• JPL

Kan man göra egen tacokrydda?

Vad består en tacokrydda av? Vilka kryddor är det som ger den karakteristiska smaken? Skulle gärna vilja slippa påsarna med krydda och fixa till kryddningen själv.

• Svar på tråden Kan man göra egen tacokrydda?
  • penapöna

Det finns ju nån texmex krydda man kan köpa, i sån här vanlig kryddburk alltså. Chilipulver är iallafall den viktigaste kryddan. Den kommer man långt med.

• Auriel

Hej, sitter här på jobbet och har lite tråkigt.
    Kul att förgylla tiden lite med att tala om att: spiskummin, paprikakrydda, salt, lite socker, och så naturligtvis lite chili tror jag gör susen

• werner

Å snåla inte med spiskummin - det är den som gör susen!!

• Kissemurran

Tro det eller ej men ofta är det även lite kanel i taco-krydda. Men viktigast är spiskummin.

• norgesessan

santa maria har: salt druvsocker, lök, potatisstärkelsechilipeppar, spiskummin, vitlök, potatisfiber, oregano, paprikaextrakt, sen nån arom, syre klumpforebyggande medel och sånt..

• Signatur

Det här receptet kommer från Allt om mat nr 7 2001. Det blir inte fullt lika bra som de köpta blandningarna, men tillräckligt bra. Jag tycker dessutom att det behövs kanske 1½-2 satser krydda för att det ska smaka något, men det är något man får prova sig fram till själv...

Till 500g köttfärs:
    2 tsk grillkrydda (santa maria)
    1 tsk spiskummin
    1 krm strösocker
    ½ tsk salt (tycker jag personligen är för mycket)
    2 tsk majsstärkelse (maizena)
    1 dl vatten

Blanda grillkrydda, spiskummin, salt och socker. Rör ner det under tiden färsen steks. Rör ut majsstärkelsen i vattnet och rör ner den i färsen. Låt koka ihop i ca 5 min.

• Auriel

Hej, jobbar i natt oxå och har lika tråkigt
    såg ju att jag glömde ngt jäääätte viktigt VITLÖK!!! ja och vanlig lök skadar nog inte heller,
    Alstå Auriels nyligen uppdaterade "Tacokrydda suport" säger följande : Mycket spiskummin, paprikakrydda, salt, lite socker, lite chili, lökpulver samt vitlök i stora lass

• JsN

Spiskummin
    koriander
    Chilipeppar - paprika (mängd av varje beroende på önskad styrka)
    Vitlök (om man gillar det)

I övrigt gör man som vanlig köttfärsröra vad gäller salt - peppar - socker - lök - vad man nu vill ha i

Svar på tråden Kan man göra egen tacokrydda?