    det kommer när de är mogna.

• Mia83

Jo, jag misstänkte att det egentligen bara är att vänta ut. Det blir iaf lättare att vänta när man vet att det är vanligt.

• Fillay

Min son var slik också i många månader efter blöjslut på dagen. Plötsligt bara löste det sig, men då var han hela fyra år gammel

• Lindisgbg

Min son är likadan, han är dock "bara" drygt 2 år men har varit bljfri på dagarna ett par månader, även på dagis. Men han vill inte heller bajsa på pottan utan kommer och säger -bajsa blöjan"Glad Några få gånger har han bajsat på pottan/toaletten men sista tiden har det bara varit blöjan som gäller då. Bråkar inte heller med hon, frågar bara om vi ska testa med pottan först men det vill han inte. Tror det kommer att komma av sig själv så småningom...verkar vara ganska vanligt att det blir så

Stolt mamma till Casper
  • Suneboll

Det är jättevanligt, de har vant sig vid blöjan. Prova lite olika alternativ, kanske potta funkar för vissa medan toaring är bättre för vissa.....fortsätt visa på alternativ och erbjud dessa.
    Bestäm en tidpunkt i förväg då ni plockar bort blöjan för gott, typ säg att till nästa helg så finns inga mer blöjor, då måste du bajsa utan...prata om det varje dag innan och förbered barnet. Ge någon sak el kul grej som uppmntran.

• Kajsa05

Vi har likadant här med. Vår tjej blir 3 i feb. Har varit torr dagtid sen i somras.

Jag har hört att de ofta har svårt för att sitta ner och krysta. Därför använder de blöja, eftersom de kan stå upp och krysta då. Vår tjej har provat att bajsa på pottan, men det går inte. Det kommer liksom inget. Syrran berättade att dom löste det igenom att hålla armen runt magen när sonen skulle bajsa. Att det liksom gick att krysta då. Detta har vi inte provat här hemma än...

• Ida och Razmus Mamma

här kommer ett litet tips från en annan mamma som har haft samma problem.
    våran 3 1/2 år har precis slutat att bajsa i blöjan.
    hon har vart torr länge men när det har gällt att bajsa så har velat göra det i blöjan tills jag en dag  sa:
    att du får ha blöja på men du får vara inne på toaletten medans du bajsar i blöjan,
    för det är där man gör det.
    så ett par gånger var hon där inne med blöja på och sa till när hon bajsat i den.
    senhelt plötsligt sprang hon själv till toaltten och satte sig för att bajsa.
    vi blev jätte förvånade.
     sen fetrd et har hon fortsatt.
    hon insåg nog att det var så hemskt att sitta på själva toan.
    lycka till!

• SandraF

Har en pojke som precis fyllt 3 år, varit blöjfri på dagarna sedan i somras men vill helst bajsa i blöja. Har gjort det på toaletten några gånger men vill nästan alltid ha blöjan. Ska oxå prova tipset från dig källan, kan mycket väl fungera

Mamma älskar Melvin-04 o Amelia-06
Svar på tråden 3-åring som inte vill sluta bajsa i blöja