• Fagerholm

flyga med två katter

Hur gör man då man ska flyga med katter på sas inrikes flyg?
    Jag och sambon ska flyga mellan ängelholm/arlanda i jul så tar en timme.

Katterna kommer att ha varsin bur, står på sas hemsida att det är okej att ha djuret som handbagage men behöver vi kontakta sas innan för att få ett klartecken eller löser vi det vid incekningen?

• Svar på tråden flyga med två katter
  • Marvinna

Jag tror att ni måste kontakta dem innan för vad jag vet så tar inte alla flyg djur.

• kodoktorn

Jag trodde att så länge de går som handbagage är det ok utan föranmälan men jag kan ju ha fel.

• piixelslyna

Det måste väl vara föranmälan? Tänk på de som är allergiska!

• sommarblomma

jag har flygit med en katt inrikes och vi var tvugna att föranmäla honom,så han fick en egen biljett med namn på *skratt*,och sen fick vi sitta längst bak på flyget...för man får inte sitta längst fram med djur..

• sommarblomma

sen när vi skulle gå igenom metalldietektorn så var jag tvungen och ta ut honom från buren och köra buren i marskinen och sen kom en och klämde på mig och sen på honom..!

• nassepånken

jag har flugit inrikes med sas några gånge med våra katter. det som gäller är att anmäla antingen att du ska ha de i kabinen (då är det egentligen särskilda mått på buren som gäller, samma för på handbagage, så det ska vara en pytteliten bur, men jag vet inte hur det praktiseras). alternativet är att katterna åker som bagage, och då kan buren vara hur stor som helst. de ska ta 200:-/ bur och sträcka, men de har aldrig tagit mer betalt när vi flyger med byte. även om de flyger som bagage måste det anmälas, och de säger att de inte kan garantera något, men att de sak höra av sig om det inte går, vilket aldrig hänt mig.

grötig text, fråga om det är något oklart (eller fråga sas, men de brukar vara både okunniga och kryptiska)

the opposite of hallelujah
  • nassepånken

det gäller även om katten åker som bagage men det har hänt att de nöjt sig med en katt eftersom den första var så bråkig!

sommarblomma skrev 2007-11-05 20:24:59 följande:
    sen när vi skulle gå igenom metalldietektorn så var jag tvungen och ta ut honom från buren och köra buren i marskinen och sen kom en och klämde på mig och sen på honom..!
    the opposite of hallelujah
  • Fagerholm

okej va bra då vet jag, då ska jag höra av mej till sas i morgon och kolla läget, tackar

• Loovi

Jag har flygit flera gånger. Man måste ringa sas innan så dom kan lägga en komentar i biljetten. sen får du ett papper.

I tullen så får du ta ut katten om du KAN, inget krav dom går igenom den för hand annars.

Man får sitta längst bak i flyget men alla brukar tycka det är jättekul när de e djur me på flyget. Var nogrann med att burarna inte är för stora, för då kan du bli nekad att flyga.

• Marvinna

Om du inte flyger till England för då får du bla böter om buren inte är tillräckligt stor för att katten skall kunna gå och stå obehindrat.

Loovi skrev 2007-11-05 20:48:36 följande:
    Var nogrann med att burarna inte är för stora, för då kan du bli nekad att flyga.
Svar på tråden flyga med två katter